۱۹ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۵۱

لنگري:

57 هزار بي سواد در خراسان شمالي وجود دارد

57 هزار بي سواد در خراسان شمالي وجود دارد

بجنورد - خبرگزاري مهر: مديركل آموزش و پرورش خراسان شمالي گفت: اكنون در اين استان بيش از 57 هزار نفر بي سواد در گروه سني 10 تا 49 سال وجود دارد.

سيدمحمد لنگري در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان كرد: اكنون در استان 867 هزار نفري خراسان شمالي 57 هزار نفر از افراد داراي رده سني 9 تا 49 سال بي سواد هستند.

وي با اشاره به اينكه از سال 90 تاكنون ميزان بيسوادي در استان دو درصد كاهش داشته است، افزود: بر اساس برنامه قرار است تا سال 94 بي سوادي در خراسان شمالي ريشه كني شود، به گفته لنگري تحقق اين هدف نيازمند همكاري تمامي دستگاه ها و رسانه ها است.

لنگري در ادامه پراكندگي جغرافيايي و نيز وجود باورها و رسوم نادرست در استان را از جمله دلايل بي سوادي در خراسان شمالي برشمرد و اظهار كرد: برخي مشكلات فرهنگي موجود در بين قوميت هاي مختلف استان سبب شده تعدادي از لازم التعليمان براي تحصيل اقدام نكنند و اين مسئله خود مشكل اساسي سوادآموزي در خراسان شمالي به شمار مي رود.

لنگري كمبود امكانات و عدم پوشش كامل تحصيلي لازم التعليمان را از از ديگر مشكلات سوادآموزي در خراسان شمالي دانست و افزود: با وجود اين كه پوشش تحصيلي لازم التحصيلان در خراسان شمالي 99 درصد اعلام شده اما وجود 57 هزار بي سواد در اين استان نشان مي دهد كه رقم مذكور غيرقابل قبول است.

به گفته وي اين تعداد بي سواد در خراسان شمالي نشان دهنده اين است كه در سال هاي گذشته پوشش تحصيلي دانش آموزان و افراد لازم التعليم به طور كامل انجام نشده است.

لنگري تصريح كرد: بر اين اساس لازم است در آمار سواد آموزان و بي سوادان استان بازنگري كاملي صورت گيرد.

به گفته اين مسئول بازنگري در آمار سبب مي شود تا سازمان نهضت سوادآموزي بر مبناي اين آمارها براي رفع مشكل بيسوادي و ريشه كني آن از جامعه برنامه ريزي كند.

لنگري با اشاره به اينكه دو معاونت آموزش ابتدايي و نهضت سوادآموزي، جامعه هدف متفاوت و خاص خود را دارند، افزود: جامعه هدف معاونت آموزش ابتدايي دانش آموزان شش سال به بالا و جامعه هدف نهضت سوادآموزي افراد گروه سني 10 تا 49 است، اما با اين وجود همسو بودن اين دو معاونت مي تواند در رفع مشكل بيسوادي اثر گذار باشد.

وي برون سپاري را از ديگر راه حل هاي رفع بيسوادي دانست و عنوان كرد: بايد در اين زمينه با هزينه كرد درست اعتبارات، زمينه براي باسوادي و تثبيت سواد افراد فراهم شود.

لنگري گفت: علاوه بر اين امروزه به دليل آن كه رسانه ها عضوي از زندگي مردم محسوب مي شوند و ارتباط نزديكي با اقشار مختلف جامعه دارند، مي توانند با فعاليت مناسب در زمينه مبارزه با بي سوادي نقش چشمگيري داشته باشند.

مديركل آموزش و پرورش خراسان شمالي در پايان اظهار اميدواري كرد كه با همكاري دستگاه هاي مختلف با آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزي، هر چه زودتر شاهد ريشه كني بي سوادي و برگزاري جشن پايان بي سوادي در استان باشيم.

 

کد خبر 2211065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha