۹ بهمن ۱۳۹۲، ۱۷:۲۶

همزمان با دهه فجر/

37 طرح گازرساني در خراسان شمالي افتتاح مي‌شود

37 طرح گازرساني در خراسان شمالي افتتاح مي‌شود

بجنورد- خبرگزاري مهر: مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: همزمان با ایام الله دهه فجر، 37 طرح گازرسانی در این استان به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین تقی‌نژاد عصر چهارشنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به اين كه در سفر مقام معظم رهبري به خراسان شمالي در سال گذشته 413 پروژه گازرساني و تقويت زيرساخت هاي گاز در اين استان به تصويب رسيد، اظهار كرد: از اين تعداد سه پروژه زيرساختي بود و براي تامين قابليت‌هاي تكنيكي و فني گازرساني به 257 روستاي استان به تصويب رسيد.

وي افزود: با توجه به اين كه از نظر قانوني امكان گازرساني به روستاهاي با فاصله بيشتر از 15 كيلومتر از خط انتقال وجود ندارد، اين مصوبات زيرساختي براي رفع اين مشكل به تصويب رسيدند و در مجموع گازرساني به 410 روستاي استان در سفر مقام معظم رهبري به استان تصويب شد.

تقي‌نژاد با بيان اين كه برای اجرای این پروژه ها 760 میلیارد ریال اعتبار از منابع داخلی شرکت گاز در نظر گرفته شده بود، عنوان كرد: بر اساس این مصوبه تاكنون گازرسانی به 123 روستای خراسان شمالي آغاز شده که از اين تعداد گازرساني به 21 روستا افتتاح شده و مابقي در دست اجرا است.

به گفته وي همچنين در دهه فجر امسال نيز طرح گازرساني به 31 روستاي ديگر استان هم به بهره برداري مي رسد كه از اين تعداد 20 روستا در شهرستان جاجرم، هشت روستا در شيروان، دو روستا در مانه و سملقان و يك روستا نيز در شهرستان بجنورد واقع شده اند.

تقي‌نژاد با اشاره به اين كه براي اجراي اين طرح ها در مجموع 135 هزار و 214 ميليون ريال اعتبار هزينه شده است، افزود: براي گازرساني به اين روستاها 252 كيلومتر شبكه و سه هزار و 941 انشعاب ايجاد شده و با بهره برداري از اين طرح‌ها افزون بر 16 هزار نفر جمعيت در قالب پنج هزار خانوار از نعمت گاز طبيعي بهره‌مند مي‌شوند.

تقي نژاد اين روستاها را شامل اسفيدان در شهرستان بجنورد، زوارم، فخرآباد، خادمي، شيرآباد، ورقي، عبدآباد، شورك و قزل حصار در شهرستان شيروان، روستاهاي حصار عيسي، عمارت، قراجه رباط، كلاته حاج علي‌اكبر، ناويا، جوشقان، چشمه طبري، پيش دره، پشت بام، دوبرجه، چپه، بام، جغدي، كلاته شوقان، طبر، محمدآباد طبر، برزانلو، گرمك، چهاربيد و كتلي در شهرستان جاجرم و روستاهاي چخماقلو و زرد در شهرستان مانه و سملقان ذكر كرد.

وي در ادامه عنوان كرد: علاوه‌بر اين در دهه فجر امسال شش طرح زيرساختي گاز نيز در خراسان شمالي به بهره‌برداري مي‌رسد كه اعتبار این طرح‌ها هم از محل مصوبات رهبری تامین شده است.

تقي نژاد اضافه كرد: فاز نخست طرح تقویت شبکه گاز شهری بجنورد به طول 9.5 كيلومتر و اعتبار 45 هزار ميليون ريال، تقويت شبكه شهر شيروان به طول 17.1 كيلومتر و اعتبار 44 هزار ميليون ريال، طرح تقويت گازرساني به شهرهاي گرمه و جاجرم در مجموع با اعتبار هزار و 740 ميليون ريال و نيز پروژه هاي اتصال خط توزيع گرمه- جاجرم به طول 3.1 كيلومتر و اعتبار 800 ميليون ريال و پروژه تقويت خط تغذيه گرمه به طول 4.2 كيلومتر و اعتبار شش هزار و 500 ميليون ريال از ديگر طرح هايي هستند كه در دهه فجر امسال به بهره برداري مي رسند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی در ادامه در مورد زيرساخت هاي گازرساني و شمار روستاهاي و شهرهاي بهره مند از نعمت گاز در استان اظهار داشت: در ابتداي تشكيل خراسان شمالي در سال 83 در اين استان 968 كيلومتر شبكه گاز بود در حالي كه اين ميزان اكنون با پيشرفت 302 درصدي به سه هزار و 894 كيلومتر رسيده است.

تقي‌نژاد اضافه كرد: همچنين در ابتداي تشكيل خراسان شمالي تعداد شهرهاي گازدار اين استان 9 شهر و تعداد روستاهاي بهره‌مند از گاز در اين استان 26 روستا بود در حالي كه اين تعداد اكنون به ترتيب به 17 شهر و 323 روستا افزايش يافته است.

او جمعيت تحت پوشش شبكه گاز در ابتداي تشكيل خراسان شمالي در اين استان را 283 هزار نفر عنوان كرد و گفت: اين تعداد اكنون با رشدي 173 درصدي به بيش از 773 هزار نفر رسيده و اين در حالي  است كه كل جمعيت خراسان شمالي 867 هزار نفر است.

 

کد خبر 2224546

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha