۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۶

مظفری با مهر مطرح کرد:

توسعه سامانه آبیاری‌ نوین اولویت جهاد کشاورزی/ استان مرکزی در تولید محصولات گلخانه‌ای پیشروست

توسعه سامانه آبیاری‌ نوین اولویت جهاد کشاورزی/ استان مرکزی در تولید محصولات گلخانه‌ای پیشروست

اراک-خبرگزاری مهر: رییس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی با تأکید بر توسعه سامانه آبیاری های نوین در کشاورزی استان، گفت: 190 هزار هکتار از اراضی موجود در سطح استان باید زیر پوشش آبیاری نوین قرار گیرد.

عباس مظفری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام این خبر افزود: اجرای این امر در اولویت سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد به دلیل اینکه با اجرای این کار راندمان آب یک و نیم تا دو درصد افزایش می‌یابد.

وی اظهارداشت: تاکنون 50 هزار هکتار از اراضی موجود که قابلیت اجرای این سیستم را دارند تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفته‌اند و اجرای کامل سیستم های آبیاری تحت فشار در اراضی موجود در یک برنامه زمانبندی پنج ساله نیازمند تزریق تسهیلات بلاعوض 85 درصد به میزان 80 تا 90 میلیارد تومان سالانه به این بخش است.

مظفری با بیان اینکه از مهر سال گذشته تاکنون با پرداخت اعتباري بالغ 178ميليارد ريال به اين سيستم تجهيز شده است افزود: در اين مدت 289 ميليارد ريال در قالب 253 وام به كشاورزان استان مركزي از طریق صندوق کشاورزی نیز پرداخت شده است.

صرفه جویی میلیونی سالانه در آب کشاورزی

وی با بیان اینکه، با اجرای این سامانه آبیاری تحت فشاردر اراضی کشاورزی استان سالانه در مصرف 250 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی می شود افزود: فراهم کردن زیرساخت های کشاورزی به سامانه آب یاری تحت فشار ضروری است زیرا با استفاده از این شیوه  می توان تولید و بهره وری را تا دو برابر افزایش داد.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی در ادامه گفت: تجهیز بخش کشاورزی به فناوری روز و آشنایی نیروی انسانی به علم و دانش موجب ارتقای بهره وری در این عرصه می شود که این مهم به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و از این رو آبیاری های مدرن از اولویت های کاری است.

مظفری همچنین اضافه کرد: اگر انتقال آب از طریق سیستم‌های لوله کشی روش های آبیاری مدرن انجام شود در وهله اول مانع از تبخیر آب و هدر رفت آب از طریق جذب در خاک و زمین شده و در نتیجه سرعت انتقال آب از مبدا به مقصد در کوتاهترین زمان انجام می شود و بهره وری نیز تا یک و نیم برابر افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خاطرنشان کرد: به منظور مکانیزه کردن کانال های آب  و خارج کردن آنها از حالت سنتی به مدرن سالیانه بالغ بر 60 میلیارد تومان می باید در اختیار سازمان قرار بگیرد تا طی یک برنامه پنج ساله اکثر کانال های اصلی و مهم را تحت پوشش قرار دهیم.

ارتقای بهره‌وری از آب در تولید محصولات از عمده‌ترین برنامه‌های استان

مظفری ارتقای بهره‌وری از آب در تولید محصولات را از عمده‌ترین برنامه‌های سازمان عنوان کرد و گفت: از طریق اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و احداث کانال‌های بتنی و انتقال آب با لوله می‌توان بهره وری را افزایش داد.

وی همچنین اجراي موفق سيستم هاي آبياري تحت فشار را تابع عواملي از قبيل شرايط اقليمي، كيفيت آب، وضعيت توپوگرافي، مشخصات خاك و نوع محصول دانست و بر شرایط مناسب اراضی کشاورزی استان برای توسعه این نوع آبیاری تاکید کرد و در ادامه گفت: توسعه روش های آبیاری تحت فشار نقش مهمی در مصرف بهینه و تولید محصولات در مقابل حجم ثابتی از آب دارد که در سال های اخیر حمایت های خوبی از متقاضیان این بخش شده است.

طبق پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تا پایان برنامه پنجم توسعه 60 هزار هکتار از اراضی زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی در ادامه مصاحبه با اشاره به اینکه، توسعه صنایع تبدیلی یکی از شاخص های توسعه بخش کشاورزی استان مرکزی است افزود: این سازمان در این بخش نیز خدمات دارد.

فعالیت142 واحد صنایع تبدیلی در استان

مظفری با بیان اینکه توسعه صنایع تبدیلی برای فرآوری محصولات کشاورزی از دیگر برنامه های توسعه بخش کشاورزی است ادامه داد: در این بخش تاکنون 142 واحد فعال و 48 واحد در حال ساخت که 15 واحد آن در سال جاری به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی شامل چهار بخش باغی، دامی، زراعی و شیلات است افزود: این صنایع در واحد های فعال زمینه اشتغال دو هزار و 112 نفر فراهم و در واحد های در حال ساخت نیز زمینه اشتغال برای 762 نفر ایجاد خواهد شد.

وی ظرفیت اسمی واحد های فعال را 724 هزار تن و ظرفیت اسمی واحد های در حال ساخت را 374 هزار تن عنوان کردادامه داد: جذب مواد خام در واحد های فعال 923 هزار تن و واحد های در حال ساخت 456 هزار تن است.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی یاد آور شد: صنایع تبدیلی تولید ضایعات پایین و افزایش درآمد و بهبود بازار مصرف از برنامه های این بخش است.

استان مرکزی در ایجاد و تولید محصولات گلخانه ای از استانهای پیشرو است

وی با بیان اینکه، این استان در ایجاد و تولید محصولات گلخانه ای از استانهای پیشرو است افزود: یکی از برنامه ها مهم توسعه بخش کشاورزی مجتمع های گلخانه ای و شهرک های کشاورزی است که با کاهش 10 برابری در مصرف آب، زمینه تولید محصولات را تا 10 برابر افزایش می دهند.

مظفری گفت: با توجه به کمبود آب و خشک سالی در استان مرکزی الگوی کشت محصولات کشاورزی به سمت محصولات با مصرف آب کم و تولید بیشتر در مجتمع های گلخانه ای انجام شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی نبود نیاز به تناوب کشت، اجرای مکانیزاسیون راحتر و کنترل بهتر محصولات را از مزیت های مجتمع های گلخانه ای عنوان کرد و افزود: این استان در ایجاد و تولید محصولات گلخانه ای در سطح کشور از استان های است.

کشاورزی در 77 هکتار مجتمع گلخانه ای

 وی ادامه داد: 77 هکتار مجتمع های گلخانه ای استان به تولید محصولات گلخانه ای و یک هزار و 98 هکتارآن به گیاهان زینتی و در قالب چهار مجتمع کشت می شود و مابقی نیز به صورت واحد های انفرادی هستند.

وی خاطر نشان کرد: واحدهای گلخانه ای انفرادی زمینه اشتغال یک هزار و 700 نفر و گلخانه های سبزی و صیفی زمینه اشتغال 921 نفر را در استان مرکزی فراهم کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: واحد های گلخانه ای موجب شده تا استان مرکزی در تولید گل های شاخه بریده مقام دوم، گیاهان گلدانی مقام سوم و در میزان تولید گیاهان فصلی و نشایی مقام اول را در سطح کشور کسب نماید.

کد خبر 2183812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha