۳۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۰۲

در گفتگو با مهر عنوان شد:

اساسنامه کمیته ملی المپیک حاکم است/ می‌توانند درخواست ابطالش را بدهند

اساسنامه کمیته ملی المپیک حاکم است/ می‌توانند درخواست ابطالش را بدهند

رئیس کمیسیون حقوقی کمیته ملی المپیک با تاکید بر اینکه هیچ مغایرتی میان اساسنامه و آیین‌نامه انتخاباتی این کمیته وجود ندارد به صحبت‌های مطرح شده مبنی بر تفاوت اساسنامه ایران با اساسنامه IOC اشاره کرد و گفت: در هر صورت اساسنامه فعلی از آنجا که هم تاییدیه مجمع و هم تاییدیه IOC را دارد حاکم و مرجع عمل است حتی اگر اشتباه داشته باشد.

نادر شکری در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه تصویب آیین‌نامه انتخاباتی کمیته ملی المپیک هیچ نیازی به تاییدیه کمیسیون حقوقی نداشت، اظهارداشت: طبق اختیاری که مجمع به هیات اجرایی داده است، تصویب آیین‌نامه‌های داخلی کمیته ملی المپیک مانند آیین‌نامه انتخاباتی برعهده هیات اجرایی است و در این مورد هیچ نیازی به تاییدیه کمیسیون حقوقی نیست.

وی ادامه داد: بنابراین این موضوع که در رابطه با آیین‌نامه انتخاباتی و اینکه تایید شدن یا نشدن آن منوط به نظر کمیسیون حقوقی بوده، اساسا درست نیست و هیچ فرقی در نتیجه نهایی ندارد.

رئیس کمیسیون حقوقی کمیته ملی المپیک با بیان اینکه آیین‌نامه مصوب هیات اجرایی برای انتخابات 30 دی‌ماه هیچ مغایرتی با اساسنامه فعلی این کمیته ندارد، خاطرنشان کرد: طبق اختیار مجمع، هیات اجرایی صلاحیت تصویب آیین‌نامه را داشته و حالا که این آیین‎نامه به تصویب رسیده، لازم الاجراست حتی اگر مدعی باشند که بندی از آیین‌نامه مصوب هیات اجرایی با اساسنامه فعلی مغایرت داشته باشد که البته چنین نیست.

"شاید آیین‌نامه بنا به آنچه که شما می‌گویید با اساسنامه مغایرتی نداشته باشد اما موضوع اینجاست که گفته می‌شود اساسنامه کمیته ملی المپیک با اساسنامه کمیته بین‌المللی المپیک مغایرت دارد. (اشاره به صحبت‌های مصطفی هاشمی‌طبا) تفاوت این دو اساسنامه در ماده 14 است که بر اساس آن و طبق اساسنامه ایران 6 عضو هیات اجرایی از روسای فدراسیون‌های ملی انتخاب می‌شوند در حالیکه در نسخه انگلیسی IOC در این مورد به نماینده فدراسیون‌ها هم اشاره شده است. این مغایرت مشکلی در ایجاد آیین‎نامه ایجاد نمی‌کند"؟

نادر شکری در پاسخ به این پرسش مهر به روند تصویب اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک اشاره کرد و یادآور شد: اساسنامه فعلی کمیته ملی المپیک بعد از تصویب در مجمع برای مسئولان IOC ارسال شد تا تاییدیه آنها را بگیرد این یعنی اینکه اساسنامه – چه ایراد داشته باشد و چه نداشته باشد - ابتدا از کانال مجمع عبور کرد و بعد از تصویب در آن برای IOC ارسال شد که تاییدیه این نهاد را هم به همراه داشت بنابراین اساسنامه فعلی که در کمیته ملی المپیک است حتی اگر ایراد داشته باشد ملاک عمل است چون هم مجمع آن را تایید کرده و هم IOC.

وی با بیان اینکه تمام اقدامات قانونی که کمیته ملی المپیک می‌تواند انجام دهد باید بر اساس همین اساسنامه فعلی انجام شود، تاکید کرد: در این میان ممکن است شخصی نظری بدهد اما این نظر هیچ چیز را عوض نمی‌کند چون اساسنامه مصوب است و تا زمانی که فرآیندی برای اصلاح آن طی نشود حاکم خواهد بود. یادآور می‍‎شوم آیین‌نامه انتخاباتی هم بر اساس همین اساسنامه تصویب شده و بنابراین لازم الاجراست به خصوص اینکه هیچ مغایرتی با آن ندارد.

نادر شکری با بیان اینکه مرجع تغییر اساسنامه مجمع به علاوه IOC است، به این پرسش که چگونه می‌توان ایرادات موجود در  اساسنامه را برطرف کرد، پاسخ داد.

وی گفت: برای این کار دو راه حل وجود دارد اول اینکه مسئولان فدراسیون‌ها با درخواست اصلاح اساسنامه، آن را در مجمع آتی فوق العاده کمیته ملی المپیک مورد بررسی قرار دهند و دومین راه مراجعه به دیوان عدالت اداری است. طبق قانون دیوان عدالت اداری مسئولیت بررسی مصوبات نهادهای عمومی غیردولتی مانند کمیته ملی المپیک را برعهده دارد و کسانی که نسبت به اساسنامه انتقادی دارند می‌توانند با مراجعه به آن تقاضای ابطالش را بدهند.

رئیس کمیسیون حقوقی کمیته ملی المپیک تاکید کرد: تا زمانی که یکی از این دو راه برای اصلاح اساسنامه طی نشود، اساسنامه فعلی حتی اگر ایراداتی داشته باشد حاکم خواهد بود و مرجع تمام کارهاست. دوستانی هم که در این مورد صحبت می‌کنند یا از موضوع اطلاع ندارند یا می‌خواهند فرافکنی کنند.

کد خبر 2199840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha