۲۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۴:۰۰

امیری:

هفت مرکز توانبخشی در شیروان فعال است

هفت مرکز توانبخشی در شیروان فعال است

شیروان - خبرگزاری مهر: رییس اداره بهزیستی شهرستان شیروان از فعالیت هفت مرکز توانبخشی برای نگهداری معلولان و سالمندان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، خلیل امیری پیش از ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تعداد هفت مركز توانبخشي زير نظر بهزيستي شیروان فعاليت کنند، افزود: در اين مراكز برای 137 نفر از معلولان و سالمندان متناسب با توانمندی های آنها اشتغال زايي شده است.

وی با بیان این که علاوه بر این تعداد 374 معلول نيز در این مراكز خدمات مي گيرند، اظهار داشت: كل اعتبارات يارانه اي مراكز توانبخشي شیروان در سال جاری مبلغ شش میلیارد و 733 میلیون و 300 هزار ريال بوده است.

امیری این هفت مرکز را شامل مركز نگهداري سالمندان(بانوان)، مركز نگهداري معلولين جسمي حركتي بالاي 14 سال(بانوان)، مركز نگهداري معلولين اعصاب و روان(آقايان) و ويزيت در منزل (معلولين)، مركز نگهداري معلولين ذهني بالاي 14 سال(آقايان)، مركز نگهداري معلولين ذهني زير 14 سال، مركز حرفه آموزي معلولين ذهني بالاي 14 سال(آقايان)، مركز آموزشي و توانبخشي معلولين ذهني زير 14 سال و مركز حرفه آموزي معلولين ذهني بالاي 14 سال(بانوان) و ويزيت در منزل معلولين و طرح مراقبين خانگي عنوان کرد.

وی افزود: اداره بهزيستي شيروان با 72 نفر پرسنل مجرب  و دارا بودن 80 مسئوليت و وظيفه مهم از جمله برنامه ريزي تربيت و تعليم كودكان مهدهاي كودك تا آموزش مهارتهاي زندگي جوانان، مشاوره و نگهداري معلولين و سالمندان، پيشگري از معلوليت ها تا بازتواني و اشتغال معلولين، نگهداري و تعليم و تربيت فرزندان يتيم تا پيشگيري از كودك آزاري، همسرآزاري و كاهش طلاق، شيرخوارگاه تا مداخله در بحرانها، پيشگيري از اعتياد، تأمين مسكن و به طور كلي برنامه ريزي براي كاهش آسيب هاي اجتماعي و... در حوزه هاي توانبخشي، اجتماعي، پيشگيري اشتغال و مسكن و مشاركتهاي مردمي مشغول به فعاليت هستند.

3400 معلول در شیروان تحت پوشش بهزیستی هستند

امیری تعداد معلولين تحت پوشش اداره بهزیستی شیروان را سه هزار و 400 نفر عنوان کرد و گفت: از اين تعداد 688 نفر به صورت ماهيانه مستمري دريافت مي کنند که مبلغ كل مستمري ماهيانه 365 میلیون و 780 هزار ريال است و بقيه به صورت غير مستمر كمك دريافت مي کنند.

رییس اداره بهزیستی شیروان افزود: در حوزه اجتماعي تعداد 980 خانوار تحت پوشش بهزیستی شیروان هستند که از اين تعداد 672 خانوار مستمري ماهيانه دريافت مي كنند و مبلغ كل مستمري ماهیانه نیز 397 میلیون و 260 هزار ريال است.

وی اظهار کرد: در بخش امور زنان و خانواده، از اول سال جاری تاکنون 56 میلیون ریال كمك هزينه مهارت آموزي و حرفه آموزي، 96 میلیون ریال كمك به پرونده هاي واگذاري به مراكز، 86 میلیون ریال كمك هزينه به خانواده هاي فرزند چندقلو، پنج میلیون ریال كمك هزينه درمان از كارافتادگان و 700 میلیون ریال بيمه اجتماعي زنان سرپرست خانوار براي 180 نفر پرداخت شده است.

امیری گفت: همچنین در مدت مذکور 418 میلیون و 20 هزار ریال كمك هزينه آموزشي به دانشجويان به تعداد 92 نفر، 17 میلیون و 500 هزار ریال كمك هزينه آموزشي به تعداد 57 نفر، 26 میلیون و 100 هزار ریال كمك هزينه درمان به زنان سرپرست خانوار، هفت میلیون ریال وديعه مسكن جهت زنان سرپرست خانوار  و 133 میلیون ریال كمك هزينه زنان نيازمند باردار و شيرده  پرداخت شده است.

فعالیت 17 مهد کودک شهری و روستایی در شیروان

وی در ادامه با اشاره به این که اکنون در شهرستان شیروان 17 مهد كودك شهري و روستايي تحت نظارت بهزيستي فعاليت مي كنند، اضافه کرد: برای تعداد 98 نفر پرسنل در اين مهدها اشتغالزايي شده و تعداد 990 نونهال نیز در اين مراكز آموزش هاي مربوطه را دريافت مي كنند.

امیری افزود: در یک سال اخیر 12 میلیون ریال يارانه شهريه كودكان مهدكودك(شهري و روستايي)، 26 میلیون و 400 هزار ریال تهيه و توزيع يك وعده غذاي گرم در روستا مهدها و 10 میلیون ریال توسعه و تجهيز روستا مهد پرداخت شده است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت مرکز مداخله در بحران بهزیستی شیروان، جامعه هدف مركز مداخله در بحران  را زوجين متقاضي طلاق و افراد داراي اختلافات خانوادگي حاد، زنان و دختران در معرض آسيب، افرادي كه قصد خودكشي يا اقدام به خودكشي كرده اند، كودكان خياباني و كار، همسران آزار ديده كودكان آزار ديده، مبتلايان به اختلالات هويت جنسي و دختران و پسران فراري از منزل عنوان کرد و گفت: در این راستا به 75 مورد پرونده شامل كودك آزاري، همسر آزاري،  اقدام به خودكشي، روابط نامشروع، فرار از منزل، اختلال هويت جنسي، بد سرپرستي، در معرض آسيب،  آسيب ديده،  فقر و مشكلات مالي، مشكلات رواني، مشكلات خانوادگي و مشاوره ازدواج رسیدگی شده است.

وی افزود: همچنین از 382 مورد پرونده طلاق ارجاع شده به این مرکز 68 مورد به سازش، عدم سازش 218 مورد، عدم همكاري 36 مورد و 70 مورد نياز به مداخلات مجدد ختم شده اند.

این مسئول تعداد مراكز تحت حمايت واحد پيشگيري را 13 مركز عنوان کرد و گفت: در اين مراكز برای 70 نفر اشتغال زايي صورت گرفته است.

4800 شیروانی تحت پوشش طرح بینایی سنجی بهزیستی قرار گرفتند

امیری با بیان اینکه در این مدت مبلغ  19 میلیون ريال جهت مشاوره رايگان به نيازمندان به مركز مشاوره سلامت روان و حس برتر تخصيص يافت، افزود: در این مدت در طرح پيشگيري از تنبلي چشم تعداد چهار هزار و 800 نفر تحت سنجش بينايي قرار گرفته كه از اين تعداد 322 نفر مشكوك شناسايي و مبلغ 40 هزار ريال جهت هزينه هاي جاري و عمل جراحي و شيشه و عينك هزينه شد.

به گفته وی همچنین در برنامه غربالگري شنوايي نوزادان و شيرخواران نیز 720 نفر تحت پوشش قرار گرفتند ومبلغ 13 میلیون ريال نیز در این زمینه هزینه شد.

امیری اضافه کرد: در بخش اعتبارات مسكن نیز ارائه تسهیلات خريد مسكن مهر مددجويان به 9 نفر، ساخت مسكن شخصي مددجويان برای 14 نفر، خريد مسكن مهر و مسكن شخصي برای 45 نفر و تشكيل پرونده جهت جذب اعتبار ساخت مسكن شخصي مددجويان برای 33 نفر صورت گرفته است.

وی كل اعتبارات بهزيستي از ابتداي سال 92 تاكنون را 35 میلیارد و 515 میلیون و 582 هزار و 64 ریال عنوان کرد و گفت: از این میزان، كل اعتبار تخصيص يافته به حوزه توانبخشي13 میلیارد و 527 میلیون و 720 هزار ریال، كل اعتبار تخصيص يافته به حوزه اجتماعي شش میلیارد و 695 میلیون و 511 هزار ریال، كل اعتبار تخصيص يافته به حوزه پيشگيري 808 میلیون و 500 هزار ریال، كل اعتبار تخصيص يافته به حوزه اشتغال مددجويان 9 میلیارد و 58 میلیون و 851 هزار و 64 ریال، كل اعتبار تخصيص يافته به حوزه مسكن مددجويان چهار میلیارد و 150 میلیون ریال و كل اعتبار تخصيص يافته به حوزه مشاركتهاي مردمي یک میلیارد و 275 میلیون ریال بوده است.

کد خبر 2258916

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha