۲۹ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۲۱

در گفتگو با مهر عنوان شد:

چوگان را باید چند ملیتی ثبت کنیم/ آذربایجان اعلام کرد ادعایی ندارد

چوگان را باید چند ملیتی ثبت کنیم/ آذربایجان اعلام کرد ادعایی ندارد

دبیر فدراسیون چوگان با اشاره به آخرین وضعیت ثبت این رشته در یونسکو تاکید کرد که کشور آذربایجان به صورت کتبی اعلام کرده که خاستگاه این رشته نیست.

حجت الله دهخدایی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص آخرین وضعیت پرونده چوگان در یونسکو اظهارداشت: بعد از اتفاقاتی که در جلسه روزهای پایانی سال 2013 اجلاس یونسکو رخ داد خود کارشناسان سازمان میراث فرهنگی که در اجلاس یاد شده حضور داشتند عنوان کردند که سال آینده آن را به ثبت خواهند رساند. ظاهرا باید از قبل پیش بینی می‌کردند که این کار انجام نگرفت و همه چیز به اواخر سال 2014 موکول شده است.

وی اضافه کرد: ما پیگیر کارها هستیم و به آقای نجفی هم نامه فرستادیم و گفتیم که چطور باید کارها را عملیاتی کنیم ولی پاسخی دریافت نکردیم. سازمان میراث فرهنگی بحث ثبت همت آیین باران خواهی را مطرح کرده است و باید صبر کرد در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

دبیر فدراسیون چوگان تاکید کرد: کشور آذربایجان به صورت کتبی اعلام کرده که ما خاستگاه چوگان نیستیم و این رشته به ایران تعلق دارد. آنها گفتند که یک بازی محلی در قره باغ داشتند و برای همین پس از ثبت بازی محلی خود جشن گرفتند.

دهخدایی در پاسخ به این پرسش که"آیا واقعا چوگان به نام آذربایجان ثبت نشده است"؟، گفت: نه واقعا آن چیزی که ثبت شده چوگان نیست و تنها یک بازی محلی است که اسم آن را چوگان گذاشته‌اند. در واقع یک بازی سنتی با اسب است که در قره باغ برگزار می‌شود و ما می‌توانیم چوگان را به ثبت برسانیم.

وی از تعامل با کشورهای منطقه برای ثبت چوگان در یونسکو خبر داد و گفت: یونسکو خواستار این است که چند کشور باید این موضوع را تایید کنند و به نوعی آن را چند ملیتی ثبت کنیم و ما هم بر این اساس رایزنی‌های خوبی را چند کشور انجام داده‌ایم که سعی کرده‌ایم مخفیانه بماند تا به نوعی آذربایجان و یکی دو کشور دیگر را حساس نکنیم.

دبیر فدراسیون چوگان تاکید کرد: این کشورها به نوعی از خدایشان بود که با ما همکاری کنند و فعلا برنامه‌های ما برای ثبت چوگان پیش می‌رود و باید دید در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

 

کد خبر 2216849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha