۲۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۶:۱۷

در همایش اقتصاد مقاومتی تاکید شد:

استان مرکزی به دنبال حضور قدرتمند در کشورهای همسایه باشد

استان مرکزی به دنبال حضور قدرتمند در کشورهای همسایه باشد

اراک - خبرگزاری مهر: استاد دانشگاه صنعتی شریف بر ضرورت گسترش حضور صنعتی استان مرکزی به درون کشورهای همسایه در قالب طرح اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: استان مرکزی باید در اتاق‌های فکرش چاره ای برای حضور قدرتمند خود در کشورهای همسایه بیندیشد.

به گزارش خبرنگارمهر، علینقی مشایخی ظهر چهارشنبه با تاکید بر این مهم در همایش اقتصاد مقاومتی استانداری مرکزی افزود: استان مرکزی از استان های صنعتی و توانمند کشور در حوزه صنعت است که باید از این توان صنعتی خود در اجرای پروژه های عمرانی و صنعتی کشورهای همسایه از جمله عراق استفاده کند.

وی با بیان این که حمایت از صادرات از مولفه های اقتصاد مقاومتی است گفت: استان مرکزی باید به این بخش توجه جدی داشته و سعی کند با بهره گیری از گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت، تشویق سرمایه گذاران خارجی و حضور در بازارهای خارجی جدید به اهداف خود در این حوزه دست یابد.

این استاد دانشگاه افزود: استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری، ایجاد ثبات رویه و مقررات، تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی از ضروریات مورد توجه استان است.

ظرفیتهای صنعتی استان را به بازارهای صادراتی وصل کنیم

مشایخی تاکید کرد: اگر ظرفیت‌های صنعتی استان را به بازارهای صادراتی وصل کنیم می توانیم شاهد تحول عظیمی در حوزه صادرات کشور و استان مرکزی باشیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود به فعالیت پالایشگاه و پتروشیمی در استان مرکزی اشاره کرد و گفت: فعالیت این واحدهای صنعتی ملی و مهم در حوزه نفت ایجاد و تکمیل زنجیره تولید محصولات نفتی را در استاان مرکزی ضروری می سازد.

استاد دانشگاه صنعی شریف در ادامه به اجرای فز دوم طرح هدفمندی یارانه ها در کشور اشاره کرد و گفت: مسئولان باید در اجرای این طرح مراقب باشند تا خطایی که در اجرایی شدن فاز نخست بوجود آمد در این مرحله شکل نگیرد.

مشایخی افزایش یارانه پرداختی از پرداخت مبلغ 19 هزار تومان به ازای هر نفر به 40 هزار تومان را اشتباه فاحش مدیران در اجرایی کردن فاز نخست این طرح در کشور برشمرد و گفت: این مسئله باعث شد تا درآمدهای حاصل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها با پرداخت یارانه‌ها با هم نخواند و به لجاظ کسری مجبور شوند تا از منابعی دیگر برای پرداخت یارانه نقدی بردارند امری که حاصلش چیزی جز بدهکاری دولت و تورم 40 درصدی برای مردم نبود.

وی تاکید کرد: در اجرای فاز 2 هدفنمدی یارانه ها باید سعی شود تا از این محل برای تقویت بخش تولید استفاده شود.

استاد دانشگاه صنعتی شریف در ادامه از اقتصاد مقاومتی به عنوان اقتصادی فساد ستیز یاد کرد و گفت: باید با اجرایی شدن این طرح ریشه فساد در اقتصاد کشور خشک شود.

مشایخی افزود: متاسفانه قبح فساد اقتصادی در کشور شکسته شده این در حالیست که اقدامات اخیر صورت گرفت در کشور در راستای مبارزهد با فساد اقتصادی خیلی عالی بوده و برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی این اقدامات باید گسترش یابد.

مردم محوری، شاخصه دیگر اقتصاد مقاومتی

وی مردم محوری را شاخصه دیگر اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: دولت باید در این اقتصاد نقش تصدی گری را کاهش داده و امور را به دست مردم بسپارد در این صورت است که می تواند با باز کردن راه فعالیت های اقتصادی برای مردم پویایی اقتصاد کشور را تضمین کند.

این استاد دانشگاه در ادامه به مشکلات مزمن اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: ترمف بیکاری، وابستگی به نفت و بهره‌وری پایین مشکلات مزمن پیش روی اقتصاد کشور است.

مشایخی ادامه داد: نرخ تورم 40 درصدی، ورود جامعه بیکار و تحصیلکرده دهه 60 و وادارات بی رویه آسیب‌های پیش روی اقتصاد کشور است که نیازمند چاره اندیشی در اقتصاد مقاومتی است.

وی یادآور شد: حل مشکلات مزمن اقتصاد، مقابله با تحریم هاف کاهش تاثیر پذیری از بحران های اقتصادی کشور از مهمترین علل طرح اقتصاد مقاومتی در کشور است.

اقتصاد مقاومتی راه برون رفت از مشکلات و تهدیدات دشمنان

استاندار استان مرکزی نیز در این نشست اقتصاد مقاومتی را راه برون رفت از مشکلات و تهدیدات دشمنان در قالب تحریم‌ها برشمرد و گفت: سال 93 سال ورود جدی مسئولین به مقوله اقتصاد مقاومتی است که باید با برنامه ریزی دقیق در کنار اجرایی شدن فاز دوم یارانه ها اجرا شود.

محمد حسین مقیمی افزود: خوشبختانه امروز شاهد شکل گیری وفاق ملی و عمومی در کشور هستیم که این امر بستر لازم برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را در کشور فراهم می کند.

وی با اشاره به سیاستهای اقتصاد مقاومتی گفت: ارائه سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله) به‌عنوان نقشه راه در هر بخش  ما را با تکالیفمان آشناتر می کند تا بتوانیم این وظیفه مهم، اساسی و اثرگذار را اجرائی کنیم.

وی افزود: خوشبختانه با وفاق عمومی و ملی که در کشور ایجاد شده است زمینه تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی فراهم شده است.

استاندار مرکزی اظهار کرد: برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اجرایی شدن فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها باید با آمادگی کامل سال جدید را آغاز کنیم.

کد خبر 2255224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha