۱۵ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۴۷

گزارش خبری/

نقد و بررسی کاهش تقاضای مواد مخدر/ سند دانشجویی پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی تدوین شد

نقد و بررسی کاهش تقاضای مواد مخدر/ سند دانشجویی پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی تدوین شد

اراک – خبرگزاری مهر: اعتیاد یکی از معضلات روز جامعه است. معضلی که علاوه بر هزینه های سنگین اقتصادی و درمانی، آسیب های روانی و اجتماعی را در بر دارد. در این راستا چندی است که سند پیشگیری از اعتیاد در کشور تنظیم شده است. شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی نیز در راستای اجرای این سند اقداماتی را انجام داده است که برگزاری سمینار نقد و بررسی کاهش تقاضای مواد مخدر و روانگردها از جمله این برنامه ها است.

به گزارش خبرنگار مهر، دستگاه های مختلفی در استان عضو شورای مبارزه با کاهش مواد مخدر هستند که هر کدام بخشی از وظیفه در این حیطه را به همراه دارند، هرچند که همگرایی ضعیف بین این دستگاه ها و حضور کمرنگ برخی از آنها، رسیدن به نتیجه مطلوب در این راستا را به تاخیر انداخته است.

رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی ظهر یک شنبه در سمینار نقد و بررسی کاهش تقاضای مواد مخدر و روانگردها گفت: هم اکنون رویکرد دولت به سوی افزایش مشارکت مردم و توسعه سازمان های مردم نهاد در بخش کاهش و پیشگیری از اعتیاد است.

حسن رحیمی تبار با بیان نقش هدایتگری دولت در این بخش افزود: قطعا نقش مردم و کسانی که خود با این معضل روبه رو هستند و دخالت کمتر دولت در حوزه مبارزه و کاهش اعتیاد باعث موفقیت این برنامه ها می شود.

مبارزه وارد مرحله جدیدی شده است

وی ادامه داد: با توجه به منویات رهبر انقلاب در خصوص مبارزه با مواد مخدر، مبارزه وارد مرحله جدیدی شده است و طبق مفاد سند پیشگیری از اعتیاد در حال پیگیری است.

رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی با مواد مخدر اضافه کرد: برگزاری میزگرد تخصصی در سراسر کشور یک از برنامه های سند پیشگیری از اعتیاد است که استان مرکزی 14 امین استانی است که این میزگرد در آن برگزار شده است.

رحیمی تبار با اشاره به  اقدامات جمهوری اسلامی در زمینه مبارزه با مواد مخدر در کشور اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش زیادی برای مبارزه با مواد مخدر انجام شده که عمده آن در حوزه فیزیکی و سخت افزاری بوده است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیای حساس ایران و همسایگی با یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد مخدر در دنیا، افزود: هم اکنون کشور افغانستان 90 درصد مواد مخدر دنیا را تامین می کند که پس از اشغال توسط نیروهای خارجی تولید آن افزایش یافته است.

همسایگی با افغانستان اهمیت مبارزه با مواد مخدر در کشور ر ا بیشتر می کند

رحیمی تبار ادامه داد: همسایگی با افغانستان اهمیت مبارزه با مواد مخدر در کشور ر ا بیشتر می کند و البته تغییر روش های مبارزه را می طلبد.

رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر استان گفت: در دهه های قبل مبارزه نرم افزاری در دستور کار قرار داشت که سه هزار و 700 شهید و 12 هزار جانباز از نیروهای مقابله ای را به همراه داشت.

وی تاکید کرد: هم اکنون باندهای قاچاق مواد مخدر و سوداگران مرگ از روش های مختلف چون تبلیغات در فضاهای اینترنتی و شبکه های الکترونیک وارد شده اند که در حیطه جنگ نرم قرار می گیرد که مبارزه نرم و هوشمندانه در مقابلش را می طلبد.

رحیمی تبار در خصوص اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر استان گفت: هم اکنون مفاد سند پیشگیری از اعتیاد در استان در حال پیگیری است.

سند دانشجویی پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی تدوین شد

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی، استانی دانشجویی و کارگری است، تصریح کرد: هم اکنون سند دانشجویی پیشگیری از اعتیاد برای اولین بار در استان مرکزی تدوین شده است و به تصویب کمیته فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر رسیده است.

رحیمی تبار همچنین از تنظیم سند کارگری پیشگیری خبر داد و اظهار کرد: این سند با همکاری اداره کار و امور اجتماعی، بهزیستی، دفتر اجتماعی استانداری و دبیرخانه شورای هماهنگی مواد مخدر در حال تدوین است و تا پایان سال برای اجرا ابلغ خواهد شد.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: عمده ترین مسئله در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد، بحث مشارکتی است زیرا عوام مختلف در کنار یکدیگر شرایط را برای اعتیاد فراهم می آورد بنابراین مواچهه با آن مشارکت ها در بخش های مختلف را می طلبد.

محمد علی اله دادی با انتقاد از ضعف برنامه های مشارکتی در کشور افزود: نهادها و دستگاه های متولی این امر هر یک در راستای وظایف خود عمل می کنند ولی این انجام کارها  به طور مجزا هستند و همگرایی ایجاد نمی کنند.

وی ادامه داد: ماهیت اعتیاد به شکلی است که همیشه پیش تر و جلوتر از برنامه های پیشگیرانه است و ابتدا مواد جدید می آیند بعد روش های درمان و پیشگیری پشت سر آن ارائه می شوند و این کاملا طبیعی است.

الله دادی با اشاره به نگاه های مختلف در سه دهه گذشته به اعتیاد گفت: نگاه و تعریف از اعتیاد در هر دوره بر روی اقدامات و برنامه های آن نیز تاثیر گذاشت که باعث عقب ماندن ما در این خصوص شد.

وی تصریح کرد: در دهه اول کاملا به اعتیاد مجرمانه نگاه می شد و اقداماتی در این زمینه انجام شد که قرار بود نتیجه اش ریشه کنی مواد مخدر در کشور باشد که چنین نتیجه ای نداد.

نگاه و تعریف از اعتیاد در هر دوره بر روی اقدامات و برنامه های آن نیز تاثیر گذاشت

الله دادی گفت: در دهه دوم نگاه به این مقوله کاملا علمی و تخصصی شد و اعتیاد بعنوان یک بیماری تلقی شد که به دلیل فراهم نبودن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری آن، درمان با موفقیت روبرو نبود.

معاون پیشگیری اعتیاد بهزیستی تاکید کرد: در دهه سوم بحث دوگانه بیماری و جرم اعتیاد مطرح شد  ولی در این راستا هم موفقیت چشمگیری نداشتیم و فقط توانستیم وضعیت را ثابت نگه داریم و نگذاریم بدتر شود.

وی با تاکید بر نگاه واقع گرایانه به مسئله اعتیاد، اعلام کرد: هم اکنون موج چهارم مواد مخدر که ناشی از مخدرهای گیاهی است در راه است که نیاز به برنامه ریزی گسترده تری دارد.

الله دادی ادامه داد: امسال سال سوم اجرایی سند پیشگیری اولیه در کشور است ولی در این خصوص هیچ نظارتی تاکنون صورت نگرفته است تا موفقیت ها در بخش های مختلف و ضعف ها بررسی شود. تا به نتیج نهایی سند که پوشش 40 درصدی جمعیت در پایان سال 94 است، رسید.

نگاه پیشگیرانه بهزیستی با رویکرد آموزش

وی با اشاره به نگاه پیشگیرانه بهزیستی با رویکرد آموزش افزود: در این راستا نیمه اول سال 92، 22هزار و 420 نفر آموزش در محیط های شهری، کاری، نظامی و محله ای انجام شده که در برابر جمعیت استان ناچیز است.

الله دادی با تاکید بر مشارکت دادن مردم و نهادهای مدنی در بحث پیشگیری از اعتیاد، اضافه کرد: در زمینه اعتیاد نباید با دستور و نگاه حاکمیتی صرف انجام شود.

مسئول مرکز مشاوره دانشگاه اراک نیز گفت: پس از تدوین و تصویب سند دانشجویی، مفاد سند به دانشگاه ها برای اجرا ابلاغ شده است.

مسئول مرکز مشاوره دانشگاه اراک افزود: اولین مصوبه این سند برگزاری کارگاه های در زمینه آشنایی با مواد مخدر و سه مهارت زندگی برای دانشجویان است.

محمد دوست این کارگاه برای دانشجویان جدیدالورود است، ادامه داد: هم اکنون یک هزار دانشجو جدیدالورود در دانشگاه است، بنا بر این شده که در هر کارگاه 40 دانشجو طی دوره 8 تا 12 ساعت برگزار می شود.

وی اظهار کرد: هدف گذاری به سمتی است که تا پایان سال آینده 30 تا 40 درصد دانشجوها آموزش ببینند و تا 4 سال آینده تمام دانشجویان این آموزش ها را دیده اند.

وی گفت: برنامه های دیگر چون همایش ها و نمایشگاه ها در سه محور اصلی سند اجرا خواهند شد.

محمد دوست با اشاره به اینکه مبارزه با مواد مخدر نیاز به برنامه ریزی و عملکردهای عاجل تری دارد، اظهار کرد: واقعیت این است که در زمینه مبارزه و پیشگیری با مواد مخدر در سطح کشور برنامه منسجمی که نتیجه مناسبی بدهد وجود نداشته و فقط گام به گام با مواد پیش رفته ایم و تلاش در راستای کاهش صدمات بوده است.

استاد دانشگاه اراک نیز در این نشست گفت: در حوزه مواد مخدر باید به آسیب شناسی حوزه روانی اعتیاد توجه ویژه داشت.

دکتر موسوی پور با اشاره به ضرورت شناختن انگیزه های گرایش به مواد مخدر افزود: معمولا به این بخش ها هیچ توجهی نشده است، در حالی که مواردی انکارناپذیر وجود دارد که موجب گرایش و ضرورت استفاده مواد در افراد می شود.

ضرورت شناختن انگیزه های گرایش به مواد مخدر

وی ادامه داد: بخش عظیمی از این مسئله مربوط به تبلیغات، الگوها، جاذبه ها و ماهواره اثر روانشناختی خود را دارد.

موسوی پور گفت: نگاه متخصصانه و روانشناسی به بخش لذت آور بودن مواد مخدر البته جدا از آسیب ها و عوارض آن، بخشی است که تاکنون به آن توجه نشده است.

وی تاکید کرد: هم اکنون باید به دنبال جایگزین ها جهتِ  آرامش کاذب و سرخوشی و ارضای روحی که نتیجه مصرف مواد است بود تا از گرایش به آن جلوگیری کرد.

موسوی پور گفت: اهمیت نگاه به مواد مخدر در سال های آینده وارد حیطه ژن نیز می شود که نگاه های روانشناختی و پزشکی بیشتری را می طلبد.

کد خبر 2208248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha