۵ دی ۱۳۹۲، ۱۵:۲۳

برای اولین بار در کشور:

استان مرکزی پایلوت اجرای سند ارتقاء فرهنگ ترافیک می شود

استان مرکزی پایلوت اجرای سند ارتقاء فرهنگ ترافیک می شود

اراک - خبرگزاری مهر: برای اولین بار در کشور ارتقاء فرهنگ ترافیکی بر اساس سند و به صورت پایلوت در شهر اراک اجرا می شود.این سند امروز به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، استاندار مرکزی ظهر روز پنجشنبه در این نشست گفت: این سند که از سوی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با صرف حدود 900 نفر ساعت وقت تهیه و تدوین شده است، مشتمل بر 900 برنامه می باشد و برای 46 دستگاه اجرایی سطح استان برنامه ها و فعالیت های متعددی را دیده که برای اولین بار در سطح کشور اجرایی خواهد شد.

محمد حسین مقیمی با بیان اینکه ضعف در فرهنگ ترافیک یکی از عوامل تهدید سلامت مردم استان محسوب می شود که هزینه های سربار درمانی و سلامت اجتماعی را به دنبال دارد تصریح کرد: نظر شورای ترافیک کشور برای انجام این امر ضروری است که مسئولان باید در این راستا با کسب نظر آنها این مهم را انجام دهند.

مهمترین ویژگی این سند علمی بودن

وی مهمترین ویژگی این سند را علمی بودن، پیش بینی همکاری های بین بخشی و همچنین مدیریت واحد در اجرای آن اعلام نکرد و اظهارداشت: ارتقاء فرهنگ ترافیک و سوق دادن مردم به ضابطه های قانونی، کاهش درصد عوامل انسانی در تصادفات و اصلاحات فنی در این خصوص از نیازهای زیز بنایی استان مرکزی است.

مقیمی کلیه دستگاه های اجرایی را ملزم به همکاری برای اجرای این سند کرد و گفت: تمام دستگاههای اجرایی استان می بایست در اجرای سند مزبور همکاری لازم را به عمل آورند.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی نیز در این نشست اظهارداشت: این سند با هدف پیشگیری و کاهش تصادفات و خسارات ناشی از آن تهیه شده و اجرای آن از سال 93 آغاز می شود.

 

کاهش 25 درصددی تصادفات ترافیکی

غلامرضا فتح آبادی بیان کرد: در این سند کاهش 25 درصددی تصادفات ترافیکی در سال 93 هدفگذاری شده و 900 برنامه فرهنگی و اجرایی توسط 40 دستگاه اجرایی استان مرکزی در قالب این سند دیده شده است.

وی ادامه داد: تربیت 27 هزار و 200 پلیس یار، آموزش 30 هزار نوآموز در شهرک ترافیک اراک، برگزاری 35 مسابقه فرهنگی با موضوع ترافیک و 20 همایش نیز در قالب این سند دیده شده است.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی اظهار کرد: یکی از تکالیف محوری برنامه پنجم در ماده 163 کاهش 10 درصدی تصادفات کشور است و این سند در راستای عملیاتی کردن این تکلیف قانونی نوشته شده است.

وی افزود: بر اساس گزارش ها، 20 هزار و 68 نفر در سال 90 در کشور به علت تصادفات ترافیکی جان خود را از دست داده اند که استان مرکزی 623 کشته با سهم یک و سه دهم درصدی در این امر داشته است.

حوادث ترافیکی نهمین عامل مرگ در دنیا

فتح آبادی ادامه داد: این در حالی است که استان مرکزی 1.8 دهم درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده که در این خصوص رتبه دوازدهم را دارد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: حوادث ترافیکی نهمین عامل مرگ در دنیا شناخته شده در حالی که در ایران دومین عامل مرگ بعد از بیماری قلبی و عروقی است.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی بیان کرد: در دهه 80 بر اساس آمار منتشره، 241 هزار شهروند ایرانی در حوادث ترافیکی کشته شدند که 25 برابر کشور ژاپن و دو برابر ترکیه بوده و 100 هزار نفر بیشتر از شهدای جنگ تحمیلی بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس اقداماتی که انجام شده نسبت به دهه 80 وضعیت بهتری پیدا کرده ایم ولی تا رسیدن به شرایط مناسب فاصله زیادی داریم.

فتح آبادی اضافه کرد: منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این برنامه که با نظارت سازمان بازرسی استان انجام می شود از محل دو درصد جرایم راهنمایی و رانندگی و اعتبارات استانی است.

لازم به ذکر است در این جلسه کلیات بودجه سال 1393 و همچنین طرح توسعه منطقه نمونه گردشگری گردو شهر اراک نیز به تصویب اعضاء رسید.

 

 

 



 

کد خبر 2202936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha