۲۹ آذر ۱۳۹۲، ۱۵:۲۰

در گفتگو با مهر عنوان شد:

6 ماه عضویت ربطی به کاندیدا شدن ندارد/ نامزد شدن فقط حق رئیس است

6 ماه عضویت ربطی به کاندیدا شدن ندارد/ نامزد شدن فقط حق رئیس است

نایب رئیس اول کمیته ملی المپیک با اشاره به آئین‌نامه انتخاباتی این کمیته و تاکیدی که در آن بر حضور نماینده هر فدراسیون در مجمع با حداقل 6 سال عضویت در هیات رئیسه فدراسیون مربوطه شده، گفت: این موضوع هیچ ارتباطی به کاندیدا شدن افراد ندارد چون اساسنامه به جز رئیس به دیگر اعضای هیات رئیسه اجازه ثبت‌نام برای انتخابات نمی‌دهد.

مهدی قدمی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آیین‌نامه جدید کمیته ملی المپیک که در آستانه انتخابات به تصویب رسیده و بند خبرساز این آیین‌نامه مبنی بر حضور نماینده هیات رئیسه فدراسیون‌ها در مجمع با حداقل 6 ماه عضویت مستمر در هیات رئیسه، اظهارداشت : تاکید روی حداقل عضویت 6 ماهه افراد در احترام به جایگاه افراد در مجمع انتخاباتی گرفته شده است. به هر حال هیات رئیسه هر فدراسیون 8 - 7 عضو دارد و برای حضور در مجمع - در صورت غیبت رئیس - بهتر است فردی معرفی شود که حداقل تجربه را داشته باشد.

حداقل 6 ماه عضویت در هیات رئیسه ارتباطی به کاندیدا شدن افراد ندارد

وی در مورد انتقادهای مطرح شده در رابطه با این تبصره و اینکه به واسطه آن برخی افراد اجازه کاندیدا شدن را پیدا نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: اصلا حداقل 6 ماه عضویت در هیات رئیسه ارتباطی به کاندیدا شدن افراد ندارد. این تبصره صرفا برای وقتی است که رئیس فدراسیون احیانا در یک جلسه مجمعی که ممکن است مجمع انتخاباتی هم نباشد، به دلیلی مثلا مسافرت نمیتواند حضور داشته باشد، که دراینصورت بجایش یک عضو هیئت رئیسه همان فدراسیون با حداقل 6 ماه سابقه می‌تواند در جلسه حاضر شود و حق رای هم داشته باشد، این قاعده فقط برای حفظ حقوق فدراسیون در روز غیبت رئیس لحاظ شده است نه کاندیدا شدن افراد.

همه نمی‌توانند در انتخابات کمیته شرکت کنند چون

نایب رئیس کمیته ملی المپیک در این زمینه به مصوبات اساسنامه کمیته ملی المپیک در مورد کاندیدا شدن افراد اشاره کرد و گفت: اساسنامه کمیته ملی می‌گوید که "کلیه اعضای هیئت اجرایی منحصراً از میان اعضای رسمی دارای حق رای مجمع کمیته انتخاب می‌شوند"؛ این یعنی اینکه فقط 63 عضو مجمع که شامل شخص روسای فدراسیون‌ها نیز می‌باشد، می‌توانند برای حضور در انتخابات کاندیدا شوند. انتخابات کمیته در چارچوب منشور المپیک و قوانین جهانی ورزش، برعکس انتخابات فدراسیون‌ها، یک انتخابات عمومی و همگانی نیست که همه افراد جامعه بتوانند در آن شرکت کنند، بلکه فقط 63 عضو رسمی و اصلی مجمع کمیته مجاز به کاندیداتوری در آن هستند.

حق کاندیدا شدن فقط برای رئیس است نه نماینده او
 

قدمی در مورد تکلیف افرادی که به نمایندگی از هیات رئیسه فدراسیون در مجمع شرکت می‌کنند، گفت: امکان دارد یک رئیس فدراسیون کاندیدا شود اما در روز برگزاری مجمع به دلایلی مانند سفر یا بیماری نتواند در انتخابات شرکت کند. این موضوع اما نباید باعث پایمال شدن حق آن رئیس برای مدت چهار سال شود. در چنین مواردی است که یک نفر به نمایندگی از هیات رئیسه فدراسیون مربوطه در مجمع حاضر می‎شود که بتواند رأی بدهد. لذا، حتی وقتی نماینده‌ای از فدراسیونی برای جلسه معرفی شده باشد باز هم این شخص رئیس است که می‌تواند در همان جلسه‌ای که حضور هم ندارد، کاندیدا شود. این حق منحصرا برای شخص رئیس است و طبق خود اساسنامه، تأکید می‌کنم اساسنامه و نه آیین‌نامه جدید، این حق کاندیدا شدن قابل واگذاری به نماینده یکروزه فدراسیون در یک جلسه مجمع نیست. 

وی تاکید کرد: طبیعی است که رئیس فدراسیون عضو ثابت مجمع است اما فردی که در شرایط خاص به نمایندگی از وی در مجمع شرکت می‌کند یک عضو موقت به حساب می‌آید که فقط در یک جلسه حضور دارد اما این عضو موقت نمی‎تواند کاندیدا شود.

اگر آیین نامه هم تصویب نمی‌شد، شرایط همین بود

"به هر حال طبق این قانون فردی مانند مصطفی هاشمی‌طبا نمی‌تواند کاندیدا شود"؟، قدمی در پاسخ به این پرسش مهر گفت: من از هیچ فردی اسم نمی‌برم و در مورد هیچ فردی هم صحبت و اظهارنظر نمی‌کنم، فقط به قوانین اشاره کردم و اینکه طبق ماده 15 اساسنامه فردی می‌تواند کاندیدای انتخابات شود که عضو رسمی و دارای حق رای مجمع باشد نه عضو موقتی؛ حالا اگر آیین‌نامه هم تصویب نمی‌شد این موضوع به قوت خود باقی بود چون این را اصل اساسنامه می‌گوید نه آیین‌نامه.

دوست داشتم هاشمی‌طبا کاندیدا بود اما ...

معاون اسبق ورزشی سازمان تربیت بدنی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که " بهتر نیست فضای باز انتخاباتی ایجاد شود که چنین فردی بتواند خود را در معرض آرای مجمع قرار دهد؟" گفت: من می‌خواهم از اینکه راجع به افراد حرف بزنیم پرهیز کنم اما شما نمی‌گذارید. اگر از دل من بپرسید شخصا دوست داشتم ایشان کاندیدا بودند، کما اینکه دوست داشتم در رابطه با فقط پست ریاست، افراد شایسته دیگری همچون مهرعلیزاده، غفوری فرد، صالحی امیری، کلانتری، قراخانلو و... که همگی مثل ایشان یا رئیس سازمان و یا رئیس کمیته المپیک بودند و نیز بسیاری از مدیران ارشد ورزش کشور که شایستگی ریاست کمیته را دارند و تعدادشان هم کم نیست همگی می‌توانستند کاندیدا شوند، حتی میخواهم بگویم در این میان مشخصا دوست داشتم دکتر صالحی امیری می‌توانست بیاید چون امروز ایشان به دلیل جایگاه‌شان نزد رئیس جمهور محترم و مقامات دولتی می‌توانست کمک بسیار بسیار بزرگی برای کمیته و ورزش کشور باشد. همین بحث برای 10 کرسی دیگر هیئت اجرائی وجود دارد و از آن طرف، صدها فرد شایسته برای این کرسی‌ها. اما و اما اینها آرزوهای قلبی من است و ضوابط و قانون چنین اجازه ای نمی‌دهند و فقط 63 عضو رسمی مجمع می‌توانند کاندیدا شوند و چنانچه کسی واقعا دنبال خدمت در کمیته است شایسته است ابتدا از میان این 63 جایگاه، در پستی که متناسب با شرایطش است قرار گرفته، خدمت کند و سپس قانونمند وارد عرصه انتخابات کمیته شود.

تکلیف سرپرستان چه می‌شود؟

نایب رئیس اول کمیته ملی المپیک در مورد اینکه "با این وضعیت که فقط روسا می‌توانند برای انتخابات کاندیدا شوند، تکلیف فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند، چه خواهد شد؟ این فدراسیون‌ها در این شرایط نمی‌توانند نماینده‌ای در مجمع داشته باشند"؟، گفت: سرپرست نمی‌تواند در جلسه مجمع شرکت داشته باشد و یا اینکه کاندیدا شود به همان دلیلی که آقای سجادی در رابطه با مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها اعلام کرده بود هیات‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند حق رای ندارند. به هر حال سرپرست به نوعی عضو موقتی در مجمع به حساب می‌آید نه عضو رسمی.

وی در این زمینه اینگونه توضیح داد: یکی از دلایل کمیته ملی المپیک برای تعویق یک ماهه انتخابات ضمن احترام به انتخاب وزیر جدید ورزش، همین مسئله سرپرستان فدراسیون‌ها بود تا حداقل وضعیت برخی از آنها با برگزاری مجامع انتخاباتی شان سازماندهی شود تا با تعیین رئیس فدراسیون، وی بتواند در انتخابات کمیته ملی المپیک حضور داشته باشد.

این کار بعید است!

"اما این امکان وجود دارد رئیس فدراسیونی که طی این مدت زمان با برگزاری مجمع انتخاباتی مشخص شده اقدام به تغییر اعضای هیات رئیسه آن فدراسیون کرده باشد. اما با توجه به آیین‌نامه تصویب شده (حداقل عضویت 6 ماهه برای حضور نماینده هیات رئیسه در مجمع انتخاباتی) اگر آن رئیس نتواند روز مجمع در انتخابات شرکت کند، نمی‌تواند نماینده‌ای هم در مجمع داشته باشد"؟

قدمی در پاسخ به این پرسش گفت: اینکه رئیسی ظرف مدت یک ماه تمام اعضای هیات رئیسه را تغییر دهد خیلی بعید است. این پرسش اساسا درست نیست چون امکان چنین کاری وجود ندارد. در هیات رئیسه افرادی مانند کارشناس خبره، نایب رئیس، خزانه‌دار توسط رئیس انتخاب می‌شوند و ممکن است با حضور رئیس جدید تغییر کنند اما هستند اعضایی که از قبل بوده‌اند و تغییر نمی‌کنند. اصلا اینکه طی مدت زمان کوتاه هم 8 - 7 عضو هیات رئیسه تغییر کنند، و هم رئیس مشکل برای حضور در جلسه پیدا کند، براساس قانون احتمالات، تقریبا غیرممکن است.

غیبت نماینده برخی فدراسیون‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند

وی تاکید کرد: این اتفاق منطقا نمی‌افتاد اما اگر شاهد چنین اتفاقی بودیم، نهایتش این است که از آن فدراسیون نماینده‌ای در مجمع انتخاباتی نیست و تعداد اعضای مجمع از 63 نفر کم می‌شود که موضوعی طبیعی در کلیه مجامع است، به همین ترتیب اساسنامه در ماده 10 خود، حد نصاب تعداد اعضا در جلسه مجمع انتخاباتی را دوسوم اعلام کرده که میشود 42 نفر؛ یعنی در صورت غیبت حتی 20 عضو مجمع باز هم جلسه رسمیت خواهد داشت.

تصویب آیین‌نامه جزو الزامات اساسنامه است

نایب رئیس اول کمیته ملی المپیک در مورد اینکه "چرا در آستانه انتخابات اقدام به تصویب آیین‌نامه انتخاباتی کردید"؟، گفت: تصویب آیین‌نامه جزو الزامات اساسنامه است. یعنی اینکه طبق اساسنامه یکی از شرایط برگزاری انتخابات داشتن آیین‌نامه است، ضمن اینکه آیین‌نامه تصویب شده هیچ محدودیت خاصی را برای افراد ایجاد نکرده که اینگونه سر و صدا به پا کرده‌اند. تمام بندهای آیین‌نامه همانی است که در اساسنامه هم به آن اشاره شده به جز حداقل عضویت 6 ماهه نماینده هیات رئیسه برای حضور در مجمع انتخاباتی که آنهم به کاندیدا شدن ارتباطی ندارد و فقط برای این است که در غیبت رئیس، کسی به جلسه مجمع بیاید که در مدت 6 ماه با مسائل و ساختارهای ورزش کشور آشنائی حداقلی پیدا کرده باشد. به این نکته دقت کنید بسیاری از کسانی که به عضویت هیئت رئیسه یک فدراسیون در می‌آیند هیچ سابقه قبلی در ورزش ندارند، کما اینکه در اواخر دوره وزیر محترم قبلی ورزش همه دیدیم که در یک روز حدود 50 نفر هیئت رئیسه فدراسیونهای مختلف شدند و عمدتا همین مدلی بودند که عرض کردم.

آیین‌نامه در  انطباق کامل با منشور المپیک و ضوابط IOC است

وی تصریح کرد: اساسنامه کمیته ملی المپیک به تازگی تصویب شده است و براساس همین اساسنامه مکلف به تدوین آیین‌نامه انتخاباتی شده ایم. کمیته ملی المپیک مگر می‌توانسته قبل از تصویب اساسنامه، برایش آیین‌نامه بنویسد؟! ضمن اینکه طبق اساسنامه، فرایند انتخابات کمیته از یک ماه قبل شروع می‌شود و آیین نامه، چند روز پیش از این زمان یک‌ماهه یعنی قبل از آغاز فرایند انتخابات تصویب نهایی شده و کاملا قانونی و لازم الاجراست. نکته دوم اینکه پیش نویس آیین‌نامه را تیمی از کارشناسان کمیته از حوزه‌های بین‌الملل و کمیسیون حقوقی کمیته تهیه کرده‌اند. بنابر این در انطباق کامل با منشور المپیک و ضوابط IOC است و اطمینان میدهم هیچ مشکلی از  این جهت نداریم. همچنین در انطباق کامل با خود اساسنامه است و حقوقی کمیته نسخه مصوب هیئت اجرائی را کنترل نهائی و تأیید رسمی کرده و سپس آئین نامه روی سایت قرار گرفته است.

کرباسیان امضایش را پس می‌گیرد؟

مهدی قدمی در پایان در مورد اینکه " کرباسیان گفته پیش شرط او برای امضای آئین‌نامه تأیید مصوبه هیئت اجرائی توسط کمیسیون حقوقی بوده و چون حقوقی تآیید نکرده امضایش را پس می‌گیرد." و اینکه " آیا در اینصورت مصوبه لغو می‌شود؟" گفت: همان طور که گفتم حسب نظر دکتر کرباسیان، اینکار انجام شده و تأییدیه کتبی حقوقی وجود دارد، منتها ایشان در جریان نبوده‌اند که رفع ابهام شد. با توجه به اساسنامه کمیته جلسات هیئت اجرائی با حداقل 6 عضو رسمی و در این صورت مصوبات با حداقل 4 رأی رسمی و لازم الاجراست. به دلیل اهمیت آئین‌نامه، مراتب  در دو روز یعنی دوشنبه و سه شنبه طرح شد که در جلسه دوشنبه دو عضو هیئت اجرائی گفتند سه شنبه نمی‌توانند بیایند ولی همان روز آنرا کامل خواندند و تأیید کردند و در روز سه شنبه هم هر 7 عضو حاضر تأیید کردند. الان بجز آقای خسروی‌وفا که در سفر هستند و آقای مشحون، فکر می‌کنم سایر اعضا آنرا امضا کرده باشند، البته چند ساعت قبل از قرار گرفتن روی سایت کمیته، شخصا دیدم که 8 امضا شده بود.   

.................................................

گفتگو: زینب حاجی حسینی

کد خبر 2199107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha