۲۰ آبان ۱۳۹۲، ۱۵:۴۱

عروجی در گفتگو با مهر:

افزایش 5 هکتاری سطح زیر کشت زعفران در خمین/ امسال 70 کیلو زعفران برداشت می‌شود

افزایش 5 هکتاری سطح زیر کشت  زعفران در خمین/ امسال 70 کیلو زعفران برداشت می‌شود

اراک - خبرگزاری مهر: مسئول بهبود تولیدات باغی جهاد کشاورزی خمین از افزایش پنج هکتاری سطح زیر کشت محصول زعفران خبر داد و گفت: پیش بینی می شود امسال 70کیلوگرم زعفران خشک از مزارع خمین برداشت شود.

احمد عروجی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: سال گذشته 12 هکتار از مزار خمین زیر کشت زعفران رفت که امسال این میزان به 17 هکتار رسیده است.

وی میانگین تولید محصول زعفران در هر هکتار را بیش از چهار کیلوگرم برآورد کرد و اظهار کرد: زعفران گیاهی 10ساله است که کشت و تکثیر آن به صورت غده (پیاز)انجام می شود.

عروجی ادامه داد: غده ها باید درشت، سالم، بدون زخم، شاداب و عاری از هر نوع بیماری بوده و سن آنها از هفت سال تجاوز نکند. پوست های اضافی و کپه هر پیاز را جدا می کنند تا غده ها پس از کاشت مورد حمله آفات و امراض قرار نگیرند.

اشتغال زایی برای 60 نفر

مسوول بهبود تولیدات باغی جهاد کشاورزی خمین با بیان اینکه کشت و برداشت این محصول برای 60 نفر در شهرستان بطور مستقیم و غیر مستقیم شغل فصلی ایجاد کرده است تصریح کرد: پس از آنکه گل را چیدند، آنها را در سایه روی هم می ریزند و تارهای قرمز (مادگی) را از گل ها می کشند و آنها را بین انگشتان خود نگاه می دارند و وقتی دسته کوچکی شد، با نخی باریک آن را می بندند و سپس در سایه روی پارچه تمیزی پهن می کنند تا خشک شود.

عروجی با بیان اینکه نوع خاک، اقلیم آب و هوایی و اسانس، زعفران تولیدی این شهرستان را از کیفیت بالایی در کشور برخوردار کرده است گفت: این شهرستان در تولید محصول زعفران رتبه نخست استان مرکزی را دارد.

عروجی یادآور شد: سال گذشته 50 کیلوگرم زعفران از سطح زیر کشت 12هکتار برداشت شد.

کد خبر 2174054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha