۲۰ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۲۰

مهر گزارش می دهد/

خمین ؛ شهری با شهرت جهانی و محرومیتی پنهان

خمین ؛ شهری با شهرت جهانی و محرومیتی پنهان

خمین- خمین یکی از شهرهای استان صنعتی مرکزی است که البته از این موهبت بویی نبرده و در جنوبی‌ترین قسمت این استان و در همسایگی شهرهای شازند، اراک، محلات، گلپایگان، الیگودرز و ازنا واقع شده‌ است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهر خمین زادگاه سید روح الله خمینی است شهری که اسم و آوازه و شهرت جهانی دارد و امروزه این شهر را به واسطه زادگاه معمار کبیر انقلاب سراسر دنیا می شناسند.
شهرستان خمین با وجود پتانسیل های بالقوه و موقعیت جغرافیایی ویژه و نزدیک بودن به مرکز استان و شهر صنعتی کشور در طول تاریخ از توسعه عقب مانده است.
با ارزیابی مسوولان متولی، نرخ بیکاری در شهرستان خمین ۱۳ درصد است و از این لحاظ جزو شهرستان های با آمار بالای بیکاری در سطح استان مرکزی محسوب می شود.
۳۰ درصد جمعیت این شهرستان زیر پوشش نهادهای حمایتی چون کمیته امداد، بهزیستی، مراکز خیریه و مردمی هستند که زیبنده زادگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی نیست.

وضعیت مبلمان شهری، راه های ارتباطی، نابودی کشاورزی به دلیل خشکسالی های متوالی، رکود صنایع، بیکاری و آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری همه دست به دست هم دادند تا این شهراز حرکت توسعه وعمران جا بماند و به جای جمعیت پذیر جمعیت گریز شود.

وجود ۱۵۰ هکتار بافت فرسوده در این شهر که بیشترین بافت فرسوده در محدوده بیت تاریخی حضرت امام (ره) در مناطق مرکزی شهر است چهره ای نامطلوب برای زادگاه امام راحل است.

یکی از زیر ساخت های لازم برای توسعه هر شهری راه های ارتباطی آن شهر است

نقش زیرساختی راه‌های در توسعه اقتصادی و اجتماعی هر شهرستانی و نقش آن در تجارت، صادرات و معیشت مردم و مهمتر از آن ها سلامت و امنیت مردم آن شهر، اهمیت ایجاد، توسعه، حفظ و نگهداری راه‌های زمینی را بیش از پیش آشکار می کند.

احداث راه های مواصلاتی یکی ازمهمترین شاخصه های توسعه یافتگی هرمنطقه محسوب می شود وجود جاده های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور عامل رشد و گسترش سایر عوامل توسعه را ممکن می کند.

رییس راه وشهرسازی خمین در این باره گفت: شهرستان خمین دارای شش راه مواصلاتی است که عملیات چهارخطه شدن این راههای ارتباطی از سالهای دور شروع شده و به دلیل کمبود اعتبار روندی کندی را طی می کند.

علیرضا اصغری افزود: محور خمین به شازند عملیات اجرایی این طرح از سال ۸۵ شروع شده و به دلیل کمبود اعتبار تاکنون مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

وی گفت: طول این محور ۴۴ کیلومتر است که تاکنون ۵۲ درصد این محور تعریض و آسفالت شده است در صورت تکمیل این پروژه شهر قورچی باشی و بخش کمره این شهرستان نیز از مزایای طرح بهره مند می شوند.

وی گفت: محور خمین- اراک ۶۰ کیلومتر است عملیات اجرایی چهار خطه شدن این پروژه از سال ۸۴ آغاز شده و ۳۰ کیلومتر از این محور در حوزه استحفاظی خمین قرار دارد که تاکنون تنها ۲۰ کیلومتر آن چهارخطه و بهره برداری شده است.

وی تصریح کرد: عملیات اجرای چهار خطه شدن محور خمین - محلات نیز از سال ۸۳ آغاز و کمتر از ۲۰ کیلومتر از ۴۸ کیلومتر این محور تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است.

رییس راه و شهرسازی خمین گفت: محور خمین به الیگودرز، نیز از استاندارد و ایمنی لازم برخوردار نیست و می طلبد مسئولان امر نسبت به این راه های اصلی عنایتی به این محور پرتردد داشته باشند.

خمین چهارمین شهرستان پرجمعیت استان مرکزی بی بهره از صنعت

واحدهای صنعتی استان مرکزی به بیش از دو هزار و ۸۵۰ واحد رسیده و این استان یکی از قطب های مهم صنعتی کشور است؛ اما سهم شهرستان خمین از این تعداد واحد صنعتی تنها ۱۷۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط است.

شهرستان خمین با وجودی که چهارمین شهرستان بعد از شهرستان اراک، ساوه و شازند در سطح استان مرکزی است که با بالابودن نرخ بیکاری از حداقل درآمد سبد خانوار شهرستان های پرجمعیت استان برخورداراست.

مسوولان خمین علت توسعه نیافتن صنعت در این شهرستان را نبود زیر ساخت های لازم نظیر آب، برق و گاز بیان می کند.

پتروشیمی، سایپا، فولاد وسیمان صنایع مادری هستند که عملیات اجرایی آنها از دو تا هشت سال است آغاز شده؛ اما به دلیل نبود برخی زیر ساختها دارای روند کندی هستند و یا متوقف شده اند.

چنبره شوم خشکسالی بر شهرستان خمین

فرماندار خمین گفت: تغییرات اقلیمی نظیر کاهش نزولات آسمانی، برداشت بی رویه و غیرعلمی از منابع آب زیرزمینی و کنترل نشدن بموقع آب های سطحی، موجب کاهش میزان آب و افزایش خشکسالی شده است.

سیدمهدی ساداتی افزود: خشک شدن ۴۵ درصد از قنوات تامین آب بخش کشاورزی خمین در سال زراعی جاری زنگ خطر بحران کم آبی از این منابع تامین آب کشاورزی به صدا درآمده است.

وی ادامه داد: از مجموع ۳۱۱ رشته قنات این شهرستان ۱۲۷ رشته قنات خشک و هیچگونه آب دهی ندارند که این آمار در بررسی های کارشناسانه از بروز پدیده خشکسالی چند سال اخیر تاکنون گزارش شده است.

وی تصریح کرد: تعداد ۱۳۸ رشته قنات نیز بین یک تا ۱۰ لیتر آب در ثانیه دارند و ۴۴ رشته قنات نیز بین ۱۰ تا ۲۰ لیتر آب در ثانیه و دو رشته قنات نیز بین ۲۰ تا ۲۵ لیتر در ثانیه آبدهی دارند.

خشک شدن ۱۳۷ قنات، کشاورزان خمین را از ان خوردن انداخت

ساداتی گفت: با خشک شدن ۱۳۷ رشته قنات این شهرستان شش هزار نفر از بهره برداران بخش کشاورزی که از محل آب دهی قتوات ارتزاق می کردند در اثر روند خشکسالی دچار بحران اقتصادی شدند.

فرماندار خمین گفت: ۱۸۴ رشته قنات در این شهرستان آبدارهستند که ۵۰ درصد این تعداد نیاز به اجرای عملیات لایروبی، مرمت و بازسازی هستند.

کارشناس مسئول شیلات جهاد خمین گفت: پدیده خشکسالی بر تولید آبزیان و صنعت پرورش ماهی تاثیر بسزایی گذاشته به طوری که رهاسازی بچه ماهی را ۵۰ درصد کاهش داده است.

نعمت الله رضایی افزود: پارسال در ۲۵ استخر و منبع آبی بچه ماهی قزل آلا پرورش داده شد و امسال محیط پرورش آبزیان خمین به ۱۹ واحد کاهش یافته است.
سرپرست شبکه دامپزشکی خمین گفت: کاهش آب و افزایش خشکسالی به طور عمده باعث تغییر اسیدی و نیز کاهش میزان املاح خاک شده که این عوامل کاهش ۳۰ درصدی جمعت دامی را بدنبال داشته است.

نعمت الله رضایی افزود: جمعیت دام سنگین این شهرستان نیز به دلیل پدیده خشکسالی و کمبود علوفه از ۷۰ هزار واحد به ۴۰ هزار واحد دامی کاهش یافته است.

بخشدار مرکزی خمین نیز گفت: در گذشته روستاها یکی از منابع مهم در تولید محصولات مصرفی در کشور بوده؛ اما خمین امروزه به دلیل مشکلاتی از قبیل خشکسالی، درآمد ناکافی، بی توجهی به بخش کشاورزی و دلایلی از این قبیل باعث افزایش مهاجرت روستائیان به شهرها شده است و این امر موجب شده تا از جمعیت تولید کننده کاسته و به جمعیت مصرف کننده اضافه شود.

صادق نجاری افزود: برخی از روستاییان مایل به کار در روستا هستند اما به دلیل هزینه های سنگین برای راه اندازی دوباره دامداری ها، رونق دادن به کشاورزی و ایجاد کارگاه های تولیدی، از این امر صرف نظر می کنند و به شهرها روی می آورند و شغل های کاذب در شهرها با درآمد کم را ترجیح می دهند.

گردشگری نقطه کور در رونق اقتصادی خمین

بیت تاریخی حضرت امام (ره) به تنهایی می تواند زمینه گردشگری ملی، منطقه ای و بین المللی را فراهم کند واز نظر جهانی علاقه ای که نسبت به شناخت شخصیت امام خمینی (ره) وجود دارد می تواند زمینه ساز گردشگری جهانی باشد.

کبوترخانه های خمین، قلعه سالار محتشم، قلعه های تدافعی، اماکن متبرکه واز همه مهمتر سنگ نگاره ها ی تیمره از پتانسیل های گردشگری خمین هستند.

محقق سنگ نگاره های ایران گفت: فراهم کردن زیر ساختهای لازم برای جذب گردشگران و باستان شناسان داخلی و خارجی در منطقه تیمره منحصر به فرد شهرستان خمین ضروری است.

نبود کمپ گردشگری، راه دسترسی آسان و کمبود امکانات رفاهی، سدی مقابل گردشگران

محمد ناصری فرد نبود کمپ گردشگری، راه دسترسی آسان، امکانات رفاهی، اقامتی و تابلوهای راهنمای نوشتاری برای بازدید گردشگران را از عمده مشکلات سایت های مجموعه سنگ نگاره های تیمره عنوان کرد.

وی اظهارکرد: متاسفانه این سنگ نگاره ها فرصت فراموش شده در صنعت گردشگری است بطوری که با گذشت چند سال از کشف منطقه تیمره خمین تاکنون اقدامی برای توسعه گردشگری آن صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: ماهانه ۱۶۰ تا ۲۰۰ نفر گردشگر خارجی، محقق و پژوهشگر مردم شناسی و باستان شناسی و به تعداد قابل توجه ای گردشگر داخلی از سنگ نگاره های تیمره بازدید می کنند و این اماکن از هر گونه امکانات رفاهی و اقامتی محروم است.

ناصری فرد با بیان اینکه در صورت فراهم کردن امکانات و زیر ساختهای لازم گردشگران بسیاری از سراسر جهان جذب تیمره خواهند شد تصریح کرد: توسعه صنعت گردشگری در شهرستان خمین می تواند به عنوان یکی از عوامل ایجاد اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و افزایش درآمد در این شهرستان کمتر توسعه یافته شود.

به امید روزی که برای رفع محرومیت این شهر تاریخی عزم ملی شود تا کمی از محرومیت وعقب ماندگی زادگاه امام راحل کاسته شود.

کد خبر 2441628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha