۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۴۰

مدیر مستعفی بنیاد ادبیات داستانی:

برای کمک به بنیاد ادبیات داستانی کناره‌گیری کردم

برای کمک به بنیاد ادبیات داستانی کناره‌گیری کردم

مدیرعامل مستعفی بنیاد ادبیات داستانی درباره وضعیت فعالیت‌های این بنیاد تا زمان معرفی مدیرعامل جدید گفت: از آنجا که من با هدف کمک به بنیاد، کناره‌گیری کردم، تا زمان معرفی مدیرعامل جدید فعالیت‌های بنیاد ادامه خواهد یافت و هیچگونه اخلالی در این فعالیت‌ها به وجود نخواهد آمد، کما اینکه بنده الان هم سر کارم حاضر هستم.

محمد حسنی مدیرعامل مستعفی بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره دلایل کناره‌گیری خود از این مسئولیت گفت: 26 مرداد 1390 در جلسه هیئت امنای بنیاد، این مسئولیت بر عهده بنده گذاشته شد و اگرچه من مدتی بعد به بنیاد آمدم و عملاً دیماه 90 بود که فعالیتم را شروع کردم، دوره مسئولیتم دو ساله بود و این دوره طبق روال 26 مرداد امسال به پایان رسید. بنا به دلایلی که بیان آن فرصت مفصلی می‌طلبد، من تصمیم نداشتم در دوره جدید فعالیت بنیاد، مسئولیت بپذیرم و با توجه به اینکه عضو هیئت امنا بودم، بر این مسئله پافشاری می‌کردم که این هیئت فرد جدید و تازه‌نفسی را برای این مسئولیت انتخاب کند.

وی ادامه داد: آن زمان (مرداد ماه 92) دوره تغییر و تحول در دولت بود و طبیعتاً فرد جدیدی مسئولیت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد را بر عهده می‌گرفت و اگر همان روزها تغییر مدیرعامل در بنیاد صورت می‌گرفت، با توجه به اینکه نهاد نوپایی بود، ممکن بود آسیب ببیند. مدیرعامل جدید هم اگر می‌خواست منصوب شود، این کار یک فرآیند اداری حداقل یک ماهه تا 45 روزه دارد چون باید به ثبت شرکت‌ها معرفی شود، به بانک معرفی شود، در روزنامه رسمی چاپ شود، هیئت رسیدگی به مراکز فرهنگی در ارشاد تغییر مجوز را انجام دهد، همچنین برای نشریات بنیاد و انتشارات آن، اعلام نظرهایی به معاونت مطبوعات و اداره کتاب صورت گیرد.

حسنی گفت: از سوی دیگر در مشورتی که با بعضی از اعضای محترم هیئت امنا و بعضی از دوستان نویسنده و فعالان ادبیات داستانی داشتم، آنها من را از این کار نهی کردند و من هم این حرف را منطقی دیدم چون یک سالی هست که من ماموریت خودم را این می‌دانم که این چراغ را روشن نگه دارم و آن را به کس دیگری بسپارم و به این نتیجه رسیدم که این چراغ ممکن است به سو سو زدن بیفتد و لذا تصمیم گرفتم بعد از اینکه دوستان جدید در معاونت فرهنگی مستقر شدند، این اقدام را انجام دهم. در واقع این کار من استعفا به معنای رایج آن نبوده است و من تنها تصمیم داشتم بنیاد در این مدت ضربه‌ای نبیند.

مدیرعامل مستعفی بنیاد ادبیات داستانی افزود: من همان ابتدا هم که آقای صالحی به معاونت فرهنگی آمده بود، تلویحاً این موضوع را به ایشان گفتم اما احساس کردم اگر در همان روزهای اول سنگر را خالی کنم، کار جوانمردانه‌ای نیست و بهتر است مدتی بگذرد و ایشان تسلط نسبی به امور پیدا کنند و در فرصت بهتری که ایشان بتوانند تامل کنند، مسئولیت را واگذار کنم که نهایتاً دو هفته پیش نامه‌ای نوشتم و طی آن استعفای خودم را تقدیم ایشان کردم و هفته پیش هم جلسه‌ای داشتیم و بسیار هم جلسه خوبی بود. به نظر من آقای صالحی انسانی فرهیخته از جنس خود فرهنگ است و به نظرم برای این مقام شایسته است و من هم قول دادم که به ایشان کمک کنم.

وی با بیان اینکه تغییر و تحولات مثبتی در بنیاد ادبیات داستانی در راه است که معاون فرهنگی وزیر ارشاد آنها را اعلام خواهد کرد، گفت: منتظر هستیم که جلسه هیئت امنای بنیاد شکل بگیرد و فرد جدید منصوب شود و با قدرت بیشتری بنیاد را به پیش ببرد و با توجه به نگاه آقای صالحی، این امید را دارم که بنیاد وضعیت بهتری پیدا کند. به هر حال آقای صالحی چون جسارت و جدیت من را در این تصمیم دیدند، با استعفای بنده موافقت کردند اما الزاماً این مسئله باید در جلسه هیئت امنای بنیاد ادبیات داستانی مطرح شود.

حسنی در پاسخ به این سوال که با توجه به عملکرد دو سال اخیرش در بنیاد ادبیات داستانی آیا فرد جدیدی را هم به عنوان جایگزین خود به معاون فرهنگی وزیر ارشاد پیشنهاد کرده است یا خیر؟ تاکید کرد: این مسئله به تصمیم معاون فرهنگی برمی‌گردد اما با توجه به اینکه بنده همچنان عضو هیئت امنای بنیاد ادبیات داستانی هستم، اگر جلسه هیئت امنا تسکیل شد، در این رابطه هم بحث خواهم کرد.

مدیرعامل مستعفی بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان همچنین با بیان اینکه «البته دوره مسئولیت من در این بنیاد عملاً هنوز دو سال نشده است» در توضیح بیشتر این مسئله گفت: اولاً بنده از نیمه دوم سال (90) به بنیاد آمدم و دوماً نزدیک به 4 ماه گذشت تا مجوز آن را گرفتیم و لذا آغاز رسمی فعالیت بنیاد از دیماه 90 بوده است.

وی درباره وضعیت فعالیت‌های بنیاد ادبیات داستانی تا زمان معرفی مدیرعامل جدید نیز یادآور شد: از آنجا که من با هدف کمک به بنیاد، استعفا دادم، تا زمان معرفی مدیرعامل جدید فعالیت‌های بنیاد ادامه خواهد یافت و هیچگونه اخلالی در این فعالیت‌ها به وجود نخواهد آمد کما اینکه بنده الان هم سر کارم حاضر هستم. بنده از هیچگونه کمکی که برای بهبود وضعیت بنیاد ادبیات داستانی لازم باشد، دریغ نخواهم کرد و همین جا هم اعلام می‌کنم که بنده محمد حسنی فرزند عباس دارای شماره شناسنامه 720 صادره از قم، یک خدمتگزار کوچک در حوزه فرهنگ هستم و اگر بتوانم کمکی برای بهبود این حوزه بکنم، در هر شرایطی که باشد، این کار را انجام می‌دهم و این وظیفه من است و اساساً من نگاه تکلیفی به این حوزه دارم.

کد خبر 2195012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha