۳۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۳۲

هاشمی‎طبا در گفتگو با مهر:

آقایان اساسنامه IOC را تحریف کردند/ با ترجمه دروغ حق نماینده‌ها را گرفته‌اند

آقایان اساسنامه IOC را تحریف کردند/ با ترجمه دروغ حق نماینده‌ها را گرفته‌اند

رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی با تاکید بر تحریف اساسنامه کمیته بینالمللی المپیک توسط کمیته ملی المپیک ایران، گفت: مسئولان IOC حضور نماینده فدراسیون‌ها در هیات اجرایی را بلامانع عنوان کرده‌اند و این یعنی اینکه غیر از رئیس، نماینده فدراسیون‌ها هم می‌تواند کاندیدا شود در حالیکه آقایان در ترجمه فارسی و به دروغ این حق را فقط برای روسا قائل شده‌اند.

مصطفی هاشمی‌طبا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ماده 14 اساسنامه کمیته ملی المپیک ایران که در مورد ترتیب اعضای هیات اجرایی است، گفت: در این بند آمده اعضای هیات اجرایی متشکل از 11 نفر هستند که 5 نفر آنها اعضای هیات رئیسه ( رئیس، 2 نایب رئیس، دبیرکل و خزانه دار) بوده و 6 عضو دیگر روسای فدراسیون‌های ملی می‌باشند که رشته یا رشته‌های تحت پوشش آنها در بازی‌های المپیک قرار دارند.

وی تاکید کرد: این در حالی است که در نسخه انگلیسی اساسنامه IOC و در این مورد از واژه Representative نام برده شده که به معنی نمایندگان فدراسیون‌هاست. این نشان از ترجمه به اشتباه است و اینکه مندرجات اساسنامه IOC تحریف شده است.

رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی با بیان اینکه در ذیل ماده 5 اشاره شده که تمام اعضای هیات اجرایی از میان اعضای رسمی دارای حق رای مجمع کمیته انتخاب می‌شوند، گفت که باید دید چه کسانی حق رای دارند و چه کسانی هم رسمی هستند.

هاشمی‌طبا با اشاره به اینکه در ماده 5 اساسنامه،  ترکیب اعضای مجمع شمرده شده که بند "الف" تا "خ" را شامل می‌شود، یادآور شد: بر این اساس روسای فدراسیون‌‎ها و در صورت غیبت آنها نماینده منتخب هیات رئیسه از اعضای مجمع هستند. در انتهای این ماده و در تبصره 2 تاکید شده که سایر افراد حقیقی و حقوقی؛ این به این معناست که مجمع یکسری افراد حقیقی و یکسری اعضای حقوقی دارد و سایرین نمی‌توانند در آن حق رای داشته باشند.

وی صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: افراد بند "الف" تا "خ" حق رای دارند و سایرین که در تبصره 2 به آنان اشاره شده حق رای ندارند. یعنی کاملا مشخص است چه کسانی حق رای دارند و چه کسانی این حق را ندارند؛ بنابراین و طبق ماده 15 تمام کسانی که حق رای دارند، حق انتخاب شدن هم دارند.

رئیس پیشین کمیته ملی المپیک تصریح کرد: با این اوصاف این حرف آقایان که می‌گویند فقط روسا حق کاندیدا شدن دارند، چیست. اصلا آنها حداقل 6 ماه عضویت برای حضور نماینده فدراسیون در مجمع را از کجا آورده اند، ترجمه غلط می‌کنند و به آن هم استناد می کنند. آنها کار اشتباه انجام داده‌اند و حالا هم این کار اشتباه‌شان را ماست مالی می‌کنند.

هاشمی‌طبا در مورد برخوردی که IOC می‌تواند در این زمینه داشته باشد، گفت: البته مسئولان IOC که نمی‌توانند اساسنامه فارسی را با انگلیسی انطباق دهند و از صحت آن مطلع شوند اما فدراسیون‌های ما باید نسبت به این موضوع آگاه باشند و حتی برخورد لازم را انجام دهند به خصوص اینکه در آیین‌نامه به فدراسیون‌ها توهین شده  و به نوعی در کارشان دخالت شده است.

وی با بیان اینکه هیات اجرایی در بخش اول آیین نامه و بند "ب 5" بررسی و تایید نمایندگان حقیقی شخصیت‎های حقوقی فدراسیون ها را جزو وظایف خود عنوان کرده، تصریح کرد: این در حالی است که وقتی از طرف فدراسیون ها می آید یعنی اینکه تایید شده است. اما هیات اجرایی تایید آن را جزو وظایف خود شمرده و این یعنی دخالت در کار فدراسیون ها و اهانت به آنها؛ هر چند آقای قدمی این موضوع را تکذیب کرده، آقایان آیین نامه خودشان را هم تکذیب می کنند.

هاشمی طبا اظهار داشت: آقایان می گویند در حال تدوین اساسنامه با IOC مکاتبه داشتیم، مگرIOC بیکار است که مکاتبات ایران را پیگیری کند ضمن اینکه سند و آنچه مکتوب است، ملاک است نه آنچه شفاهی گفته می شود.

وی  با تاکید دوباره بر اینکه در ماده "14" اساسنامه IOC فقط مسئله نماینده فدراسیون ها مطرح است نه رئیس، این پرسش را مطرح کرد که چرا آقایان در ترجمه به دروغ فقط از رئیس نام برده اند، بیسوادی و دروغگویی هم حدی دارد.

"بهترین مرجع برای اینکه این موضوع و به قول شما انحراف های صورت گرفته را به مسئولان آی او سی گزارش دهد چه کسی می تواند باشد"؟، عضو هیات رئیسه فدراسیون ژیمناستیک در پاسخ به این پرسش گفت: وزیر ورزش و جوانان طبق اساسنامه عضو مجمع است. گودرزی اگر چه به عنوان وزیر می تواند اظهارنظر کند و هرگز دخالت محسوب نمی شود اما به عنوان عضو مجمع می تواند نسبت به این موضوع ورود کرده و اعتراض کند تا آقایان اشتباهات انجام شده خود را تصحیح کنند، این جزو اختیارات و مسئولیت های ملی وزیر ورزش است.

وی در مورد اینکه که انجام چنین کارهایی ممکن است باعث تاخیر دوباره در مجمع انتخاباتی کمیته المیپیک شود، گفت: من دنبال صحت کار هستم نه زمان.

مصطفی هاشمی طبا تصریح کرد: طبق آنچه که گفته بود جریانات پیش آمده و اقدامات انجام شده توسط کمیته ملی المپیک که به اشتباه و دروغ بوده است را به آی او سی گزا ش خواهد داد.

کد خبر 2199740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha