۱۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۰۸

تجلیل از 11 صادرکننده استان مرکزی/ تراز تجاری کشور منفی است

تجلیل از 11 صادرکننده استان مرکزی/ تراز تجاری کشور منفی است

اراک - خبرگزاری مهر: 11 صادرکننده برگزیده استانی و 3 صادرکننده نمونه ملی استان مرکزی با حضور مقامات سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی کشور تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل دفتر خدمات مهندسی صادرات سازمان توسعه تجارت ایران شامگاه شنبه در این مراسم گفت: درحال حاضر تراز تجاری کشور منفی است و ارزش و حجم کالاهای وارداتی و صادراتی در حد پیش بینی های برنامه پنجم نیست.

سید محمد حسینی محمدی با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه هدف صادرات 200 میلیارد دلاری در کشور پیش بینی شده بود، افزود: تحقق این هدف نیازمند همراهی و همت بالای تمام بخشهای دولتی و خصوصی و تدبیر است.

وی بخشی از این تراز منفی را مربوط به بی تدبیری در تولید کیفی و خام فروشی برشمرد و گفت: در سال گذشته با توجه به محدودیتهای ایجاد شده برای فعالان اقتصادی، صادرات کشور بدون احتساب به میعانات گازی چهار درصد نسبت به مدت مشابه قبل کاهش داشته است.

حسینی محمدی ادامه داد: ارزیابی روند ارزش کالاهای صادراتی کشور در سالهای اخیر بیانگر این است که سرانه ارزش هر تن کالا نسبت به ارزش آن در هر سال سیر نزولی داشته که این بسیار نگران کننده است.

ایران سقوط 14 پله صادراتی را تجربه کرده است

وی با بیان اینکه در گزارش اخیر بانک جهانی، ایران سقوط 14 پله صادراتی را تجربه کرده است، اضافه کرد: ایران از رتبه 139 به 154 رسیده که این فضا باید به سرعت پر شود و تجارت فرامرزی با برنامه های مطالعاتی دولت و همت و مشارکت بنگاه های اقتصادی جان بگیرد.

حسینی محمدی گفت: استان مرکزی در شرایط خاص اقتصادی کشور در سه سال اخیر توانسته با عمل به برنامه، جایگاه و مزیتهای خود را به شکل برجسته نشان دهند و این مهم وظیفه تصمیم سازان اقتصادی و اجرایی این استان را در موفقیت های بیشتر سنگین می کند.

وی توضیح داد: این استان در شش ماه اول امسال 490 میلیون دلار صادرات داشته که انتظار است تا پایان سال، میزان صادرات این استان از مرز یک میلیارد دلار بگذرد و با بنیه صنایع مادر تخصصی و تنوع محصولات تولیدی کشاوری، صنعتی و خدمات فنی و مهندسی این مهم انتظاری به حق است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و کشاورزی ایران نیز با بیان اینکه بنگاه های اقتصادی و تولیدکنندگان باید در مسابقه ارتقای بهره وری از هم سبقت بگیرند، گفت: بنگاه های اقتصادی باید با ارتقای دانش مدیریتی نوین، روشهای بهینه تولید و رشد نیروی انسانی متخصص متحول شوند و خود را به مرحله رقابت پذیری در عرصه تجارت خارجی برسانند.

رقابت پذیری و مدیریت بهینه دو بال صادرات کشور است

دکتر پدرام سلطانی افزود: رقابت پذیری و مدیریت بهینه دو بال صادرات کشور است و صادرکنندگان به عنوان شریان ورود ارز به کشور در شرایط سخت تحریم توانستند خلاء کمبود درآمدهای نفتی را پر کنند و انتظار است که قدرت گیری این ظرفیت ها با توجه به نگاه برنامه ای دولت اعتدال اوج بگیرد.

سلطانی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید باید به گونه ای مناسبات اقتصادی را برای صادرکنندگان تسهیل کند که اهالی تجارت در کنار فشارهای تحریم خارجی با مشکلات تحریم های داخلی نظیر طولانی شدن تمدید کارتهای بازرگانی، معطل ماندن برگه های حساب و مالیاتها دست و پنجه نرم نکنند و در محیط کسب و کار روان و هدفمند و با افق شفاف و هدفمند حرکت کنند.

وی توضیح داد: استانداران دولت یازدهم باید یکی از ملاکهای اصلی ارزیابی مدیران خود را تسهیل امر صادرات و واردات و رعایت قوانین و کمک های و تشویق های این حوزه قرار دهند.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی ایران بیان کرد: مدیران دستگاه های اجرایی باید نگرش سنتی خود را تغییر دهند و رضایتمندی ارباب رجوع حوزه تجارت را در راس امور قرار دهند و بدانند که بهبود خدمات به صادرکننده به معنای ارزش افزوده بیشتر ، اشتغال و توسعه استانها است.

مدیران دستگاه های اجرایی نگرش سنتی خود را تغییر دهند

استاندار استان مرکزی نیز گفت: جبران فرصت سوزیها و تسریع در ارائه خدمات صادراتی از برنامه های مهم اقتصادی و اولویتهای کاری مدیران دولت یازدهم در این استان است.

محمدحسین مقیمی افزود: بی توجهی به عنصر زمان در سالهای اخیر باعث شده که اهداف تعیین شده در برنامه پنجم و سند چشم انداز نظام در حوزه صادرات محقق نشود و اگر به موقع اقدام لازم انجام نشود با تعمیق شکافها ، جبران عقب افتادگی مشکل تر می شود.

وی بیان کرد: بر اساس اهداف برنامه پنجم توسعه باید رشد هشت درصدی اقتصادی ایجاد شود که پنج درصد آن از محل تولید و سرمایه گذاری و دو نیم درصد باید از محل افزایش بهره برداری حاصل شود.

وی توضیح داد: بنگاه های اقتصادی باید با برنامه و شیوه های نوین مشارکت عملی خود را همگام با برنامه های دولت برای تحقق سهم پنج درصدی ارتقای تولید و سرمایه گذاری و حل مشکلات فنی ایفا کنند اما در حوزه ارتقای بهره وری حضور مسوولانه در کاهش اثرات پرت زمانی در صدر است.

بیش از 40 موضوع فنی و تخصصی در حوزه موانع صادراتی وجود دارد

استاندار  مرکزی بیان کرد: بیش از 40 موضوع فنی و تخصصی در حوزه موانع صادراتی وجود دارد که دولت یازدهم با شناسایی و ارائه راهکار بصورت میدانی برای حل آنها وارد عمل شده و باید در زمینه ارتقای بهره وری زمانی و فرصت سازی تجاری نیز در قالب برنامه چهار ساله عقب افتادگی را با سرعت جبران کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: صادرات با سرمایه گذاری خارجی نسبت مستقیم دارد و تلاش تیم اقتصادی استان برای رونق صادرات باید معطوف به جذب سرمایه گذار و شریک خارجی باشد.

علیرضا زاوشی افزود: با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور تقویت توان بانکهای تخصصی در پاسخگویی به تولید کنندگان و صادرکنندگان و گسترش فرهنگ صادراتی را به عنوان زیربنای اقتصاد استان از ضرورتهای این منطقه است.

وی با اشاره به انتخاب صادرکنندگان نمونه استان گفت: بر اساس آیین نامه ابلاغی هیات وزیران هر ساله، فعالان اقتصادی حوزه صادرات انتخاب و تقدیر می شوند که امسال از 31 پرونده ثبت نامی در سامانه ، صادرکنندگان منتخب استانی با تشکیل چهار جلسه تخصصی کمیته پایش انتخاب شدند.

تخفیف 30 درصدی صادرکنندگان نمونه کشوری و استانی

وی افزود: برای گزینش منتخبین صادراتی استان 23 شاخص از جمله ثبت برند محصول ، حفظ و ماندگاری در بازارهای هدف صادراتی، روند رشد صادرات در سه سال اخیر، گستردگی بازارهای هدف صادراتی، حضورفعالانه در هیات ها و نمایشگاه های داخلی و خارجی، عضویت در تشکل های استانی و داشتن سایت دو زبانه به کارگرفته شده است.

 


 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خاطرنشان کرد: از دو هزار و 900 واحد صعتی استان مرکزی 140 واحد توان صادراتی دارد که 80 واحد آن امسال صادرات داشته و شرکت 31 واحد در رقابت های صادرکننده برتر در حدانتظار این حوزه نیست و باید تقویت شود.

زاوشی یاداور شد: صادرکنندگان نمونه کشوری و استانی بر اساس ضوابط آیین نامه هیات وزیران مشمول مشوق های خاص می شوند که تخفیف 30 درصدی تخصیص غرفه در نمایشگاه غرب کشور و تخفیف یک درصدی در تسهیلات ارزی بانک توسعه صادرات استان از جمله مزایای نهایی شده در این حوزه است.

وی بیان کرد: در روز ملی صادرات (29 مهرماه) در تهران از 50 صادرکننده نمونه کشور تقدیر شد که سه صادرکننده معادل شش درصد کل منتخبین کشوری از استان مرکزی بوده است.

در این آیین علاوه بر رونمایی از کارت صادراتی هوشمند استان مرکزی از 14صادرکننده برگزیده استانی این خطه نیز با حضور مسئولان سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی ایران تقدیر شد.

کد خبر 2167819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha