۲۹ آذر ۱۳۹۲، ۰:۵۵

از روز شنبه آغاز می‌شود؛

ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات کمیته المپیک/ درانتظار عبور از خط قرمز

ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات کمیته المپیک/ درانتظار عبور از خط قرمز

مهلت پانزده روزه در نظر گرفته شده برای ثبت‌نام از کاندیداهای مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک از روز شنبه به صورت رسمی آغاز می‌شود. این در حالی است که طبق آیین‌نامه انتخاباتی تصویب شده حضور برخی افراد در انتخابات منع قانونی دارد اما باید دید چنین افرادی بر اساس آنچه گفته اند نسبت به ثبت نام اقدام می کنند یا اینکه مجبور به تیعیت از قانون جدید می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، این دومین‌بار است که برای برگزاری انتخابات دوره جدید کمیته ملی المپیک مهلت ثبت‌نام در نظر گرفته می‌شود. اولین مهلت ثبت‌نام تعیین شده برای افراد متقاضی حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک از 25 آبان‌ماه آغاز شد و قرار بود تا 9 آذرماه ادامه داشت باشد اما وقتی یک هفته از آن سپری شد به خاطر تغییر زمان انتخابات و تعویق آن، جریان ثبت‌نام هم متوقف شد.

البته طی هفت روز نخست مهلت اولیه ثبت‌نام از کاندیداهای مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک فقط 9 نفر با حضور در کمیته ملی المپیک یا فرستادن نماینده خود، فرم ثبت‌نام لازم را دریافت کردند اما هیچ یک از آنها برای ثبت‌نام رسمی اقدام نکردند چون منتظر تصمیم هیات اجرایی برای تعویق زمان انتخابات بودند که در نهایت هم چنین شد و انتخابات از 25 آذرماه به 30 دی‌ماه موکول شد. 

مصطفی هاشمی‌طبا (رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی و عضو هیات مدیره ژیمناستیک)، شاهرخ شهنازی، (عضو فعلی هیات اجرایی کمیته ملی المپیک) همراه با سید مهدی هاشمی و علی کفاشیان (از اعضای هیات اجرایی و روسای فدراسیون‎های تیراندازی و فوتبال)، فضل الله باقرزاده (رئیس فدراسیون شمشیربازی)، مجید شایسته (رئیس فدراسیون تنیس)، محمد زارع پور (رئیس فدراسیون تنیس روی میز)، علیپور (رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی) و محمدجعفر کامبوزیا (رئیس فدراسیون شطرنج) افرادی بودند که در مهلت اولیه ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات کمیته ملی المپیک نسبت به دریافت فرم ثبت‌نام اقدام کردند اما با توجه به متوقف شدن جریان ثبت‌‌نام‌ها و تعیین مهلتی جدید، این افراد نتوانستند اقدامات خود را برای اعلام آمادگی رسمی کامل کنند و باید منتظر می ماندند تا مهلت جدید آغاز شود.

این مهلت از روز شنبه (30 آذرماه) به صورت رسمی آغاز شده و تا 14 دی ماه یعنی به مدت 15 روز کاری ادامه خواهد داشت. افراد متقاضی می‌توانند طی این مدت زمان و در فاصله زمانی میان 8:30 تا 15:30 یکی از روزهای تعیین شده، به طور شخصی نسبت به گرفتن فرم ثبت‌نام و تکمیل و ارائه آن اقدام کنند البته به شرطی که شرایط لازم برای کاندیدا شدن را داشته باشند چون ...

به گزارش مهر، هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در فاصله حدود یک ماه باقی مانده به برگزاری مجمع انتخاباتی این کمیته و طی دو نشستی که 23 و 24 آذرماه برگزار شد، اقدام به تصویب آیین‌نامه انتخاباتی کرد. بر اساس آیین‌نامه تصویب شده سرپرست‌های فدراسیون‌ها نمی‌توانند کاندیدا شوند ضمن اینکه نمایندگانی از هیات رئیسه فدراسیون‌ها اجازه کاندیدا شدن را دارند که حداقل 6 ماه از عضویت آنها گذشته باشد.

آیین نامه انتخاباتی کمیته ملی المپیک در بخش دوم که مربوط به "شرایط عضویت در مجمع و ثبت نام کاندیدا" ست به این موضوع اینگونه اشاره کرده است:

* بر اساس ماده 5 اساسنامه، منحصراً در صورت غیبت رئیس فدراسیون‌ ورزشی عضو مجمع (موضوع بندهای "پ"، "ت" و "ث" ماده 5 اساسنامه)، نماینده فدراسیون مربوطه می‌بایست ضرورتاً از میان اعضای هیئت رئیسه فدراسیون و توسط آن هیئت رئیسه انتخاب شده باشد. نماینده موضوع این بند در هنگام ثبت‌نام، ملزم به ارائه معرفی‌نامه رسمی از سوی رئیس فدراسیون به انضمام صورتجلسه رسمی هیئت رئیسه و ابلاغ عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون است.

تبصره 1: با عنایت به تصریح به عمل آمده در بندهای «پ»، «ت» و «ث» ماده 5 اساسنامه، نمایندگی فدراسیون‌های مربوطه اساساً بر عهده رئیس فدراسیون است و سرپرست نمی‌تواند به عنوان عضو دارای حق رای در جلسه مجمع شرکت کند. در این صورت عضو منتخب هیئت رئیسه با شرایط مذکور در این ماده (بند الف بخش دوم این آیین‌نامه) می‌تواند به عنوان نماینده فدراسیون در مجمع کمیته حضور به هم رساند و دارای حق رای نیز است.

تبصره 2: نظر به ضرورت صیانت از اعتبار مجمع کمیته ملی المپیک، نماینده‌ای که از سوی فدراسیون‌های موضوع بند الف فوق‌الاشعار، معرفی می‌شود، می‌بایست حداقل 6 ماه سابقه عضویت مستمر در هیئت رئیسه فدراسیون مربوطه را داشته باشد.

اینکه هیات اجرایی کمیته ملی المپیک بر چه اساس و اختیاری و با استناد به کدامیک از بندها یا تبصره‌های اساسنامه اقدام به تصویب آیین‌نامه انتخاباتی کرده جای بررسی دارد اما در هر صورت با توجه به آیین نامه تصویب شده علاوه نصرالله سجادی که به خاطر عدم عضویت در مجمع انتخاباتی نمی‌تواند برای کاندیدا شدن اقدام کند، فردی مانند مصطفی هاشمی‎طبا هم با منع قانونی در این زمینه مواجه است در حالیکه وی دو ماه پیش به قصد ورود به انتخابات عضو هیات رئیسه فدراسیون ژیمناستیک شد اما چون مدت زمان این عضویت به 6 ماه نرسیده نمی‌تواند کاندیدا شود.

البته مصطفی هاشمی‌طبا که در مهلت اولیه تعیین شده برای ثبت‌نام کاندیداها نیز نسبت به دریافت فرم ثبت‌نام اقدام کرده بود و حتی تاکید کرده بود که قصد دارد برای ریاست کمیته ملی المپیک کاندیدا شود، اعلام کرده با وجود آیین‌نامه تصویب شده و محدودیت‌های آن، در انتخابات شرکت می‌کند و حتی در این مورد موضوع را به مسئولان IOC هم گزارش خواهد داد.

آیا واقعا مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی که ریاست کمیته ملی المپیک را هم در کارنامه دارد یا افرادی در شرایط مشابه وی مانند رسول خادم که سرپرست فدراسیون کشتی است، از خط قرمز تعیین شده عبور می‌کند؟

کد خبر 2198820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha