۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۵۳

محور روز جهانی فلسفه در سال 2013/ بزرگداشت در یونسکو

محور روز جهانی فلسفه در سال 2013/ بزرگداشت در یونسکو

روز جهانی فلسفه امسال نیز به مانند سالهای گذشته در کشورهای مختلف برگزار می شود و یونسکو نیز برای این روز بزرگداشتی در مقر خود در پاریس برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز جهانی فلسفه از سال 2002 گرامی داشته می‌شود و همه ساله در کشورهای مختلف از جمله ایران برنامه‌هایی در این روز برگزار شده است.

یونسکو موضوع محوری روز جهانی سال گذشته را "نسلهای آینده" اعلام کرده بود. یکی از دلایل انتخاب این موضوع، دغدغه و نگرانی در مورد توسعه پایدار برای نسلهای آینده بود.

امسال روز جهانی فلسفه روز پنج شنبه 21 نوامبر(30 آبان) برای دوازدهمین بار برگزار می شود. بزرگداشت این روز در سطوح بین المللی، ملی و محلی برگزار می شود.
در این همایشها دیدگاههای مختلف امکان طرح دیدگاههای خود را دارند و گوناگونی فرهنگی مورد احترام خواهد بود.

در روز جهانی فلسفه امسال، فلسفه به طور عام مورد تکریم قرار خواهد گرفت و در عین حال مسائل و مشکلاتی که انسان معاصر با آن مواجه است مورد توجه قرار می گیرد.

یکی از مسائل و مشکلات معاصر بحث هویت است. از اینرو محور روز جهانی فلسفه "جوامع شمول گرا، سیاره پایدار" است.

جوامع شمولگرا به جوامعی گفته می شود که در بحث تکثر هویتی بحث شمولگرایی را دنبال می کند و در آن هویتهای مختلف در کنار هم زندگی می کنند و باعث طرد هویتی خاص نمی شوند. این جوامع بر خلاف جوامعی هستند که استثناگرایی و انحصار هویتی را دنبال کرده و به حذف هویتهای "دیگر" منجر می شوند.

برای بزرگداشت روز جهانی فلسفه، یونسکو بر قدرت فلسفه در تغییر جهان تأکید مجدد می کند. این قدرت فلسفه در تغییر جهان از رهگذر ایجاد تغییر در افراد ایجاد می شود و باعث می شود خود ما تغییر کنیم.

در روز جهانی فلسفه در 30 آبان، یونسکو نیز در مقر خود همایشی با محوریت شعار این روز "جوامع شمول گرا، سیاره پایدار" برگزار می کند.

در این همایش فیلسوفانی از سراسر دنیا شرکت خواهند کرد و موضوعاتی چون عدالت اجتماعی، همبستگی و اتحاد، شمولگرایی و انحصارگرایی در جوامع مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

توجه یونسکو در روز جهانی فلسفه به گروههای آسیب پذیر اجتماعی از جمله پناهندگان، مهاجران، فقرا و مسائل و مشکلات آنهاست. هچنین بحث توسعه پایدار و نقش این گروهها در توسعه پایدار مورد توجه یونسکو در این روز است.

کد خبر 2170580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha