۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۶

پنل جامعه اطلاعاتی در بزرگداشت معتمد نژاد؛

جلالی: اقتصاد 90 درصد جوامع در سال 2050 وابسته به شبکه‌های اجتماعی است

جلالی: اقتصاد 90 درصد جوامع در سال 2050 وابسته به شبکه‌های اجتماعی است

علی‌اکبر جلالی با اشاره به اینکه ایران در سال 2003 دومین کشور دنیا در زمنیه توسعه جامعه اطلاعاتی بود اما امروز هیچ جایگاهی در این زمینه ندارد، گفت: اقتصاد 90 درصد جوامع در سال 2050 وابسته به شبکه‌های اجتماعی خواهد بود و اگر این موضوع را نپذیریم، آسیب خواهیم دید.

 به گزارش خبرنگار مهر، مراسم یادبود مرحوم پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات در ایران بعد از ظهر روز شنبه 23 آذر در تالار شهید مطهری دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد و پس از سخنرانی مدعوین و پخش دو کلیپ درباره معتمدنژاد، سه پنل تخصصی در حوزه ارتباطات و روزنامه‌نگاری برگزار شد که تا ساعاتی از شب ادامه داشت اما دانشجویان و اساتید این رشته کماکان در سالن حضور داشتند.

در پنل سوم از این نشست، شهیندخت خوارزمی، سعیدرضا عاملی و علی‌اکبر جمالی و حسین ابراهیم‌آبادی با موضوع جامعه اطلاعاتی، سخنرانی کردند.

در ابتدای این نشست حسین ابراهیم‌آبادی در سخنانی با اشاره به اینکه معتمدنژاد جامعه اطلاعاتی را مانند یک فرصت می‌پنداشت، اظهار کرد: معتمدنژاد همواره با رویکردی انتقادی به دنبال طرح مفاهیم در حوزه جامعه اطلاعاتی بود و آن را به عنوان یک فرصت بری جامعه ایران می‌پنداشت که می‌شود به کمک آن به سایر جوامع نزدیک شد و به آنها نگاه کرد.

وی در ادامه وقت را برای سخنرانی به شهیندخت خوارزمی داد و او نیز به سخنرانی در مورد فعالیت دکتر معتمدنژاد در انجمن ایرانی جامعه اطلاعاتی پرداخت و گفت: من شاهد بودم که مرحوم معتمدنژاد چه عشقی به این انجمن داشت و تازه امروز می‌توانم بفهمم که دغدغه اصلی او برای تاسیس آنها چه بوده است. او تلاش داشت تا این انجمن به عنوان یک نهاد خصوصی راه را برای توسعه جامعه اطلاعاتی در ایران باز کند و اسنادی را هم که در این زمینه تدوین کرد، پارادایم‌های جدید توسعه در ایران می‌پنداشت.

خوارزمی: معتمدنژاد انجمن ایرانی جامعه اطلاعاتی را خصوصی می‌خواست

خوارزمی افزود: جامعه اطلاعاتی از منظر معتمدنژاد بستری برای توسعه در اختیار همه قرا می‌داد که در آن می‌شد به توسعه ارزش‌های اخلاقی امید داشت و امروز هم به نظرم دغدغه اصلی من پایداری دستاوردهای او در این زمینه است البته اگر باور داریم که ارزش‌های اخلاقی را می‌شود حاکم کرد.

وی در ادامه خواستار تحکیم شالوده‌های جامعه اطلاعاتی ایران و استقرار آن شد تا بر اساس آن بتوان شاخص‌های توسعه جامعه اطلاعاتی در ایران را بالا برد.

خوارزمی تاکید کرد: معتمدنژاد نقش پک پل ارتباطی را در میان جزیره‌های منفک علوم اجتماعی ایفا کرد و به نظرم هر تشکل فراگیری که بخواهد حول اندیشه وی شکل بگیرد، باید در دل دانشکده‌ها و در قالب انجمن‌های علمی باشد.

عاملی: از جامعه اطلاعاتی سخن می‌گوئیم و در جامعه‌ای داده‌ای سیر می‌کنیم

سعید رضا عاملی دیگر سخنران این نشست نیز در ادامه با بیان اینکه معتمد نژاد را باید با نظام درک ارتباطی شناخت اظهار کرد: تا معتمد نژاد را از درون درک نکنیم رفتار بیرونی‌اش را نمی‌توانیم بشناسیم. او اگر شخصیت بی‌آزاری دارد به دلیل سازگاری درونی‌اش بود که توانست علم را رشد دهد.

وی ادامه داد: ما امروز از جامعه اطلاعاتی حرف می‌زنیم اما در حال سیر کردن در جامعه داده‌ای هستیم و در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه چیزش ریاضیات شده است. امروز صحبت از جامعه آزاد با اینترنت می‌کنیم اما همین پدیده در کشور ما شدیدا تحت کنترل است. این پارادوکس را دکتر معتمد‌نژاد در یادداشت‌هایش آورده است و از زندگی در جامعه‌ای که در آن در آدمی، ماشین و روبات بازتولید می‌شود، اظهار نگرانی کرده است.

عاملی تاکید کرد: ارتباطات امروز علمی مرکزی است که جامعه‌شاسی و مردم‌شناسی و اقتصاد و ... بدون آن ابزاری برای حرکت کردن ندارند و حضور در این رشته خود از هوشمندی‌های معتمد‌نژاد بود.

جلالی: اقتصاد 90 درصد جوامع در سال 2050 وابسته به شبکه‌های اجتماعی خواهد بود

علی‌اکبر جلالی فوق دکترای برق و استاد دانشگاه علم و صنعت نیز آخرین سخنران این پنل بود که با اشاره به طرح نظریه موج چهارم توسط خود، گفت: موج چهارم در دنیای فعلی، همان عصر مجازی است که در حال وقوع است و باید در ارتباطات نوینمان آن را باور کنیم.

وی افزود: در سال 2050؛ 90 درصد جوامع اقتصادشان را وابسته به شبکه‌های اجتماعی خواهند دید و اگر این موضوع را نپذیریم، آسیب خواهیم دید. در سال 2003 که بن‌علی رئیس جمهور سابق تونس پیشنهاد ایجاد جامعه اطلاعاتی تونس را داد، ایران دومین کشور فعال در این زمنیه بود اما امروز دیگر هیچ چیزی از آن باقی نمانده است و حتی وقتی من و چند نفر از اساتید خدمت وزیر ارتباطات سابق رفتیم و درخواست حمایت از شکل‌گیری جامعه اطلاعاتی را کردیم و گفتیم تنها حمایت معنوی می‌خواهیم و نه مادی، او نه تنها از این مضووع استقبال نکرد بلکه در حالی که دمپایی به پا داشت، برخورد زشتی با اساتید این رشته کرد!

کد خبر 2195738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha