۲۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۴:۵۶

گزارش خبری/

چهارمین قطب صنعتی کشور در انتظار راهبرد اقتصادی دولت/ مسکن های موقتی درد صنعت را درمان نمی کند

چهارمین قطب صنعتی کشور در انتظار راهبرد اقتصادی دولت/ مسکن های موقتی درد صنعت را درمان نمی کند

اراک – خبرگزاری مهر: تابلوهای صنعت شهر اراک در ورودی شهر همواره موقعیت صنعتی استان مرکزی را به رخ همگان می کشاند تا انجا که تابلوهای عریض و طویل کارخانجات در وهله اول روبرو نبودن این شهر با بیکاری و... را در ذهن متبادرمی کند اما صاحبان صنایع ومردم تعریفها و تمجیدهای صنعتی را با خود یدک می کشند و در انتظار راهبرد اقتصادی دولت تدبیر و امید برای درمان درد صنعت این استان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان مرکزی از جمله استان های کشور است که سالهاست نام آن با صنعت گره خورده است. استانی که بیش از دو هزار و 800 واحد صنعتی خرد و کلان را در خود جای داده اما نتوانسته از حق صنعتی خود در کشور دفاع کند.

علیرغم وجود کارخانجات و صنایع بزرگ و کوچک اگر پای در دل با مردم شهر اراک بنشینی بیکاری را در اولویت نخست مشکلات پیش روی خود و خانواده نام می برند و اگر به در دل صاحبان صنایع گوش کنی از انبوه مشکلات که حالا از ان به عنوان کوهی سخت یاد می کنند سخن می گویند.

مشکلاتی که باعث شده واحد صنعتی آنها یا به طور کامل تعطیل شده یا با حداقل نیرو و ظرفیت کار می کنند. شاید هم باید به قول صنعتگران حفظ چهره صنعتی استاان مرکزی را فقط مدیون آبروداری صاحبان صنایعی دانست که با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند.

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی شامگاه دوشنبه در دیدار صنعتگران با استاندار مرکزی با اشاره به مشکلات بسیار زیاد فراروی صنایع استان مرکزی گفت: در مجموعه صنعت استان مرکزی بیش از 180 هزار کارگر مشغول به کار است که اگر این تعداد شاغل بخش صنعت را با میانگین چهار نفر در هر خانواده محاسبه کنیم باید بگوییم بیش از نیمی از جمعیت استان مرکزی از بخش صنعت ارتزاق می کنند.

منوچهر توسطی با بیان این که بیش از 80 درصد مالیات های استان از طریق بخش صنعت وصول می شود گفت: درآمدزایی صنعت برای استان باعث شده تا حتی حقوق و مزایای بخش دولتی نیز از طریق بخش صنعت تامین شود.

سوء مدیریت و تحریم های داخلی کمر صنایع استان مرکزی را شکست

وی با اظهار تاسف از بروز مشکلات اقتصادی برای صنعتگران طی سالهای اخیر گفت: متاسفانه سیاست های سوء مدیریتی و خود تحریم های داخلی از علل اصلی شکسته شدن کمر صنایع بوده و  این در حالیست که تحریم های بین المللی در اولویت های بعدی قرار دارد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی با تاکید بر ضرورت تقویت روابط بخش دولتی و صنعتی در استان مرکزی گفت: تقویت این روابط و آشنایی بامشکلات بخش صنعتی تولید کنندگان را در حل مشکلات یاری خواهد کرد.

منوچهر توسطی با اشاره به توانمندیهای صنعتی استان مرکزی گفت: صنایعی که می توانند در سایه حمایت دولت در مسیر کارآفرینی، ایجاد اشتغال و صادرات کار کند امروز باید به خاطر مشکلات حاد اقتصادی فقط به فکر آبروی اجتماعی خود بوده و از آن صیانت کنند.

وی نقدینگی را مهمترین مشکل پیش روی بخش صنعت برشمرد و گقت: کمک های ستاد تسهیل در گذشته نقش مسکن های موقت را بازی کرد و عملا باری از دوش صنعتگران برنداشت.

گلایه از عملکرد کارگروه صیانت از بخش صنعت

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی همچنین از عملکرد کارگروه صیانت از بخش صنعت گلایه کرد و گقت: این کارگروه نیز با عملکرد سلیقه ای خود نتوانست به خواسته صنعتگران جامه عمل بپوشاند.

توسطی با اشاره به صندوق توسعه ملی به عنوان تنها راهکار عملی برای حل مشکلات بخش صنعت بیان داشت: از 178 درخواست واصله به کارگروه تمامی درخواست ها بررسی و عمده متقاضیان به بانکهای عامل معرفی شده اند.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم به داد صنعت برسیم باید دولت تلاش کند تا تسهیلات این صندوق به دست صنعتگران برسد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی رکود در واحد های کسب و کار را مشکل دیگر فراروی بخش صنعت استان برشمرد و گفت: پرداخت تسهیلات در کنار رکورد کار در واحد های کسب و کار تنها زایش معوقات بانکی را بدنبال دارد و نتیجه ای جز ورشکستگی بانکهای عامل را در پی نخواهد داشت.

توسطی با بیان این که نبود سیاست روشن توسعه اقتصادی کشور یک مشکل اساسی فراروی صنعت است افزود: شهرک های صنعتی استان مرکزی تبدیل به نهضت سوله های خالی شده اند و صاحبان سوله ها فقط خوشحال اند که با این تورم ملک در اختیارشان افزایش قیمت یافته است.

مدیر شرکت تاکا نیز افزایش نرخ ارز از یکهزارو 226 تومان به سه هزار تومان را مشکل مهم بخش تولید خواند و گفت: اکثر قراردادهای واحدهای صنعتی با نرخ قبلی بسته شده یک صنعتگر چگونه می تواند با این افزایش قیمت ها کار سفارشی خود را تحویل دهد؟

اخذ مالیات بر ارزش افزوده محصولات تولیدی یک مشکل

عبدالله نوذری اخذ مالیات بر ارزش افزوده محصولات تولیدی را مشکل دیگر بخش صنعت برشمرد و گفت: در حالیکه از محل فروش محصولات بلافاصله نقدینگی عاید صنعتگران نمی شود مالیات برارزش افزوده باید به محض صدور فاکتور پرداخت شود.

وی ادامه داد: دولت در ازای دیرپرداخت کردن مبلغ قراردادهای تولیدی خود با صنعتگران دیرکردی پرداخت نمی کند اما صنعتگر باید در ازای دیرکرد خود در پرداخت عوارض به دارایی پرداخت کند.

رئیس خانه صنعت و معدن شهرستان ساوه نیز در سخنانی حمل و نقل محصولات تولیدی را یک مشکل خواند و گفت: افزایش قیمتهای حمل و نقل توسط انجمن صنفی رانندگان مشکلات بسیاری را برای تولید کنندگان ایجاد کرده به طوری که هزینه های حمل و نقل قیمت تمام شده محصولات را بالا می برد  و این امر در بازار رقابت بسیار موثر است

محمد رضا منصوری افزود: شهرستان ساوه با موقعیت صنعتی ویژه خود حرفهای زیادی برای گفتن در بخش صنعت کشور دارد که در صورت توجه مسئولین موجبات رشد و توسعه استان را فراهم خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت لجور نیز از تولید کنندگان صنعتی استان مرکزی به عنوان سرداران عرصه تولید و سازندگی یاد کرد و گفت: این سرداران برای تحقق تولید ملی از هیچ کاری فروگذار نبوده و آماده اند کشور را در مسیر استقلال اقتصادی رهنمون سازند.

مدیریت جدید استان دو کار می تواند انجام دهد

حسن مهدی نیا گفت: ما به عنوان شهروندان استان صنعتی مرکزی از استاندار جدید این استان می خواهیم استان مرکزی را برای اقتصادی تر شدن و پولدار شدن رهنمون سازد.

وی افزود: مدیریت جدید استان دو کار می تواند انجام دهد یا کارهای روزمرگی را انجام دهد یا با اندیشه ای نو قدمهای جدی برای اینده استان بردارد.

مدیرعامل شرکت لجور با تاکید بر ضرورت برگزاری جلسات همگرایی استاندار مرکزی با بخش صنعت گفت: اراک از ایران عقب است و برای رشد و توسعه باید اول خود را به استانداردهای ایران برساند تا بتواند در مسیر دستیابی به استانداردهای بین المللی گام بردارد.

مدیرانجمن ریلی استان مرکزی نیز با اشاره به توانمندیهای صنعت ریلی استان مرکزی افزود: ایجاد گمرک ریلی، ایجاد شهرک ریلی و تاسیس دانشکده ریلی از نیازهای این صنعت در استان مرکزی است.

ایجاد گمرک ریلی، ایجاد شهرک ریلی و تاسیس دانشکده ریلی نیاز استان

فراهانی از استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعت ریلی کشور یاد کرد و گفت: در حالیکه دانش ریلی استان مرکزی زبانزد در خاورمیانه است باید با تاسیس دانشکده ریلی نیاز این صنعت را در تربیت نیروهای کارشناس تامین کرد.

صاحبان صنایع می خواهند یک گام به جلو بروند، چرخ صنعت انها بچرخد، ظرفیتهای بدون استفاده صنعت به کار گرفته شود، مردم می خواهند رونق اقتصادی داشته باشند، جوانهای انها در کارخانجات صنعتی کلان شهر اراک مشغول به فعالیت شود ...اما با وجود خواستن مردم و صاحبان صنایع این خواسته ها محقق نمی شود و مسکن های موقتی نیز دردی از مردم و صنعت دوا نکرده و جای یک سوال باقی می ماند چرا شهر اراک با وجود صنعت پر زرق و برقش حتی از استانهای دیگر ایران عقب مانده است.

....

گزارش: فاطمه عسگری نیا

کد خبر 2177963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha