۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۱۶

نکو با مهر مطرح کرد:

قوه مجریه هوشمندانه عمل نکند در باتلاق فرو می رود/ برخی مجلسی ها بر پیکر زخمی دولت می تازند

قوه مجریه هوشمندانه عمل نکند در باتلاق فرو می رود/ برخی مجلسی ها بر پیکر زخمی دولت می تازند

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس و عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی با انتقاد از رفتار برخی مخالفان و طرفداران رقبای انتخاباتی رئیس جمهور گفت: اگر دولت در اجرای طرح های اقتصادی هوشمندانه عمل نکند در باتلاقی فرو می رود که بطور قطع مشکل ساز خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر در تهران، ابراهیم نکو نماینده مردم شهرستانهای رباط کریم و بهارستان و عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشستی با سرپرست و خبرنگاران خبرگزاری مهر در استان تهران ضمن آشنایی با نحوه تهیه و تولید خبر در تحریریه این خبرگزاری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

در این نشست نکو عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به شعار سالجاری تحت عنوان "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" به بررسی مسائل روز کشور در حوزه اقتصاد و فرهنگ پرداخت و در کنار اشاره به مشکلات شهرستانهای حوزه انتخابیه از اقدامات صورت گرفته برای رفع این مشکلات و افزایش رفاه عمومی خبر داد.

رفقا و رقبای سیاسی، دولت را در بازپس گیری حقوق ملت یاری کنند

وی در این نشست ضمن تحلیل مسائل سیاسی کشور و جهان، عملکرد دولت یازدهم در حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: شاید برخی ها به دلیل ترس از به خطر افتادن منافعشان، این مسئله را نپذیرند اما دولت یازدهم پس از روی کار آمدن در حوزه روابط بین الملل به ویژه مذاکرات 1+5 بسیار خوب عمل کرد و با حفظ منافع ملی، مذاکرات را هوشمندانه پیش برد بطوری که در برخی مواقع موجب تحیر طرف مقابل شد.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس بیان کرد: انصافا دستگاه دیپلماسی ما توانست یک سر و گردن از طرف مقابل بالاتر قرار گیرد و این مساله دستاوردهای مهم و قابل توجهی را متوجه کشور کرد که استقبال کشورهای مختلف در بازپس دادن بدهی های ایران از آن جمله است، اما این مذاکرات هنوز به اتمام نرسیده و لازم است تمام مسئولان اعم از رفقا و رقبای سیاسی، دولت را در بازپس گیری حقوق ملت ایران یاری کنند.

برخی مجلسی ها دولت را شلاق زده و بر پیکر زخمی آن می تازند

نکو با اشاره به تلاش دو گروه عمده برای ناکام جلوه دادن مذاکرات خارجی، افزود: گروه اول افرادی هستند که همیشه در خارج از مرزها برای ضربه زدن به این کشور و نظام تلاش می کنند اما خسارت و ضربه آنها چندان مهم و کارساز نیست چراکه برای ملت شناخته شده هستند، اما گروه دوم که خود به دو شاخه تقسیم می شود، در داخل کشور فعالیت دارند.

این مسئول متذکر شد: شاخه اول که متشکل از طرفداران رقبای انتخابی رئیس جمهور است، همواره به دنبال اتفاق نامطلوبی در دولت هستند تا به عنوان دلیلی برای صحت ادعای خود مطرح کنند، این گروه از شکست و ناکامی دولت لذت می برند و سعی دارند مانع ایجاد کنند، شاخه دوم افرادی در مجلس هستند که متاسفانه با نگاه سیاسی و منفعت طلبانه سعی دارند در هر فرصتی دولت را بکوبند، به عبارت دیگر نه تنها دولت را شلاق می زنند و زخمی می کنند بلکه بر پیکر زخمی آن نیز می تازند.

وی افزود: اینها افرادی هستند که سفید را سیاه جلوه می دهند یعنی عملکرد منفی دولت را بزرگنمایی کرده و عملکرد مثبت دولت را نیز منفی نشان می دهند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که برخی مذاکرات خارجی را به نوعی کوتاه آمدن در برابر آمریکا و غرب می دانند، اظهار داشت: اینطور نیست زیرا ما امریکا را عنصر مطلوب نمی دانیم، امریکا برای ملت ایران شناخته شده است و غربی ها طی سالیان گذشته نیز امتحان خود را پس داده اند، این کشورها همواره به دنبال دخالت در امور ایران و تاراج ثروت ملی ما بودند در حال حاضر نیز با اعمال فاضر، تهدید و تحریم درصدد تحقق همان نیات خود هستند.

نکو تصریح کرد: اما بحث اصلی اینجاست که آیا دارایی های بلوکه شده کشور در غرب، با سکوت و عدم ادامه مذاکرات به دست می آید؟ دولت قصد دارد از طریق مذاکرات این اموال را پس بگیرد که بخشی از آن نیز هم اکنون محقق شده و نشان دهنده موفقیت ما است، اگر گروهی این مساله را شکست تلقی می کنند به اعتقاد بنده شکست بدی نیست!

مذاکرات ایران بد نبود، رفتار غربیها بد است

این مسئول متذکر شد: ضمن اینکه بسیاری از کشورهای دیگر که به دلیل ترس از تهدیدها و تحریمهای آمریکا خود را کنار کشیده بودند، الان به دنبال مذاکره با ایران هستند و کشورهایی مانند چین، کره، حاشیه خلیج فارس و... برای بازپس دادن بدهی های ایران اعلام آمادگی کرده اند لذا می توان گفت مذاکرات بد نبوده، رفتار غربی ها بد است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد، به مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اشاره و خاطر نشان کرد: قانون هدفمندی یارانه ها که در سال 88 به تصویب رسید دارای مشکلاتی بود که باید با اعمال تجدیدنظر، طور دیگری اجرا می شد اما دولت به تمام جمعیت کشور و برخی آمارهای حاشیه ای یارانه نقدی پرداخت کرد و این مساله موجب بروز مشکلات برخی اقتصادی شد.

دولت با حذف یارانه بگیران اعتبار خود را از دست خواهد داد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در حال حاضر نیز مرحله جدید هدفمندی را به عنوان فاز دوم قبول ندارم چراکه فاز دوم زمانی آغاز می شود که فاز اول به درستی اجرا و تمام شده باشد اما فاز اول با ناکامی مواجه بود، سهم تولید پرداخت نشد و به اهداف از پیش تعیین شده دست نیافت لذا امروز به دنبال همان قانون، نواقص و ایرادات فاز اول گرفته شده و ادامه یافته است.

نکو سوالی در زمینه دلایل استقبال کم مردم برای انصراف از دریافت یارانه را اینچنین پاسخ داد: قصد ندارم عملکرد دولت دهم را زیر سوال ببرم اما در این دولت هر روز شاهد یک اتفاق اقتصادی و برهم خوردن نظم اقتصاد و بازار سکه و ارز بودیم که این مساله موجب شد مردم هر روز منتظر یک اتفاق تازه باشند لذا یارانه 45 هزار تومانی را به عنوان یک غنیمت حق مسلّم خود دانستند، در این شرایط و با این نگاه مردم، در حالیکه مسئولان در ایجاد ثبات اقتصادی ناکام ماندند، استقبال کم مردم برای انصراف از دریافت یارانه امری طبیعی قلمداد می شود.

این مسئول اضافه کرد: البته همان اندک انصرافی ها را نیز باید موفقیت بنامیم اما دولت باید در حذف یارانه بگیران بسیار دقت کند چراکه به اعتقاد بنده حذف اجباری ثبت نام کنندگان از گردونه دریافت یارانه اقدام صحیحی نیست زیرا مردم در گذشته طور دیگری عادت کرده اند و اگر این عادت را بگیریم دولت اعتبار خود را از دست خواهد داد.

مردم یارانه را حق مسلم خود می دانند

وی هشدار داد: دولت نباید ریسک کرده و حتی هزار نفر از اظهارنامه ها را حذف کند زیرا تمامی 73 میلیون نفری که ثبت نام کرده اند خود را مستحق دریافت یارانه می دانند و در صورت حذف، اعتماد به دولت را از دست خواهند داد لذا باید بپذیریم که دولت در شرایط فعلی با دشواریهایی مواجه است از سویی نمی تواند سهم یارانه افراد را قطع کند و از سوی دیگر نیز نمی تواند پرداخت نقدی را به شیوه گذشته ادامه دهد زیرا ادامه آن نیازمند رقم سنگینی است.

کمتر از 50 درصد ثبت نام کنندگان به دریافت یارانه نیاز دارند

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به جرات می توان گفت کمتر از 50 درصد ثبت نام کنندگان به دریافت یارانه نیاز دارند و این مساله نشان می دهد که دولت در فرهنگسازی و جلب اعتماد مردم خوب عمل نکرد، اگر وعده های دولت نظیر رشد اقتصادی 3+ و کاهش نرخ تورم محقق شود فرصت مناسبی است که دولتمردان شفاف و مستقیم با مردم صحبت کرده و ثابت کنند که انصراف از دریافت یارانه به نفعشان بوده است اما هنوز این اعتماد در مردم بوجود نیامده و احساس می کنند در صورت انصراف، دیگران از حق آنها استفاده خواهند کرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اگر دولت این اطمینان را به مردم بدهد و بطور عملی ثابت کند که انصراف از دریافت یارانه به نفع آنها است، مردم بطور قطع پذیرفته و همکاری می کنند اما اجبار مردم برای انصراف کار صحیحی نیست.

افزایش نرخ تورم در مراحل اولیه امری اجتناب ناپذیر است

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا وعده دولت برای نرخ 25 درصدی تورم تا پایان سال محقق می شود، گفت: پیش بینی ما بر این است اگر هدفمندی یارانه ها به شیوه مدیریتی فاز یک پیش رود به طور قطع شاهد تورمی افسار گسیخته خواهیم بود _ حتی فراتر از تورمی که در دولت دهم شاهد بودیم _ مگر اینکه دولت با کمک تیم اقتصادی که آرامش را به بازار سکه و ارز و اقتصاد کشور بازگرداند، حرکت کند که در این صورت افزایش نرخ تورم کمتر خواهد بود اما در هر حال افزایش نرخ تورم در مراحل اولیه امری اجتناب ناپذیر است.

وی بر ضرورت توجه به بخش تولید در این مرحله تاکید کرد و یادآور شد: بطور کلی اگر دولت به شیوه مدیریتی چند ما گذشته عمل کند می تواند آسیبها را به حداقل برساند اما سیر نزولی، حداقل در چند ماه آینده بعید به نظر می رسد.

عزم ملی و مدیریت جهادی ضامن موفقیت دولت است

نکو در ادامه با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: دولت باید به منظور تحقق تمام اهداف و برنامه های اقتصادی کشور، در تصمیم گیریهای خود از عقلای اقتصادی، کارشناسان زبده و دانشگاهیان بهره ببرد تا بتواند یک دستگاه چند معادله - چند مجهولی برای اقتصاد ایران بسازد که مختص شرایط کشور باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت اگر هوشمندانه عمل نکند در باتلاقی فرو می رود که بطور قطع مشکل ساز خواهد بود به همین دلیل نیز رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سالجاری با تاکید بر دو مقوله فرهنگ و اقتصاد، برای اینکه دولت به باتلاق فرو نرود عزم ملی و مدیریت جهادی را نیز مطرح کردند که اگر دولت این مساله به خوبی رعایت کند موفقیتهای بیشتری خواهد داشت.

خبرگزاری مهر رسانه ای تاثیرگذار و پیشتاز در اطلاع رسانی است

ابراهیم نکو در این نشست همچنین "مهر" را رسانه ای تاثیرگذار در امور فرهنگی و اطلاع رسانی برشمرد و اظهار داشت: خبرگزاری مهر با حضوری بی نظیر در شهرستانهای استان تهران به ویژه شهرستانهای رباط کریم و بهارستان توانسته اخبار را به خوبی انعکاس دهد، این خبرگزاری در مقایسه با سایر رسانه ها به روز و به نوعی پیشتاز است اما برای اینکه بتواند جایگاه خود را همچنان در صدر حفظ کند باید توجه بیشتری به محرومیتها و نیازهای مردمی در شهرستانهای استان تهران داشته باشد.

این مسئول، رسانه را بازوی توانمند مسئولان و صدای رسای مردم خواند و ادامه داد: برغم تصور دیگران که تهران را استانی بهره مند و بی نیاز می پندارند، محرومیت و کمبود در برخی شهرستانهای این استان موج می زند و از آنجائیکه رسانه ها به عنوان رابطین امین مردم و مسئولان رسالت مهمی بر دوش دارند باید این مشکلات را بازگو کرده و در مقابل اقدامات مسئولان را نیز منعکس کنند.

---------------------

تهیه و تنظیم: مهدیه رضایی

کد خبر 2278980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha