۱۳ آذر ۱۳۹۲، ۷:۰۵

مهر گزارش می دهد؛

دستهای خالی تکنیکی ترین صنایع دستی ایران/ کو کوزه گر و کوزه خر و کوزه فروش

دستهای خالی تکنیکی ترین صنایع دستی ایران/ کو کوزه گر و کوزه خر و کوزه فروش

خرم آباد - خبرگزاری مهر: صنایع دستی لرستان که دارای رتبه اول در تکنیک و فن در میان صنایع دستی کشور است علی رغم تلاشهای انجام شده توسط میراث فرهنگی لرستان همچنان در بخشهای مختلف از جمله حمایت از صنعتگران، ایجاد فضایی برای عرضه صنایع دستی و کمک به خرید صنایع دستی توسط بخش دولتی و خصوصی با مشکلات زیادی مواجه است تا حکایت "کو کوزه گر و کوزه خر و کوزه فروش" اینجا معنا پیدا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان لرستان به لحاظ تکنیک و فن صنایع دستی در رتبه نخست کشور قرار دارد و تنوع صنایع دستی مختلف این دیار نمونه ای منحصر به فرد در دست ساخته های رنگارنگ زنان و مردان این استان است.

انواع صنایع‌دستی عشایر استان لرستان را سیاه چادر، چیت، قالی و گلیم، صنایع دستی روستایی را قالی، گلیم، رنگرزی و جاجیم‌بافی تشکیل می‌دهند و عمده صنایع دستی شهری نیز خراطی، نمدبافی، قلم زنی، ورشوسازی، قالی، موج و گلیم بافی تشکیل می دهند؛ که البته این رشته ها تنها تعدادی از دهها صنایع دستی مرسوم در استان لرستان است.

این در حالیست که صنعتگران لرستانی با مشکلات مختلف در بخشهای مختلف تولید، عرضه و فروش مواجه هستند، مشکلاتی که این صنعت دیرینه را در پستوی فراموشی قرار داده است.

بی مهری در زمینه تامین زیرساختهای لازم برای تولید صنایع دستی، نبود بازارچه و نمایشگاه دائمی صنایع دستی لرستان، عدم حمایت های دولتی از خرید صنایع دستی، کم توجهی در اختصاص تسهلات بانکی به صنعتگران، افول برخی رشته های صنایع دستی به دلیل کم توجهی به تولید و آموزش و ... تنها بخشی از مشکلاتی است که گریبان صنایع دستی استان لرستان را گرفته است.

وجود 50 رشته صنایع دستی در لرستان

رئیس اتحادیه تعاونیهای صنایع دستی استان لرستان نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه صنایع دستی استان لرستان بسیار متنوع و زیبا هستند اظهار داشت: در این راستا هم اکنون 50 رشته صنایع دستی در زیر مجموعه اتحادیه تعاونیهای صنایع دستی لرستان وجود دارد که جزء رشته های بومی استان محسوب می شوند.

محمد بهلولی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه معرفی صنایع دستی استان لرستان عنوان کرد: عدم وجود زیرساختها در بخش گردشگری به عنوان مکمل بزرگ صنایع دستی یکی از مشکلات موجود در این زمینه است.

وی با بیان اینکه ایجاد این زیرساختها موجب جذب گردشگر و توریسم در استان لرستان می شود افزود: حضور گردشگر در استان زمینه فروش و افزایش تقاضا برای صنایع دستی لرستان را فراهم می آورد.

عدم وجود بازارچه های دائمی صنایع دستی در لرستان

رئیس اتحادیه تعاونیهای صنایع دستی استان لرستان همچنین عدم وجود بازارچه های دائمی صنایع دستی را یکی دیگر از مشکلات موجود در بخش صنایع دستی لرستان عنوان کرد و گفت: عدم وجود این بازارچه ها عرضه صنایع دستی استان را با مشکل مواجه کرده است.

بهلولی بر ضرورت کیفیت بخشی به تولیدات صنایع دستی استان تاکید کرد و بیان داشت: در این راستا باید برگزاری کلاسهای آموزشی فنی و حرفه ای در این زمینه همواره وجود داشته باشد.

وی همچنین فرصت سوزی و طولانی شدن روند پرداخت تسهیلات بانکی به طرحهای صنایع دستی را یکی دیگر از مشکلات موجود در این حوزه خواند افزود: متاسفانه شاهد عدم اجرای عملی حمایتهای دولتی از طرحهای صنایع دستی در استان هستیم.

کم کاری بانکها در حمایت از صنایع دستی

رئیس اتحادیه تعاونیهای صنایع دستی استان لرستان با بیان اینکه به عنوان مثال یکی از حمایتهای دولتی و بانکها در نظر گرفتن صنایع دستی به عنوان جوایز بانکی و اعطا آنها به مشتریان بوده است افزود: متاسفانه علیرغم توافقی که دولت داشت هنوز به صورت عملی ما شاهد خرید محصولات صنایع دستی از سوی بانکها نیستیم.

بهلولی تصریح کرد: این در حالیست که این امر قانون دولت بوده و باید جنیه اجرایی پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه هم اکنون ما شاهد عدم فروش محصولات صنایع دستی در استان هستیم افزود: باید با اقدامات لازم زمینه قرار گیری این محصولات در سبد کالای خانواده فراهم شود.

رئیس اتحادیه تعاونیهای صنایع دستی استان لرستان با بیان اینکه این اتحادیه حدود 1.5 سال است که در لرستان فعالیت خود را آغاز کرده است افزود: این در حالیست که تا کنون بانکهای استان هیچ گونه تسهیلاتی به این اتحادیه برای حمایت از صنعتگران این حوزه پرداخت نکرده اند.

بهلولی با بیان اینکه با وجود این مشکلات این اتحادیه به فعالیت خود ادامه داده است افزود: در این راستا توزیع مواد اولیه بین صنعتگران، پرداخت وام های قرض الحسنه، وام های کوتاه مدت، ایجاد نمایشگاههای صنایع دستی و ... از جمله اقدامات این اتحادیه بوده است.

صنایع دستی لرستان با جایگاه واقعی خود فاصله دارد

فرزانه عادلی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه استان لرستان در حوزه صنایع دستی وضعیت مطلوبی دارد اظهار داشت: با این وجود هنوز این صنعت با جایگاه واقعی و اصلی خود فاصله دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون صنایع دستی لرستان در قالب 50 رشته بومی تولید می شوند عنوان کرد: علاوه بر این رشته های بومی و خاص لرستان رشته های دیگری نیز برای تولید صنایع دستی در استان فعال است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بیان داشت: رشته های بومی صنایع دستی به رشته هایی گفته می شود که قدمت 45 تا 50 ساله داشته باشند.

حضور صنایع دستی لرستان در نمایشگاههای داخلی و خارجی

عادلی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات صورت گرفته برای معرفی صنایع دستی لرستان در کشور و در سطح جهان تصریح کرد: در این راستا شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی و ارائه صنایع دستی لرستان در این نمایشگاهها از جمله اقدامات صورت گرفته برای معرفی پتانسیلهای لرستان در حوزه صنایع دستی است.

وی با بیان اینکه عمده صنعتگران لرستان به صورت چرخشی در این نمایشگاهها حضور یافته و تولیدات خود را عرضه می کنند افزود: تا کنون صنعتگران لرستان کارها و آثار صنایع دستی خود در نمایشگاههای خارجی فراوانی از جمله در کشورهای ایتالیا، چین، کشورهای حوزه خلیج فارس و ... به نمایش گذاشته اند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با تاکید بر برگزاری اینگونه نمایشگاهها صنایع دستی در استان و همچنین شرکت در نمایشگاههای کشوری و خارجی تصریح کرد: به طور حتم شرکت در این نمایشگاهها رونق اقتصادی در این حوزه را برای استان به همراه دارد.

صنایع دستی لرستان راهی سفرهای تجاری می شود

عادلی همچنین از رایزنی با اتاق بازرگانی خرم آباد برای فروش صنایع دستی صنعتگران لرستانی عنوان کرد: در این راستا توافق شده که هیئتهای تجاری استان که به کشورهای دیگر سفر می کند صنعتگران و یا نمایندگان صنایع دستی استان را برای معرفی و ایجاد بازار برای آنها به همراه خود داشته باشند.

وی افزود: همچنین در صورت حضور هیئتهای تجاری سایر کشورها در استان لرستان صنایع دستی استان از سوی اتاق بازرگانی به آنها معرفی خواهد شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان همچنین از انجام مطالعات بازاریابی داخلی و خارجی برای معرفی صنایع دستی استان خبر داد و گفت: در این راستا دو پروژه بزرگ در دو فاز برای معرفی صنایع دستی لرستان به بازارهای داخلی و خارجی در دستور کار قرار گرفته شده است.

دستگاههای دولتی برای خرید صنایع دستی پیش قدم شوند

عادلی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت رونق اقتصادی حوزه صنایع دستی استان تاکید کرد و گفت: در این راستا طی سال 90 از سوی مجلس تصویب شد که یک دهم درصد از بودجه عمرانی سه قوه برای خرید صنایع دستی اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه این امر موجب ایجاد خوشحالی و امید در بین صنعتگران رشته های مختلف صنایع دستی شد افزود: این امر موجب شد که کالاهای تولید شده از سوی صنعتگران از سوی ارگانهای دولتی خریداری شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان ادامه داد: با این وجود متاسفانه این مصوبه تنها تا شهریور ماه سال 91 اجرایی شد و بعد از آن دیگر اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاد.

عادلی با تاکید بر ضرورت ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این زمینه تصریح کرد: دولت به تنهایی نمی تواند در این زمینه اقدام کند و این بخش نیازمند ورود جدی بخش خصوصی است.

مستند سازی رشته های صنایع دستی فراموش شده لرستان

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی به عنوان بخش دولتی اقدام به مستند سازی رشته های فراموش شده و یا در حال فراموشی کرده است بیان داشت: در این راستا تجهیز کارگاه این گونه رشته ها از سوی میراث فرهنگی استان در دستور کار قرار گرفته شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه به عنوان مثال رشته قفل سازی که در حال منسوخ شدن بود از سوی میراث فرهنگی مورد حمایت قرار گرفت ادامه داد: میراث فرهنگی در این زمینه آخرین صنعتگر بروجردی را که در این زمنیه مشغول به فعالیت بود را شناسایی و اقدام به تجهیز کارگاه وی کرد.

عادلی با بیان اینکه بعد از تجهیز کارگاه کلاسهای آموزشی از سوی این استاد کار برای افراد متقاضی برگزار شد افزود: این امر موجب احیای این صنعت در استان لرستان شد.

وی با تاکید بر اینکه در ادامه این مسیر بخش خصوصی باید ورود پیدا کند و در این زمینه سرمایه گذاری کند افزود: بخش خصوصی باید زمینه شناسایی بازار برای عرضه صنایع دستی، تامین مواد اولیه، برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی را فراهم کند.

..................................

گزارش: فاطمه حسینی

کد خبر 2188367

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha