۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۱۲

قلندر به مهر خبرداد:

اجرای 130 طرح تحقیقات کشاورزی در استان مرکزی

اجرای 130 طرح تحقیقات کشاورزی در استان مرکزی

اراک-خبرگزاری مهر: معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: به منظور افزایش بهره وری و توسعه پایدار در بخش کشاورزی امسال 130 طرح تحقیقاتی در بخش کشاورزی استان مرکزی اجرا می شود.

مجتبی قلندر  در گفتگو با خبرنگارمهر، با اعلام این خبرگفت: این طرح ها با اعتباری بالغ بر یکصد میلیون تومان در بخشهای مختلف آب و خاک، اصلاح و تهیه نهال و بذر، دام، منابع طبیعی، آبخیزداری، گل و گیاه و سایر موضوعات بخش کشاورزی اجرا می شود.

وی با بیان اینکه توجه به پژوهش به کشاورزی پایدار منجر می شود اظهارداشت: در کشاورزی پایدار با در نظر گرفتن مجموعه ای از مشکلات موجود فراروی بخش نسبت به تصمیم گیری و عملی کردن برنامه های کشاورزی پایدار اقدام می شود.

قلندر اصلاح سیستمهای خاکورزی و بهبود وضعیت بستر بذر، کاهش فرسایش خاک، کاهش فشردگی خاک، کاهش فرسودگی ماشین آلات، کاهش آزاد سازی گازهای کربنی و کاهش آلودگی هوا، صرفه جویی در وقت، صرفه جویی در سوخت، بهبود تولید محصولات در طولانی مدت، بهبود کیفیت آب سطحی و زیرزمینی، بهبود وضعیت نفوذ آب در خاک و حفظ رطوبت بیشتر خاک را از مزایای کشاورزی پایدار عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه این مرکز دارای 8 بخش و 7 ایستگاه تحقیقاتی است که بستر لازم را برای اجرای طرح های تحقیقاتی فراهم می کند گفت: ایستگاه تحقیقاتی گل و گیاهان محلات، ایستگاه تحقیقاتی انار ساوه و ایستگاه تحقیقات لوبیای خمین از جمله ایستگاه تحقیقاتی در استان است.

 معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی صرفه جویی در مصرف آب و سازگاری با شرایط خشکی، کاهش هزینه های تولید، افزایش عملکرد و تولید محصول سالم را از جمله دستاوردهای طرح های تحقیقاتی عنوان کرد.

قلندر تعداد محققین این مرکز را 60 نفر اعلام کرد و اظهار داشت: از این تعداد 30 نفر عضو هیات علمی هستند.


 

کد خبر 2163111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha