۲۳ دی ۱۳۹۲، ۹:۴۵

مهر گزارش می دهد؛

پروژه ملی کریدور ریلی شرق به غرب و تزریق اعتبارات قطره چکانی/ سراب تحقق رؤیاهای مدیترانه ای

پروژه ملی کریدور ریلی شرق به غرب و تزریق اعتبارات قطره چکانی/ سراب تحقق رؤیاهای مدیترانه ای

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: پروژه ملی راه آهن غرب که در واقع خط اتصال ریلی ایران به خاورمیانه تا سواحل مدیترانه است در ایستگاه های غربی خود در استانهای همدان و کرمانشاه متوقف شده است توقفی که با شیوه تخصیص اعتبارات در سال جاری ظاهرا مسئولین از افتتاح آن در سال 93 نیز کوتاه آمده اند.

به گزارش خبرنگار مهر،  استان کرمانشاه با وجود موقعیت خاص اقتصادی و سیاسی و از سوی دیگر کلانشهر بودنش؛ هنوز از داشتن برخی از شاخص های ابتدایی که یکی از آنها خطوط ریلی است، محروم مانده است.

اولین خطوط راه آهن در اوایل جنگ جهانی دوم توسط متفقین از جنوب تا شمال کشور صرفا به منظور جابجایی سریع و به موقع نیروها و اداوات جنگی به جبهه شوروی سابق احداث شد.

این خط آهن بعد از فروکش کردن شعله های جنگ جهانی؛ از نظر کابردی وارد فاز دیگر شد و بسیاری از شهرهایی که در مسیر این خط آهن قرار گرفته بودند، بهترین استفاده را از این امتیاز برده و می برند. ولی استان کرمانشاه که امروز یکی از کلانشهرهای کشور محسوب می شود، هنوز نتوانسته است به این مهم و زیرساخت جامعه امروزی که همانا داشتن خطوط راه آهن است، برسد.

تقریبا از دو دهه پیش طرح مطالعات پروژه راه آهن غرب کشور عملا کلید خورد و مقصد اصلی این پروژه به استان کرمانشاه و خطوط مرزی آن، همانند بازارچه های مرزی پرویزخان و خسروی مشخص شده است.

وعده های گذشته برای رسیدن ریل به کرمانشاه

بحث آغاز عملیات پروژه قطار از چند سال پیش وارد فاز اجرایی شد و بسیاری از مسئولان ارشد و آن دست از مدیرانی که به نوعی به این پروژه ربط داشتند، هر روز در رسانه های جمعی از رسیدن قطار به این شهر در آینده ای نزدیک خبر می دادند.

بارها هم مسئولان ارشد استان به ویژه "حسن فدایی" مدیرکل راه و شهرسازی استان از افتتاح و بهره برداری از قطار کرمانشاه تا قبل از پایان سال 92 خبر داده بودند.

حسن فدایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه درباره روند اجرایی پروژه راه آهن کرمانشاه اعلام کرد:‌ سال گذشته تا پایان شهریورماه تنها 20 درصد نقدینگی این بخش را دریافت كردیم و امسال نیز تاكنون حدود 11 درصد اعتبارات عمرانی استانی ابلاغ شده است.

فدایی افزود: طبق قرارداد باید در هر دوره 45 روزه اعتبار لازم به پیمانكار پروژه داده شود تا پیمانكار بتواند كارهایش را پیش ببرد، درصورتی كه با شرایط موجود این كارممكن نیست.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی نیز در سفر خود به استان کرمانشاه گجریزی به مسئله راه آهن زد و گفت: با این وضعیت تخصیص اعتبارات و كمبود نقدینگی نمی توان پروژه را درموعد مقرر تحویل داد، درحالیكه پروژه راه آهن ملایر- كرمانشاه پیشرفتی 90 درصدی در بخش زیرسازی دارد و اگر وعده مسئولان درخصوص اعتبارات عملی شود تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

بعد از سخنان نسبتا امیدوارکننده مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه حجت الله دمیاد استاندار وقت کرمانشاه با تاکید بر تسریع در ساخت راه آهن کرمانشاه اعلام کرد: با توجه به اینکه پیگیری‌ها و جلسات متعددی در خصوص برطرف شدن مشکلات و مسائل این پروژه در استانداری انجام گرفته، امیدواریم مسئولین و مجریان امر نقاط قوت و ضعف در کار را شناسایی و نسبت به رفع مشکلات طرح که قطعا توسعه همه جانبه ارتباطی استان را به دنبال دارد، بیش از پیش گام بردارند.

دمیاد در ادامه این جلسه افزوده بود: هیچ‌گونه کوتاهی و قصور در اجرای این پروژه کلان ملی را پذیرا نیستیم و در صورت مشاهده هرگونه کوتاهی از عوامل اجرایی این طرح، اقدامات قانونی و اساسی را به کار خواهیم گرفت.

با بودجه‌های قطره‌چکانی نمی‌توان راه آهن کرمانشاه را به موقع تحویل داد

این درحالی است که نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آب پاکی را روی دست مسئولان و مردم استان کرمانشاه ریخت. الیاس سلیمانی در باره وضعیت راه آهن کرمانشاه گفت که با بودجه‌های قطره‌چکانی نمی‌توان راه آهن کرمانشاه را تکمیل کرد و به موقع تحویل داد.

سلیمانی همچنین با اشاره به پیشرفت 45 درصدی ایستگاه کرمانشاه و 25 درصدی ایستگاه نهاوند، تسریع در این پروژه را منوط به واریز اعتبارات اختصاص داده شده در موعد مقرر عنوان کرد.

به گفته این مقام مسئول، اعتبار امسال راه آهن غرب کشور در لایحه بودجه 200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که از این میزان تاکنون پنج درصد آن تخصیص داده شده است.

سلیمانی اعلام کرده است که تنها تکمیل پروژه راه آهن ملایر ـ کرمانشاه 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

سلیمانی می گوید: برای تکمیل قرارداد ایستگاه ها 300 میلیارد تومان، برای انجام 10 درصد زیرسازی باقی مانده مسیر ملایر ـ‌ کرمانشاه 100 میلیارد تومان و 100 میلیارد تومان نیز برای انجام ریل گذاری مسیر مورد نیاز است.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور در پایان پیشرفت راه آهن مسیر کرمانشاه - خسروی را 20 درصد اعلام کرد.

موضع گیری نمایندگان استان از علل تاخیر در بهره برداری از راه آهن کرمانشاه

بعد از وعده وعیدهای بسیار، نمایندگان استان کرمانشاه سوکت خود در این مورد به یکباره شکستند.

سیدسعید حیدری طیب، یکی از نمایندگان مردم شهرستان کرمانشاه با اعلام نارضایتی از روند اجرایی پروژه راه آهن کرمانشاه به خبرنگار مهر گفت:‌ بودجه پیش بینی شده سال آینده برای راه آهن غرب کشور بسیار کم است و با این وجود دولت بهتر است برای پیشرفت پروژه با تخصیص کامل این بودجه موافقت کند.

وی با انتقاد شدید از بودجه و اعتبار بسیار اندک برای اتمام این پروژه می افزاید: ‌دولت بودجه را براساس میزان پیشرفت پروژه ها در نظر گرفته است که متاسفانه بودجه پیش بینی شده برای راه آهن غرب کشور کافی نیست.

منتخب مردم شهرستان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ بی شک استان کرمانشاه با داشتن راه آهن می تواند مسیر توسعه در همه حوزه ها را در سریعترین زمان ممکن طی کند و جایگاه ویژه ای برای خود هم در حوزه اقتصادی و هم سیاسی دست و پا کند.

حیدری طیبب با اشاره به اینکه نداشتن قطار برای کلانشهری همانند کرمانشاه، سرافکندی برای استان محسوب می شود، گفت: نمایندگان استان کرمانشاه برای کسب و جذب اعتبار راه آهن کرمانشاه در تکاپو هستند و امیداریم که این تلاشها بتواند به نتیجه برسد.

نباید انتظار بهره برداری از راه آهن کرمانشاه را در سال آینده داشت

حجت الاسلام وحید احمدی، نماینده مردم شهرستانهای کنگاور، صحنه، هرسین و بیستون نیز با اعلام نارضایتی از بودجه در نظر گرفته شد برای پروژه راه آهن کرمانشاه در این باره به خبرنگار مهر گفت: راه آهن غرب کشور و به ویژه خط ریلی به استان کرمانشاه و بازارچه های مرزی آن می تواند نقش بسیار گسترده ای در توسعه اقتصادی و سیاسی استان و حتی کشور بازی کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: پروژه راه آهن غرب کشور یکی از طرحهای بسیار مهم دولت است و دولتمردان باید اجرای این طرح را جزو اولویت های خود قرار دهند.

حجت الاسلام احمدی تاکید کرد: با وجود اینکه همگان بر اهمیت این طرح در سطح ملی به خوبی وافق هستند، ولی با این بودجه اندک آن، نباید انتظار بهره برداری از این پروژه را در سال آینده داشت.
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم از حیث شاخصه های عقب افتادگی در کشور، جایگاهمان را ارتقا ببخشیم، بی شک نیازمند خطوط ریلی و راه آهن هستیم.

وی اعتبار در نظر گرفته شده برای راه آهن کرمانشاه در بودجه سال 93 را در حدود 113 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: دولت موظف است که برای پیشرفت همه جانبه استان های محروم کشور به ویژه کرمانشاه بیش از پیش تلاش داشته باشد.

دولت به پروژه راه آهن غرب توجه و دلسوزی بیشتری نشان دهد

محمدابراهیم محبی، نماینده مردم سنقرو کلیایی در مجلس شورای اسلامی کرمانشاه نیز با اشاره به اهمیت راه آهن در توسعه اقتصادی و فرهنگی کرمانشاه به خبرنگار مهر گفت: دولت یازدهم باید به پروژه راه آهن غرب توجه و دلسوزی بیشتری نشان دهد.

نماینده مردم سنقرو کلیایی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ اگر به بودجه استاندارد و قابل قبول این پروژه توجه نشود، مطمئنا روند پیشرفت آن کندتر شده و تکمیل آن با تاخیر بلندمدتی روبرو خواهد شد.

محبی با اشاره به اینکه دولت اعلام کرده است که اولویت بودجه سال نود، طرح های عمرانی است، گفت: دولت یازدهم اعلام کرده است که بودجه سال آینده بودجه ای عمرانی به شکل واقعی خواهد بود، در حالیکه بودجه پیش بینی شده برای تکمیل پروژه های اساسی چون راه آهن غرب کشور تاثیر منفی بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه کاهش بودجه راه آهن غرب کشور نه تنها تاثیر منفی بر استان کرمانشاه خواهد داشت، افزود: اگر این پروژه در زمان تعیین شده تحویل داده نشود، در اصل ضرر کنندگان اصلی آن اقتصاد ایران خواهند بود.

محبی در پایان سخنان خود گفت: حداکثر در 5 درصد بودجه کلان کشوری می توان تغییراتی را داد، اگر طرحی به لحاظ فنی توجیه داشته باشد، می توان از طریق کمیسیون های مجلس، در خصوص جبران کاهش بودجه ای آن پروژه پیشنهاداتی را مطرح کرد که در این زمینه نمایندگان استان کرمانشاه با جدیت تمام در تلاشند.

قطار امسال هم به کرمانشاه نمی‌رسد

باتمام این تفاسیر، مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه هم از مواضع و وعده های خود به شهروندان درباره افتتاح و بهره برداری از راه آهن کرمانشاه کوتاه آمده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در این باره به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اعتبار در نظر گرفته شده برای پروژه راه‌آهن غرب کشور در لایحه بودجه سال 1393، راه‌آهن کرمانشاه قطعا امسال هم به بهره برداری نمی‌رسد.

حسن فدایی اعتبار 113 میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه راه آهن کرمانشاه را ناکافی عنوان کرد و بیان داشت: اگر تنها اعتبار این طرح همین 113 میلیارد تومان باشد، دیگر نباید انتظار شنیدن سوت قطار در استان کرمانشاه باشیم.

وی با ابزار گله مندی از کاهش بودجه 200 میلیارد تومانی راه آهن غرب کشور به 113 میلیارد تومان، اظهار داشت:‌ بی شک این کاهش فاحش در بودجه پروژه راه آهن غرب می تواند سالهای سال اتمام این طرح را به تاخیر بیندازد.

به هر حال آنطور که از سخنان نمایندگان، استاندار وقت و مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه پیداست، مهمترین مشکل برای بهره برداری از راه آهن کرمانشاه کاهش اعتبارات از 200 میلیارد تومان به 113 میلیارد تومان است که امید داریم با استفاده از ماده تبصره های کمیسیون مجلس بتوان تغییری در این اعتبار به وجود آورد که البته این مهم نیازمند هماهنگی و برنامه ریزی کلان و کارشناسی شده مجمع نمایندگان استان کرمانشاه است.

 

کد خبر 2213310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha