۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۱۱

گزارش مهر/

حلول ماه رجب فرصتی ناب برای آغاز عشقی الهی/ رشد و پيشرفت علمي حوزه فقه در زمان امام باقر(ع) جوانه زد

حلول ماه رجب فرصتی ناب برای آغاز عشقی الهی/ رشد و پيشرفت علمي حوزه فقه در زمان امام باقر(ع) جوانه زد

شاهرود – خبرگزاری مهر: صدای دعوت و بشارت از آن سوی ملکوت به گوش می رسد و تمام ذرات هستی را به میهمانی خود می خواند. صدای پای مبارک نیایش و مناجات، آمرزش و بخشش می آید و میهمانی رجب فرصتی ناب برای آغاز عشقی الهی در نقطه شروع خود قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، خوان گسترده رحمت الهی همه جا در برابر عالمیان گشوده شده و همه ذرّات تشنه دیدارند. او، آن خدای پوزش پذیر که معدن بخشایش و اقیانوس مهربانی است ما را به ضیافت خود خوانده و به دور از رسم میهمانی است که ما عذر تقصیر نخواسته، به درگاه مهربان و مهمان نوازش برویم.

ریزش باران رحمت رجب، فرصتی است تا زمین گردآلود دلمان از عطر خدایی شدن، تر شود و در سحرهای بندگی و دل دادگی با خود و خدایمان خلوت کنیم، به دالان های تاریک ذهنمان سری بزنیم و غبار ندانستن ها و اشتباهاتمان را از در و دیوارش بزداییم و نوای «العفو،العفو» سردهیم و با او نجوا کنیم "خدای خوب من! ای مهربان همیشگی! به درگاه مهربانی و بخشش بی دریغت، پناه آورده ام. از روزگار بودن ها و دویدن ها، دل سیرم. به سوی تو ای جاودان دیروز و هر روز، روی آورده ام تا دستم را بگیری و از سر لطف و مهربانی بفشاری. مرا ببخش!"

به مناسبت حلول این ماه و آغازش با لیله الرغایب و ولادت امام محمد باقر (ع) که نشان از برکتی عظیم و رحمتی نامتناهی از جانب خداوند در این ماه عزیز است پای صحبت  عالمان دین نشستیم تا بهره ای کامل و حظی وافر از این ماه دوست داشتنی نزد خداوند ببریم.

انسان اگر گدای در خانه حق شد، دیگر گدایی بندگان را نمی کند

امام جمعه شاهرود در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به فرازی از دعای ماه مبارک رجب که در آن آمده "یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْر، وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ " گفت: انسان موجودی با امید و انگیزه و هدف زنده است و انسان آگاه سعی می كند امور خود را به خدا متصل کند بنابر این گره زدن تمامی امور خیر و نیك به لطف و مشیت خداوند و درخواست مساعدت و كمك از او، ویژگی بزرگی است كه بزرگان به آن توجه و عنایت دارند.

حجت الاسلام محمود ترابی با بیان اینکه در دعا آمده "لِکُلِّ خَیْر" و نگفته یك خیر یا دو خیر بلكه تمام امور خیر، این مطلب قابل تأمل است افزود: در واقع دل سپرده كسی است كه نگذارد نقطه اتصال به منبع فیض دچار انفصال شود بنابراین، ما تلاش می كنیم، برنامه ریزی می كنیم، برای خود هدف و آینده ای را ترسیم و سعی می كنیم از فرصت ها استفاده کرده و در طریق خداوند قدم برداریم و در نهایت همه اینها را متصل و به خداوند واگذار می كنیم "و اُفوِّضُ أمری إلَی الله إنّ الله بصیرٌ بالعباد".

وی با یادآوری فراز "یا مَنْ یُعْطى مَنْ سَئَلَهُ، یا مَنْ یُعْطى مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَمَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً" از دعای پر فیض ماه رجب خاطر نشان کرد: مقام تكدی و گدایی آستان ربوبی، مقامی بزرگ است چون اگر انسان، گدای در خانه حق شد دیگر گدایی بنده ای مثل خود را نمی كند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود با تاکید بر اینکه بهتر است انسان برای اعلام نیاز خود نزد خدا برود و اگر خوب گدایی کند دعای او مستجاب شده و نیازش مرتفع می شود تصریح کرد: این كه می گویند از خدا كم نخواهید در ظاهر ممكن است جمله ساده ای باشد ولی واقعا كارساز است چون خداوند متعال فرموده " أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ" و ظرافت كار در اینجاست كه در ادامه این دعا دوبار كلمه "جمیع" را آورده، یعنی هم برای دنیا و هم برای آخرت و بدین ترتیب هیچ چیزی را كم و كسر نگذاشته و این یعنی خواستن و طلب کردن کامل.

ترابی با یادآوری این مطلب که ماه رجب یکی از ماه های حرام و بسیار شریف و از اوقات دعاست که حتی زمان جاهلیت نیز به این مطلب مشهور بوده و مردم آن زمان نیز منتظر این ماه بودند تا در آن دعا کنند عنوان کرد: شب اول این ماه یکی از چهار شبی است که بر زنده نگهداشتن آن با عبادت تاکید شده است.

هرکس حتی یک روز از رجب را روزه بدارد خشم الهی از او رویگردان است

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اینکه رجب هفتمین ماه از سال هجری قمری است که در میان ماه های دوازده ‏گانه تنها و بدون ائتلاف با ماه های دیگر حرمت و قداست ویژه ای دارد اذعان داشت: چهار ماه در قرآن کریم با تعبیر "حرم‏" یعنی برخوردار از حرمت ‏یاد شده که یکی از آنها فرد است که رجب نام دارد و در آن قتال و کشتار حرام است.

حجت الاسلام علی شکری با بیان این حدیث پیامبر گرامی اسلام (ص) که فرمودند: "رجب ماه بزرگ خداست و هیچ ماهی در حرمت و فضیلت‏ به پایه آن نمی ‏رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است، آگاه باشید که رجب ماه پروردگار است و شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است و اگر کسی در ماه رجب حتی یک روز روزه بدارد خدا را از خود خشنود ساخته و خشم الهی از او دور می شود" یادآور شد: شب لیله الرغائب که اولین شب جمعه این ماه است هم به خودی خود یکی از پر فیض ترین شب های سال است که خداوند در های رحمت الهی را برای آمرزش و استجابت دعای بندگان باز گذارده است.

وی با بیان این مطلب که غائب جمع رغیبه به معنی شبی است که در آن عطاها و مواهب فراوان بدست می ‏آید ابراز داشت: در احادیث آمده شب جمعه اول این ماه احیاء و بیداری و نیایش فضیلت ویژه دارد و موجب دست‏یابی به عطایای ارزشمند خداوند متعال می شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان، ریشه برخی عقب ماندگی های و مشکلات جامعه را غفلت از اوصاف شیعه واقعی دانست و اظهار داشت: فضايل شيعه در گفتگوهاي بين مذاهب اسلامي راهنماي مسلمانان براي رسيدن به حقيقت این مذهب است اما اوصاف شيعه راه خودسازي و منبع رشد و كمال فردي است.

شکری تاکید کرد: با تبيين مسئوليت هاي شيعه بودن و مشخص شدن سيماي شيعه اهل بيت عليهم السلام و عملياتي شدن اوصاف شيعه و تحقق آن در زندگاني فردي و اجتماعي مردم ايران امت و جامعه نمونه الهي پديدار مي شود.

رشد و پيشرفت علمي در حوزه فقهي در زمان امام باقر (ع) جوانه زد

مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این مطلب که امام باقر (ع) مژده ای از طرف پیامبر (ص) هستند که در حدیث معروف جابر می توان به خوبی شاهد این مطلب بود گفت: حضور امام باقر (ع) در جریان کربلا نکته ای است که باید برای بیان موقعیت ایشان به آن توجه ویژه شود.

حجت الاسلام حمید عبداللهیان با تاکید بر این مطلب که حادثه کربلا،‌ اشتباه اتفاق نیفتاد بلکه به دلیل ظلم و ستم اینگونه رخ داد و به گونه ای بازتاب داده شد که حتی حکومت نیز چاره ای جز محکوم کردن آن نداشت افزود: اين حادثه از چنين جايگاهي در ميان مسلمانان برخوردار شده بود که هر کسی بازمانده اين حادثه بود، نقش و اهميت بسزايي در ميان مسلمانان از جهت روحي و معنوي داشت.

وی رشد و پيشرفت علمي در حوزه فقهي در مدینه آن زمان را چشمگیر توصیف و خاطر نشان کرد: در دوران امام باقر (ع) پديده اي به عنوان فقها، علما و حوزه هاي فقهي جلوه کرد هر چند قبل از دوران آن حضرت نیز فقهایی بودند اما اين نگرش به قدري جا نيفتاده بود که به صورت يک حوزه و يک جريان علمي، فرهنگي و فکري، شناخته شده باشد.

استاد فلسفه و فقه حوزه و دانشگاه شاهرود با اشاره به اینکه امام باقر (ع) توانست عناصر يک حوزه علميه را به عنوان يک مدرسه، نه خط سياسي، بنيان گذاري کند تصریح کرد: این امام بزرگوار همچنین نقش مهمي در يکپارچه سازي مراسم حج داشتند تا آن اختلافاتی که در وضو و برخی دیگر از شرایع الهی به وجود آمده بود در حج ایجاد نشود.

عبداللهیان با یادآوری این نکته که امام (ع) پس از يک دوره اختناق شديد که پيشواي چهارم(ع) آن را تجربه کرده بود، در شرايطي به امامت رسيد که زمزمه هاي اختلاف در دربار امويان به گوش مي رسيد و سيل نارضايتي مردم از حکومت آنان، زمينه انحطاط و سقوط خلافت آنان را مهيا می کرد اذعان داشت: در این شرایط زمینه ورود افکار التقاطي، شبهه ها و شبهه افکني ها به فضاي فرهنگي و فکري از  ماوراي مرزهاي اسلامي فراهم شده بود امام توانست نقطه عطف تحول شیعه باشد.

توام شدن دین و سیاست به ضرر حاکمان غاصب غیر الهی است

یک کارشناس مسائل مذهبی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به شیوه های مبارزات سیاسی امام باقر (ع) با خلفای زمان خویش عنوان کرد: ایشان برای احیای ارزش های دینی و انجام وظیفه پاسداری از ارزش ها و به تناسب موقعیت از تقیه، ترسیم وظایف حاکم اسلامی، نهی از همکاری با طاغوت و مبارزه رو در رو استفاده می کرد.

حجت الاسلام جواد عرب اسدی اظهار داشت: تقیه برای حفظ جان نیروهای خودی، حفظ توان اقتصادی خودیها، اجرای برنامه‏ های مهم‏تر، حفظ ارزشها و ... صورت می‏ گرفت و امام با رعایت این اصل، رکن ‏سری خود در تداوم وظیفه امامت را طی می کرد.

وی با اشاره به این که امام (ع) می‏کوشید با تبیین وظایف حاکمان، نوک تیز انتقاد خود را متوجه حاکمان وقت‏ سازد و عدم مشروعیت اقدامات آنان را گوشزد کند ابراز داشت: ایشان همواره مؤمنان را از همکاری با حکومت طاغوت نهی می‏ کرد و به هر طریق ممکن، این پیام خود را به گوش امت می‏رساند.

این کارشناس مسائل مذهبی تاکید کرد: امام (ع) با تربیت شاگردان دانا و با فضیلت، مناظره و گفتگو، پاسخگویی به مسائل علمی، بهره گیری از نیایش، استفاده از قرآن توانست بنیانگذار اجتهاد شده و با شیوه های نادرست اجتهاد به مبارزه بر خیزد و شیوه های صحیح تدوین احادیث را پی ریزی کند.

عرب اسدی در خاتمه با اشاره به اینکه امام (ع) با طرح ولايت و رهبري در زمان خود دوره جديدي در روشن کردن اذهان مردم نسبت به رابطه دين و سياست را پايه گذاري کرد یادآور شد: این همت برای آن بود که مردم بفهمند زمانيکه نغمه جدايي دين از سياست ساز مي شود به اين دليل است که اگر دين و سياست با هم توام باشند حاکمان غاصب غير الهي مجبور مي شوند که در مسائل سياسي شان از دين و مذهب تبعيت کنند و ديگر نمي توانند به حکومت مستبدانه خود ادامه دهند.

...................................

گزارش از الهام صادقی

کد خبر 2282458

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha