۳ اسفند ۱۳۹۲، ۱۳:۱۲

یاسی در گفتگو با مهر؛

تبدیل موقت حق آبه کشاورزی به حق آبه زیست محیطی دریاچه ارومیه راه حل کوتاه مدت احیا

تبدیل موقت حق آبه کشاورزی به حق آبه زیست محیطی دریاچه ارومیه راه حل کوتاه مدت احیا

ارومیه - خبرگزاری مهر: دانشیار مهندسی رودخانه گروه مهندسی آب دانشگاه ارومیه تبدیل موقت حق آبه کشاورزی به حق آبه زیست محیطی دریاچه ارومیه را راه حل کوتاه مدت احیا این زیست بوم با ارزش بین المللی دانست.

مهدی یاسی در گفتگو با خبرنگار مهر، اجاره آب از کشاورزان و تبدیل موقت حق آبه کشاورزی به حق آبه زیست محیطی را مسیر و راهکار کوتاه مدت برای احیا دریاچه دانست و افزود: در این راستا می توان زراعت یکساله را برای مدت کوتاهی بطور موقت تعطیلی کنیم که این امر نه تنها آسیبی به کشاورزی نمی زند، بلکع موجب آیش خاک نیز می شود.

وی با بیان اینکه با باغات به دلیل اینکه سرمایه گذاری بلند مدت هستند باید سیاست کم آبیاری که هدفش تولید میوه نباشد مورد استفاده قرار گیرد، اظهار داشت: با این راهکار می توان به زنده ماندن درختان میوه کمک و در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی و نسبت به تخصیص آب به دریاچه ارومیه اقدام کرد.

دانشیار مهندسی رودخانه گروه مهندسی آب دانشگاه ارومیه با بیان اینکه در این راستا می توان سهم آب صرفه جویی شده از بخش کشاورزی از طریق رودخانه های اطراف دریاچه ارومیه به این تالاب بین المللی منتقل کنیم، ادامه داد: این راهکار ساده ترین، کم هزینه ترین و طبیعتی راهکار محسوب می شود.

یاسی با اشاره به جاری بودن 10 رودخانه دائمی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، ادامه داد: باید برای تمام طول سال بصورت ماهیانه سهم آب را برای ورود به دریاچه تعیین کنیم، اعلام کرد: با توجه به وجود 14 رودخانه فصلی نیز می توان با مدیریت درست آب پخش شده روی زمین را بطور طبیعی هدایت و وارد دریاچه کنیم.

انتقال آب به دریاچه ارومیه با وجود سدها امکان پذیرتر است

وی با بیان اینکه در حوزه دریاچه ارومیه 5 رودخانه شامل زولا، شهرچایی، مهاباد، زرینه رود و آجی چای توسط سدها کنترل می شوند، عنوان کرد:  وجود سد به این معنی است که مدیریت خرید حق آبه و انتقال از طریق رود با وجود سدها امکان پذیر تر است پس سدها در کوتاه مدت به عنوان عارضه منفی یا غیر قابل استفاده نیستند.

وی با اشاره به توقف احداث سد در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و ناتمام مانده عملیات اجرایی برخی طرحها، گفت: احداث مراحل ساخت سد نازلو و باراندوز چای سالها طول کشید پس هیچ ایرادی ندارد تا چند سال آینده نیز متوقف شود، بطوریکه سرمایه گذاری در این سدها اعتبار مالی است که بتواند حق آبه این رودخانه ها را تامین کند.

دانشیار مهندسی رودخانه گروه مهندسی آب دانشگاه ارومیه ضمن تاکید بر اینکه باید روی راه حلهای ممکن احیای دریاچه ارومیه حرف زد، ادامه داد: سیاستی کگه دولت پیش گرفته مایل نیست روی سهم آب شرب و صنعت کارشناسی شود، بطوریکه در طرح مدیریت ریسک دریاچه ارومیه حتی در شرایط سخت خشکسالی بسیار حاد سهم آب شرب و صنعت 100 درصد در نظر گرفته شده است.

یاسی با اشاره به اینکه 90 درصد آب مصرفی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه توسط بخش کشاورزی مصرف می شود، افزود: به نظر می رسد انعطاف پذیری بخش کشاورزی باید در نظر گرفته شود و باید راندمان مصرف آب را بالا برذ ولی در کوتاه مدت امکان پذیر نبوده و سرمایه زیادی لازم دارد.

کد خبر 2241338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha