۲۱ اسفند ۱۳۹۲، ۲۱:۳۳

شیرکوند:

جلوگیری از مهاجرت روستائیان با شعار محقق نمی‌شود/ توان نگهداری از آثار تاریخی را به تنهایی نداریم

جلوگیری از مهاجرت روستائیان با شعار محقق نمی‌شود/ توان نگهداری از آثار تاریخی را به تنهایی نداریم

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورگفت: قاطعانه اعلام می‌کنیم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور توان نگهداری و بازسازی تمام آثار تاریخی و باستانی موجود در کشور به تنهایی نداریم و نیازمند همکاری دستگاه‌ها و مردم هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر سعید شیرکوند عصر چهارشنبه با بیان این مطلب در بیستمین نشست ملی مدیران کل دفاتر امور روستایی استانداریهای سراسر کشور در اراک افزود: از این رو و به دلیل محدودیت بودجه، واگذاری بخشی از این امور را در چارچوب ضوابط و استانداردهای تعریفی این سازمان و همچنین معیارهای حفظ آثار ملی به مردم در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه آثار تاریخی متعددی در کشور وجود دارد گفت: در این میان روستاها سهم زیادی در داشتن آثار تاریخی دارمد که کشف و نگهداری آنها نیازمند حمایت است.

ترکاشنوند با بیان این که بخش قابل توجهی از میراث فرهنگی کشور در روستاها و اطراف روستاها قرار دارد گفت: دهیاریها و اهالی روستاها باید سازمن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور را در شناسایی این آثار و نگهداری و مرمت آنها یاری دهد.

با شعار نمی‌توان از مهاجرت روستائیان جلوگیری کرد

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه با اشاره به روند روبه رشد خالی شدن روستاها از سکنه افزود: با تعارف و شعار نمی شود با روستائیان حرف زد و از آنها دعوت کرد که روستاها را ترک نکنند چرا که روستایی اهل محاسبه است و در پاسخ این حرف به مسئولین می گوید اگر روستا و شرایط زندگی در روستا خوب است چرا شما از روستاها رفتید و حال که به بدی زندگی شهرنشینی ایمان اوردید چرا به روستاها باز نمی گردید؟

دکتر شیرکوند با تاکید بر ضرورت ایجاد بسترهای لازم برای یک زندگی خوب و راحت در کنار برخورداری از شرایط اقتصادی خوب در روستاها از سوی مسئولین گفت: تا زمانی که روستاهای کشور از لحاظ اقتصادی، رفاهی و فرهنگی تامین نباشند روند رو به رشد تخلیه انها از سوی روستائیان وجود دارد.

وی در ادامه خواستار ارتقا جایگاه و شان دهیاران شد و افزود: وقتی یک دهیار که تمام مسئولیت روستا را عهده دارد است نادیده گرفته می شود و هرکس هر کاری که دلش بخواهد در روستاها انجام می دهد چگونه انتظار داریم دهیاران در راستای عمران و آبادانی روستاها تلاش کنند؟

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این که دهیاریها حکم یک دولت واحده در روستاها هستند گفت: هرکس برای انجام خدمتی وارد روستاها می شود باید با اجازه دهیار این کار را انجام دهد تنها در این صورت است که دهیاران نیز علاقه بیشتری برای پیگیری امور روستاها از خود نشان خواهند داد.

700 روستای کشور پایلوت طرح روستای نمونه گردشگری است

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه با بیان این که پتانسیل های خوب گردشگری در روستاها وجود دارد گفت: این در حالیست که به خاطر ترس روستائیان از حضور گردشگران در روستاها همواره  توسعه گردشگری روستایی با مخالفت روستائیان روبرو بوده است.

دکتر شیرکوند با اشاره به انتخاب 700 روستای کشور به عنوان روستاهای هدف گردشگری کشور افزود: اگر چه توان اجرای طرح های گردشگری در تمام 700 روستای در نظر گرفته امکان پذیر نیست اما در نظر داریم این طرح را در 4 تا 5 روستای هر استان اجرایی کنیم.

وی گفت: باید اطمینان خاطر لازم برای روستائیان فراهم شود که گردشگری و توسعه آن منافاتی با هنجارهای روستایی آنها ندارد و محیط آنها را ناامن نمی‌کند.

صنایع دستی باید به منبع درآمدزایی روسائیان تبدیل شود

شیرکوند در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که خاستگاه اصلی صنایع دستی ایران در روستاهاست افزود: بسیاری از صنایع دستی کشورمان  در روستاها و توسط روستائین انجام می شود که علیرغم با سابقه بودن در این زمان تنوانیته به چرخه اقتصادی و زندگی روستائیان کمک شایانی داشته باشد.

وی توضیح داد: روستائیان به لحاظ بکارگیری تجربه فردی خود در این حوزه و فرد گرایی در تولید صنایع دستی، و خودداری از ورود به حوزه اقتصادی صنایع دستی اجازه نتوانستند از هنر و صنعت خود به خوبی بهره بگیرند تا زمینه های پویایی صنایع دستی اقتصادی در روستاها فراهم شود.

این مقام مسئول با تایکد بر اینکه باید آموزش ها در زمینه در روستاها آغاز شود  ادامه داد: اگر روستائیان اجازه توسعه آموزشهای صنایع دستی در روستاها را بدهند ما با همکاری دهیاری ها شرکت های روستایی صنایع دستی و اشتغالزایی در روستاها را راه اندازی خواهیم بود.

کد خبر 2255397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha