۱۶ دی ۱۳۹۲، ۱۵:۴۶

اله دادی:

نگاه غلط به اعتیاد باعث عقب ماندن ما در این حوزه شده است

نگاه غلط به  اعتیاد باعث عقب ماندن ما در این حوزه شده است

اراک - خبرگزاری مهر: معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: نگاه های غلط به اعتیاد باعث عقب ماندن ما در این حوزه شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد علی اله دادی با انتقاد از ضعف برنامه های مشارکتی در کشور افزود: نهادها و دستگاه های متولی این امر هر یک در راستای وظایف خود عمل می کنند و در انجام کارها  به طور مجزا هستند و همگرایی ایجاد نمی کنند.

وی بحث مشارکتی را عمده ترین مسئله در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد دانست و افزود: عوامل مختلف در کنار یکدیگر شرایط را برای اعتیاد فراهم می آورد بنابراین مقابله با آن مشارکت ها در بخش های مختلف را می طلبد.

اله دادی با بیان اینکه موج چهارم مواد مخدر در راه است  ادامه داد: ماهیت اعتیاد به شکلی است که همیشه پیش تر و جلوتر از برنامه های پیشگیرانه است و ابتدا مواد جدید می آیند بعد روش های درمان و پیشگیری پشت سر آن ارائه می شوند و این کاملا طبیعی است.

وی با اشاره به نگاه های مختلف در سه دهه گذشته به اعتیاد گفت: نگاه و تعریف از اعتیاد در هر دوره بر روی اقدامات و برنامه های آن نیز تاثیر گذاشت که باعث عقب ماندن ما در این خصوص شد.

وی تصریح کرد: در دهه اول کاملا به اعتیاد مجرمانه نگاه می شد و اقداماتی در این زمینه انجام شد که قرار بود نتیجه اش ریشه کنی مواد مخدر در کشور باشد که چنین نتیجه ای نداد.

الله دادی گفت: در دهه دوم نگاه به این مقوله کاملا علمی و تخصصی شد و اعتیاد بعنوان یک بیماری تلقی شد که به دلیل فراهم نبودن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری آن، درمان با موفقیت روبرو نبود.

موج چهارم مواد مخدر  ناشی از مخدرهای گیاهی است

معاون پیشگیری اعتیاد بهزیستی تاکید کرد: در دهه سوم بحث دوگانه بیماری و جرم اعتیاد مطرح شد  ولی در این راستا هم موفقیت چشمگیری نداشتیم و فقط توانستیم وضعیت را ثابت نگه داریم و نگذاریم بدتر شود.

وی با تاکید بر نگاه واقع گرایانه به مسئله اعتیاد، اعلام کرد: هم اکنون موج چهارم مواد مخدر که ناشی از مخدرهای گیاهی است در راه است که نیاز به برنامه ریزی گسترده تری دارد.

الله دادی ادامه داد: امسال سال سوم اجرایی سند پیشگیری اولیه در کشور است ولی در این خصوص هیچ نظارتی تاکنون صورت نگرفته است تا موفقیت ها در بخش های مختلف و ضعف ها بررسی شود. تا به نتیج نهایی سند که پوشش 40 درصدی جمعیت در پایان سال 94 است، رسید.

وی با اشاره به نگاه پیشگیرانه بهزیستی با رویکرد آموزش افزود: در این راستا نیمه اول سال 92، 22هزار و 420 نفر آموزش در محیط های شهری، کاری، نظامی و محله ای انجام شده که در برابر جمعیت استان ناچیز است.

الله دادی با تاکید بر مشارکت دادن مردم و نهادهای مدنی در بحث پیشگیری از اعتیاد، اضافه کرد: در زمینه اعتیاد نباید با دستور و نگاه حاکمیتی صرف انجام شود.

 

کد خبر 2209095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha