۲۱ اسفند ۱۳۹۲، ۲۱:۰۵

پورهاشمی:

شورای فرهنگی در روستاها ایجاد می‌شود/ 200 میلیارد تومان برای توسعه آبرسانی به روستاها

شورای فرهنگی در روستاها ایجاد می‌شود/ 200 میلیارد تومان برای توسعه آبرسانی به روستاها

اراک – خبرگزاری مهر: رئیس مرکز توسعه روستایی کشور بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های روستایی در راستای تقویت حوزه فرهنگی روستاها تاکید کرد و از راه اندازی شورای فرهنگی در روستاهای کشور در مرحله اول به عنوان پایلوت ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعباس پورهاشمی عصر چهارشنبه با بیان این مطلب در بیستمین نست ملی مدیران کل دفاتر امور روستایی استانداریه‌ای سراسر کشور در اراک افزود: متاسفانه علیرغم تعدد متولیان فرهنگی کشور اعتبارات تخصیص یافته به حوزه فرهنگی روستاها چندان قابل توجه نیست و این مسئله باعث شده تا اجرای طرح های فرهنگی و موضوع توسعه فرهنگی روستاها جدی مورد توجه قرار نگیرد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به حوزه فرهنگی در روستاها بر ضرورت توجه مسئولین به فرهنگ های وارداتی به درون روستاها تاکید کرد و گفت: مسئولین حوزه فرهنگی کشور باید با توجه به نقش روستاها از ورود فرهنگ های وارداتی چون اعتیاد بدرون روستاها جلوگیری کند.

رئیس مرکز توسعه روستایی کشور ادامه داد: عملکرد جزیره‌ای دستگاه‌های فرهنگی کشور در روستاها راه به جایی نخواهد برد به طوریکه امروز شاهد سرمایه گذاری‌های عمرانی بلااستفاده فراوانی در روستاها هستیم که خانه‌های عالم خالی از روحانی، مساجدی که در روستاهای خالی از سکنه باقی مانده اند و مدارس خالی از دانش آموز نمونه ای از این سرمایه گذاریهاست.

یک روستا در هر شهرستان صاحب شورای فرهنگی خواهد شد

پورهاشمی در ادامه از تصویب شورای فرهنگی روستاها در کشور خبر داد و گفت: ابلاغیه تشکیل این شورا به تمامی استانهای کشور ارسال شده و بر تمامی مسئولین است تا با تاسیس این شورا و استفاده از توان دهیاریها، نخبگان فرهنگی و روحانیون مستقر در روستاها زمینه توسعه فرهنگی روستاها را فراهم کنند.

وی یادآور شد: در گام نخست مقرر شده شورای فرهنگی روستا در یک روستا از هر شهرستان ایجاد شود که به این ترتیب در بیش از 400 روستای کشور شورای فرهنگی ایجاد می شود  و برنامه های خاص فرهنگی مرتبط با شرایط روستاها از سوی این شورا می‌شود.

رئیس مرکز توسعه روستایی کشور با تاکید بر ضرورت جدی گرفته شدن شورای فرهنگی روستاها در استان های کشور افزود: این شورا باید به عنوان پایگاه فرهنگی روستا اهم برنامه های فرهنگی روستاها را دنبال کند.

15 مهر روز روستا در تقویم ثبت شد

رئیس مرکز توسعه روستایی کشور در ادامه از تلاشهای صورت گرفته در راستای نامگذاری روزی ویژه روستا در تقویم شمسی اشاره کرد و گفت: در نتیجه این تلاشها روز 15 مهر هر سال به عنوان روز روستا انتخاب و این روز برای اولین بار در تقویم سال 93 مندرج شده است.

وی با بیان اینکه صدها روستا در کشور وحود دارد، این روز را فرصتی برای توجه بیشتر به روستاها و توانمندی های فرهنگی و سایر بخش های روستا دانست و بر توجه به این روز تاکید کرد.

 200 میلیارد تومان برای طرح های آبرسانی روستایی اختصاص یافت

پور هاشمی در ادامه از توجه بودجه 1393 به روستاها اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در بودجه سال جدید 200 میلیارد تومان برای طرح های آبرسانی روستایی اختصاص یافت و از سوی دیگر سه هزار میلیارد تسهیلات در قالب های مختلف برای توسعه اشتغال در روستاها در نظر گرفته شده است.

وی از تاسیس پایگاه اختصاصی روستاها در قالب صندوق روستایی به منظور افزایش توان اقتصادی روستاها خبر داد و  افزود: این پایگاه ها در روستاهای بالای 500 خانوار تشکیل و زمینه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه را از سوی پست بانک به روستائیان فراهم می کنند و هر روستایی در این صندوق سرمایه گذاری کند دو برابر می تواند وام دریافت کند.

رئیس مرکز توسعه روستایی کشور در مجموع از افزایش بودجه بخش روستایی کشوردر سال 93 خبر داد و گفت: علیرغم این که این اعتبارات کل اعتبارات پیش بینی ما را  شامل نمی شود اما وضع اعتبارات سال 93 قابل قیاس با اعتبارات سال 92 نیست و شرایط در سال جدید بهتر خواهد بود.

حضور جوانان در روستاها بیشتر خواهد شد

پور هاشمی از اجرای طرح حضور جوانان در روستاهای کشور در ایام عید نوروز امسال خبر داد و گفت: این طرح با هدف آشنایی جوانان با استعدادهای مناطق روستایی و آشنایی با فرهنگ روستایی کشور اجرا می شود این در حالیست که زمینه عمرانو آبادانی روستاها نیز با کمک این جوانان فراهم می شود.

وی با بیان این که روستاییان باید از امنیت لازم در بخشهای مختلف برخوردار باشند گفت: در دولت جدید همه روستاها را تحت یک بیمه مشخص قرار گرفته اند  و یک روستایی با20 هزار تومان می تواند زندگی خود را بیمه کند این در حالیست که هزینه های درمان روستائیان نیز با این کار کاهش یافته است.

رئیس مرکز توسعه روستایی کشور در این نشست از مدیران کل امور روستایی استانداری های سراسر کشور خواست ضمن پیگیری برنامه های این مرکز که گامی است برای توسعه زندگی روستایی و روستاهای کشور، از آنان خواست به بیمه روستایینیز توجه کنند و در اجرای آن تلاش کنند.

کد خبر 2255391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha