گزارشی از تحولات آسیا/

توطئه آمریکا برای آغاز جنگ هسته ای در شبه جزیره کره/ نگرانی پکن از همکاری نظامی توکیو با واشنگتن

توطئه آمریکا برای آغاز جنگ هسته ای در شبه جزیره کره/ نگرانی پکن از همکاری نظامی توکیو با واشنگتن

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: واکنش کره شمالی به برگزاری رزمایش سه جانبه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن، نگرانی پکن در خصوص تصمیم توکیو برای افزایش همکاری نظامی با واشنگتن و زخمی شدن شش پاکستانی در جریان تبادل آتش در خط کنترل منطقه کشمیر از جمله آخرین رویدادهای اخیر قاره آسیا به شمار می رود.

شبه جزیره کره

روزنامه رودونگ سینمون در مطلبی نوشت: کره شمالی امروز شنبه ضمن انتقاد از رزمایش دریایی سه جانبه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در هفته آتی از این رزمایش به عنوان توطئه ای برای آغاز جنگ هسته ای در منطقه یاد کرد.

در ادامه این سرمقاله آمده است: در این رزمایش سه جانبه هواپیماهای بمب افکن آمریکا که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارند، شرکت کرده اند که همین اقدام می تواند تضعیف کننده تلاشها برای ازسرگیری مذاکرات شش جانبه و باعث افزایش تنش ها در شبه جزیره کره شود.

یونهاپ نیز با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک ناو هواپیمابر "یو اس‌ اس جرج واشنگتن" با کره جنوبی و ژاپن در ساحل جنوبی شبه جزیره کره نوشت این رزمایش واکنش تند کره شمالی را به همراه داشته است.

چین

وزارت خارجه چین در بیانیه ای که در اختیار خبرگزاری یونهاپ قرار گرفت، ضمن ابراز نگرانی شدید در خصوص تصمیم ژاپن برای افزایش همکاری نظامی خود با آمریکا تاکید کرد: واشنگتن و توکیو نباید ائتلافی فراتر از روابط دوجانبه با یکدیگر تشکیل دهند.

این بیانیه تنها دو روز پس از آن صادر شد که آمریکا و ژاپن موافقت خود را برای افزایش همکاریهای نظامی و حفظ ائتلاف خود در منطقه همزمان با تهدیدهای هسته ای کره شمالی و افزایش تنش های ارضی با چین اعلام کردند.

چین پیشتر نیز نگرانی خود را درباره اقدام ژاپن در خرید بالگردهای پیشرفته و جنگنده های بدون سرنشین گلوبال هاوک از سوی آمریکا ابراز کرده بود که قرار است با هدف افزایش توان نظامی این کشور در شناسایی و پرواز جنگنده ها بر جزایر مورد مناقشه با چین تا سال 2015 در اختیار ژاپن قرار گیرد.

تنش های ارضی در شرق آسیا میان چین، ژاپن، کره جنوبی و ژاپن از زمان مطرح شدن درخواست فرماندار توکیو برای خریداری جزایر مورد مناقشه از مالکان خصوصی به اوج خود رسیده است.

جزایر مورد مناقشه چین و ژاپن در دریای چین شرقی در اختیار ژاپن است. این جزایر را ژاپنی ها سنکائو و چینی ها دیائویو می نامند. درحالیکه گارد ساحلی ژاپن درباره ورود کشتی های ژاپنی به آبهای مورد مناقشه هشدار داده است، چین مالکیت این جزایر را از آن خود می داند.

ویتنام

رئیس جمهوری ویتنام از تصمیم شرکت گازپروم روسیه برای همکاری با گروه ملی نفت و گاز این کشور با هدف گسترش همکاریهای نفتی و گازی، استخراج و اکتشاف نفت و گاز میان دو کشور خبر داد.

افغانستان

در جریان حمله شبه نظامیان به یک ایست بازرسی در ولایت لغمان در شرق افغانستان چهار نفر از جمله دو پلیس کشته و سه فرد دیگر زخمی شدند.

پاکستان

مقامات پاکستانی اعلام کردند که در جریان تبادل آتش میان نیروهای پاکستانی و هندی در خط کنترل منطقه کشمیر شش پاکستانی زخمی شدند.

رسانه های پاکستانی گزارش دادند که نیروهای هندی آتش بس در خط کنترل را نقض کرده و به سوی نیروهای پاکستانی راکت شلیک کردند که در این بین چندین غیر نظامی از جمله چندین زن و کودک زخمی شدند.

به نوشته شینهوا، ادامه تبادل آتش در منطقه کشمیر درحالیست که نخست وزیران هند و پاکستان هفته گذشته در نیویورک موافقت خود را برای کاهش تنش ها در این منطقه اعلام کردند.

اندونزی

سخنگوی ریاست جمهوری اندونزی اعلام کرد: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به دلیل لغو سفر آسیایی خود و شرکت نکردن در نشست رهبران اپک در روزهای هفتم و هشتم اکتبر به دلیل تعطیلی دولت ابراز تاسف کرد.

تاجیکستان

حزب دموکراتیک مردمی تاجیکستان، امام علی رحمان رئیس جمهوری این کشور را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است ششم نوامبر برگزار شود، معرفی کرد.

بر اساس قانون اساسی تاجیکستان امام علی رحمان برای آخرین بار است که می‌ تواند به عنوان رئیس جمهوری این کشور انتخاب شود.

کد خبر 2148930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha