۱۹ آذر ۱۳۹۳، ۹:۵۴

مهر گزارش می دهد/

طلای سرخ در خمین می درخشد/ استفاده از ظرفیت اقلیمی نیاز مهم کشاورزان

طلای سرخ در خمین می درخشد/ استفاده از ظرفیت اقلیمی نیاز مهم کشاورزان

اراک- زعفران یا طلای سرخ کویر یکی از محصولات کشاورزی شهرستان خمین است که هر سال در اواسط پاییز از مزارع این شهرستان برداشت می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان خمین یکی از قطب های کشاورزی استان مرکزی است و به دلیل اقلیم و آب و هوای مساعد منطقه مناسبی برای کشت و برداشت زعفران با کیفیت بالا می باشد. بیشترین محصول زعفران استان در خمین تولید شده و به بازارهای خارج از استان صادر می شود.

مدیر جهاد کشاورزی خمین در گفتگو با خبرنگارمهر، بیان کرد: زعفران گیاهی از تیره زنبقیان و چندساله است که تکثیر آن توسط پیاز صورت می گیرد.

احمدرضا جعفری در مورد نحوه تکثیر و رشد زعفران گفت: تكثیر زعفران از طریق ایجاد پیازچه های جدید كه از پیاز مادر تولیــد می شود که این پیاز در ماه های تابستان به صورت غیرفعال و راكد در زمین باقی می ماند و رشد دوباره خود را در حدود پایان تابستان شروع می نماید.

وی ادامه داد: فرآیند برداشت زعفران از مزارع خمین هرسال از اوایل آبان ماه شروع شده و تا اواسط آذر ادامه پیدا می کند.

جعفری اظهار کرد: پس از برداشت گل، کلاله سه شاخه ای آن را جدا کرده و در مدت هشت تا ۱۲ روز به خشک کردن آن می پردازند.

وی گفت: جداسازی هرچه سریعتر زعفران در بهبود كیفیت محصول تولیدی موثر است و بهترین دما برای نگهداری كلاله ها در فاصله زمانی جداسازی تا خشك كردن، دمای یخچال می باشد.

جعفری بیان کرد: روش خشك كردن تعیین كننده كیفیت و ارزش نهایی زعفران می باشد و عطر خاص زعفران در هنگام خشك كردن در اثر هیدرولیزشدن تركیبات شیمیای تولید می گردد.

برداشت ۸۰ کیلوگرم زعفران در خمین

مدیر جهاد کشاورزی خمین ضمن بیان برداشتحدود ۸۰ کیلوگرمی زعفران در خمین، اضافه کرد: هم اکنون ۲۲ هکتار از مزارع شهرستان و روستاهای اطراف زیر کشت زعفران قرار دارند.

وی ادامه داد: به طور متوسط از هر هکتار چهار و نیم کیلو زعفران برداشت خواهد شد، که با احتساب مساحت زیر کشت زعفران، پیش بینی می شود این رقم امسال به ۸۰ کیلوگرم برسد.

هر کیلو زعفران ۵ تا ۶ میلیون تومان به فروش می رسد

جعفری اظهار کرد: حدود ۴۵ کشاورز در هفت روستا به کاشت و برداشت دستی زعفران مشغول هستند و محصول خود را با قیمت ۵۵ میلیون ریال به ازای هرکیلو به فروش می رسانند.

مدیر جهاد کشاورزی خمین ضمن بیان گفت: جهاد کشاورزی به دلیل کمبود اعتبارات و منابع مالی تاکنون موفق نشده هیچگونه تسهیلاتی را برای تولید زعفران در اختیار کشاورزان خمینی قرار دهد.

وی ضمن بیان صادرات قسمت زیادی از این محصول به خارج از استان، افزود: بیش از ۹۰ درصد زعفران تولید شده در خمین به بازارهای استان خراسان صادر شده و در آنجا با زعفران خراسان مخلوط شده و به فروش می رسد.

در ادامه محمد جلالی یکی از کشاورزان شهرستان خمین که به تولید زعفران مشغول است، به خبرنگار مهر گفت: گیاه زعفران پس از نخستین برداشت شروع به رشد می کند و با مشاهده اولین گل برداشت این محصول آغاز می شود.

جلالی بیان کرد: برداشت زعفران از یک محصول حدود ۲۰ تا ۳۰ روز طول می کشد و هر پیاز می تواند یک تا سه جوانه تولید کند.

این کشاورزی خمینی اظهار کرد: عمر یک گل پس از رویش و قبل از چیده شدن حداقل سه روز است و عمر مفید یک مزرعه زعفران حداکثر ۱۰ سال است و پس از آن باید پیازها را تعویض نمود و خاک را تقویت کرد.

وی ادامه داد: گیاه زعفرن سال اول برداشت ندارد و اوج گل دهی آن سال چهارم تا ششم است.

جلایی گفت: در هرهزار مترمربع از مزارع حدود ۲۳۰ کیلو پیاز زعفران کاشته می شود و از این مقدار حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرم زعفران به دست می آید و اگر خاک و اب و هوا مناسب باشد این عدد به یک کیلوگرم نیز خواهد رسید.

وی ضمن اشاره به سرمای امسال، افزود: امسال به دلیل سرد شدن هوا در آبان ماه برداشتی نسبتا کمتری نسبت به سال های گذشته انجام شده است.

فاصله قیمت خرده فروشی و عمده فروشی زعفران قابل توجه است

این کشاورز خمینی در مورد قیمت فروش زعفران، گفت: زعفران اگر به صورت عمده فروخته شود با قیمت هرکیلو ۵۵ میلیون ریال به فروش می رسد، اما قیمت خرده فروشی آن به ۷۰ میلیون ریال هم می رسد.

وی یکی از بزرگترین مشکلات کشاورزان خمینی را کمبود نیروی انسانی دانست و عنوان کرد: از آنجایی که برداشت زعفران در چند روز محدود انجام می شود و به کارگران فصلی نیاز دارد، اکثر کشاورزان با کمبود نیروی انسانی برای برداشت زعفران روبه ور هستند.

جلالی یکی دیگر از مشکلات را کمبود اعتبارات دانست و افزود: متاسفانه کشاورزان خمینی هیچگونه تسهیلات و امکاناتی را از طرف جهاد کشاورزی برای تولید زعفران دریافت نمی کنند.

هرچند خمین شهری بدون زیرساخت های صنعتی به حساب می آید، اما از اقلیم مناسبی برای رونق کشاورزی برخوردار است؛ اما کشاورزی در سال های گذشته به دلیل وجود سیاست های گذاری غلط افول کرده و این موضوع به خمین نیز تسری پیدا کرده است.

نیروی انسانی و آب و هوای مناسب این شهر در انتظار فراهم شدن بستر مناسبی برای تبدیل ظرفیت های بالقوه به بلافعل هستند. فراهم کردن شرایطی که بتوان کشت زعفران را در این شهر افزایش داد، می تواند به کاهش بیکاری و چرخیدن هرچه بیشتر چرخ کشاورزی این شهر کمک شایانی کند.

گزارش: لیلا حمزه خیرآبادی

کد خبر 2440799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha