۱۶ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۲۱

گزارش مهر/

خاموشی شمع های جشنواره نقطه/ ادامه جشنواره در گرو حمایت مالی مسئولان

خاموشی شمع های جشنواره نقطه/ ادامه جشنواره در گرو حمایت مالی مسئولان

اراک - خبرگزاری مهر: با خاموش شدن سه شمع، سومین جشنواره سراسری تئاتر نقطه "دیالوگی با خدا" در اراک پس از رقابت بین 24 گروه از سراسر کشور در دو بخش "بدن و بیان" شامگاه یکشنبه با معرفی برگزیدگان خود به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، این جشنواره که قرار بود در اردیبهشت ماه امسال برگزار شود به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت ها به دی ماه موکول شد و البته باز هم، مشکلات ورود برای گروه های خارجی به داخل ایران باعث شد تا این جشنواره عنوان بین المللی خود را به عنوان سراسری بدهد.

دبیر سومین جشنواره تئاتر نقطه در اختتامیه این مراسم با اشاره به این مشکلات به خبرنگار مهر گفت: سومین دوره جشنواره تئاتر نقطه با تمام موانع و مشکلات پیش رو پس از ماه ها انتظار برگزار شد.

دیالوگی با خدا تنها بهانه بود

حامد نصرآبادیان با اشاره به اینکه عنوان جشنواره با هدف خاص تعیین شده است، افزود: دیالوگی با خدا تنها بهانه ای بود برای اینکه ارتباط نسل جدید با خداوند بیشتر و بهتر شود زیرا فرصت تامل و تفکر در این باب را به هنرمندان جوان می داد.

وی تاکید کرد: هنر نمایش در کنار نیایش، هنری است که از عاشورا به جا مانده است و باعث زنده نگه داشتن این قیام بزرگ شده است و الگویی همیشگی برای هنرمندان است.

نصرآبادیان با تاکید بر حمایت های مالی و معنوی بیشتر در راستای استمرار جشنواره گفت: قرار بود جشنواره در سطح بین المللی و همزمان با اردیبهشت تئاتر  برگزار شود ولی موانعی به خصوص در بخش مالی باعث شد که این جشنواره با تاخیری چند ماهه و فقط در بخش ملی برگزار شود.

مسئولین صراحتا اعلام کنند این جشنواره ادامه پیدا کند یا نه!

دبیر جشنواره نقطه ادامه داد: مسئولین دانشگاه آزاد باید صراحتا اعلام کنند که می خواهند این جشنواره ادامه پیدا کند یا نه، زیرا جشنواره کنونی با  منابع مالی محدود و سایر مشکلات در خور نام این جشنواره نیست و نیاز به حمایت ها و مساعدت های بیشتری دارد.

وی افزود: اگر می خواهیم نقطه از تعریف ملی و کشوری فراتر رود نیاز به تخصص، تجربه و اعتبار بیشتری در این بخش است.

نصرآبادیان تصریح کرد: بخش اعظم زنده بودن تئاتر در گرو حمایت های مالی و معنوی است و قطعا هر کس به اندازه شور، شعور و اشتیاق خود برای اعتلای هنر تلاش می کند.

حضور نیافتن دو گروه خارجی در جشنواره

وی در خصوص حضور نیافتن دو گروه خارجی در جشنواره گفت: قرار بود دو گروه از روسیه در جشنواره حضور داشته باشند ولی برای ورود به کشور با مشکلاتی روبرو شدند و نتوانستند خود را به جشنواره برسانند.

نصرآبادیان در خصوص نحوه برگزاری جشنواره توضیح داد: جشنواره با حضور 24 گروه در دو بخش بدن و بیان برگزار شد و هر اثر در زمانی 10 دقیقه ای ارائه شد.

وی اضافه کرد: در این دوره از جشنواره گروه هایی از شهرهای اراک، تهران، اصفهان، خرم آباد، تبریز، کیش و تنکابن حضور داشتند و گروه ها شامل گروه های دانشجویی و آزاد بودند.

دبیر جشنواره ادامه داد: از بین 147 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره با داوری اولیه حامد نصرابادیان، آرزو افشار و مهرداد امام بخش آثار را برای بخش نهایی جشنواره انتخاب کردند.

حضور کارهای ارزشمند از لحاظ تعداد و کیفیت نشانگر افق و چشم انداز روشن

وی افزود: داوری نهایی آثار جشنواره بر عهده ناصر آقایی، مسعود موسوی و مهرداد امام بخش بود.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد  اراک نیز در این مراسم گفت: حضور کارهای ارزشمند از لحاظ تعداد و کیفیت نشانگر افق و چشم انداز روشنی است که در انتظار این جشنواره دانشگاهی است.

محمدرحیم بیرقی افزود: حضور رشته هنر در دانشگاه های آزاد در رشد و تعالی این بخش موثر خواهد بود هر چند با وجود اینکه بسیاری از دانشگاه های آزاد کشور ظرفیت راه اندازی چنین رشته ای را دارند ولی کمتر چنین اقدامی می کنند.

بیرقی با اشاره به فعالیت گروه هنر خصوصا بخش نمایش دانشگاه آزاد در سال های گذشته گفت: این رشته در چندین سال گذشته با شور و حرارت بیشتری در دانشگاه دنبال می شد به طوریکه تصمیم بر این بود که گروه هنر تبدیل به دانشکده هنر شود ولی متاسفانه به دلیل عدم استقبال دانشجویان و نبود گرایش های مختلف این گروه از گرمی و حرارت گذشته برخوردار نیست.

نقطه پایان راه نیست بلکه نشانه ادامه راه است

وی با بیان اینکه نقطه پایان راه نیست بلکه نشانه ادامه راه است، افزود: امیدواریم با فراهم آمدن شرایط حمایت بیشتر شاهد شکوفایی این جشنواره در سال های بعد باشیم.

در این جشنواره 12 نمایش  " رادیو نقطه" به کار گردانی مینا غفار پور از اراک، "من و خدا" به کارگردانی محمد جواد شریفی از اراک، " تی وی" به کارگردانی میلاد بیرانوند از اراک، " میم مثل مین" به کارگردانی عادل عزیزی نژاد از اراک، " جنگ بعد از جنگ شروع می شه" به کارگردانی محمد فراهانی از اراک، "افق های عمودی" به کارگردانی حامی علیزاده از تهران، " ساندویچ با سس تحمیلی" به کارگردانی اشکان آریانا از تهران،  " ناتمام" به کارگردانی مریم رودبارانی از تهران، " بادکنک سرخ" به کارگردانی مژگان طاهر پور از خرم آباد، گ سربازی از یک دوران سپری شده " به کارگردان فرشید بختیاری از اصفهان، " مونولافی با خدا" به کارگردانی علی قیومی از اصفهان و " ایستگاه آخر" به کارگردانی آذر بهارلو از اصفهان در بخش بیان به رقابت پرداختند.

همچنین در بخش بدن 12 نمایش با عنوان های " سیاه و سفید" به کارگردانی مسلم کیهان از اراک، " علف ها بی واسطه با خدا سخن می گویند" به کارگردانی سارا مرادی از تهران،  " تردید" به کارگردانی هدیه آزما از تهران، "خدا برابر است با خود آ"به کارگردانی اشکان قلی پور از تهران، " پیچش" به کارگردانی حامد قبادی از تهران، " بختک" به کارگردانی ستاره تبریززاده از اصفهان، " برگ زیتون" به کارگردانی سمانه آقازمانی از تنکابن، " پانتوکارتونیک" به کارگردانی نواب ثریا از تبریز، " یک پادو برای دلقک" به کارگردانی غزل ملک حسینی از کیش و " من لاستیک ، موزیک و چند چیز دیگر" به کارگردانی عباس نجاری از کیش به رقابت پرداختند.

نتایج سومین دوره جشنواره سراسری تئاتر نقطه اراک به شرح ذیل اعلام شد:

در بخش بیان: بازیگری خانم:لوح تقدیر در این بخش به "مژگان طاهرپور" برای بازی در بادکنک سرخ از خرم آباد رسید و"مینا غفار پور" برای بازی در رادیو نقطه از اراک رتبه سوم، "مریم رودبارانی" برای بازی در ناتمام از تهران رتبه دوم و "آذر بهارلو" برای بازی در " سربازی از یک دوران سپری شده" از اصفهان رتبه اول را کسب کردند.

بازیگری آقا: لوح تقدیر مشترکا به  "حامی علیزاده" برای بازی در افقی های عمودی از تهران و" پویا بهارلو" برای بازی در ایستگاه آخر از اصفهان داده شد.
"علی قیومی" برای بازی در مونو لافی با خدا از اصفهان مقام سوم، "عادل عزیزی نژاد " برای بازی در میم مثل مین از اراک و" محمد جواد شریفی" برای بازی در من و خدا از اراک

کار برگزیده : لوح تقدیر به " سربازی از یک دوران سپری شده" به کارگردانی فرشید بختیاری از اصفهان رسید وتندیس جشنواره به  نمایش " میم مثل مین" به کارگردانی عادل عزیز نژاد از اراک داده شد.

بخش بدن؛ بازیگری خانم:  لوح تقدیراین بخش به "هدیه آزما " برای بازی در " تردید" از تهران رسید و" سمانه آقازمانی" برای بازی در برگ زیتون از تنکابن مقام سوم،" رویا نیک اندیش" برای بازی در تردید از تهران مقام دوم و"ستاره تبریززاده" برای بازی در بختک از اصفهان مقام اول را کسب کردند.

بازیگری مرد: لوح تقدیر به طور مشترک به  "مسلم کیهان" برای بازی  سیاه و سفید از اراک، " حسین زائری" برای بازی در نمایش پیچش داده شد.

مقام سوم به مسعود قاشیه برای یک پادو برای دلقک از کیش رسید وحامی علیزاده برای معلق روی زمین از تهران مقام دوم واشکان آریانا برای مونو لافی با خدا از اصفهان مقام اول را بدست آورند.

فرهاد قائمیان، آهو خردمند، شبنم قلی خانی و فریدون محرابی مهمانان ویژه این جشنواره

کار برگزیده": لوح تقدیر این بخس به نمایش " تردید" به کارگردانی هدیه آزما از تهران رسید وتندیس جشنواره به نمایش " پانتو کارتونیک" به کارگردانی نواب ثریا از تبریز داده شد.

فرهاد قائمیان، آهو خردمند، شبنم قلی خانی و فریدون محرابی مهمانان ویژه این جشنواره بودند.

سومین جشنواره تئاتر نقطه با موضوع "دیالوگی با خدا" با همکاری معاونت فرهنی دانشگاه آزاد اراک در روزهای 14 و 15 دی امسال برگزار شد.

این جشنواره پس از دو دوره برگزاری جشنواره با عنوان های " صلح برای همه" در دور اول و " انسانم آرزوست" در دور دوم به پایان راه خود رسید تا در انتظار حمایت های بیشتر روزهای روشن تری را در چشم انداز خود ترسیم کند.

...........................................

گزارش: سمیه انصاری فر

کد خبر 2208672

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha