۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶:۴۴

مجتبي مطهري:

آثار شهيد مطهري آثار وصل به درگاه عبوديت است/ علوم قابل تفکیک به علوم‌اسلامی و غیراسلامی نیست

آثار شهيد مطهري آثار وصل به درگاه عبوديت است/ علوم قابل تفکیک به علوم‌اسلامی و غیراسلامی نیست

اراک - خبرگزاری مهر: مجتبي مطهري با تاکید بر اینکه شهيد مطهري بر اين باور بود كه تربيت شاگردان بايد بر اصول، تزكيه نفس و رسيدن به حقانيت استوار باشد گفت: آثار شهيد مطهري آثار وصل به درگاه عبوديت است چرا كه ايشان اعتدال در ميان هستي، دين، هنر، عرفان و علم را مورد بررسي قرار داده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزند ارشد استاد مطهری ظهر پنجشنبه به مناسبت بزرگداشت مقام شامخ استاد و سالروز شهادت آیت الله مطهری در دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: مبناي آثار شهيد مطهري حكمت و عقلانيت بوده است و روش تدریس استاد مطهری استدلالی، برهانی و حکمی است.

وی افزود: روز شهادت استاد مطهري به عنوان روز معلم ناميده شده است چراكه بعد معلمي در شخصيت ايشان بروز كرده بود و اينكه ايشان معلمانه مي‌نوشت و معلمانه تدريس مي‌كرد.

اخلاص و عشق استاد مطهري در نگارش آثار

وي با اشاره به این که استاد مطهری با شهادت خود تولدی دوباره داشت ابراز داشت: اخلاص و عشق استاد مطهري در نگارش آثار، از عوامل موثر در اقبال به آنها بوده است و ايشان معتقد بودند كه از غير از مسير الهي، كسي به جايي نمي‌رسد.

فرزند استاد شهيد مطهري از ديگر ويژگي‌هاي آثار ايشان را قلم و ادبيات روان و به روز در نگارش آنها دانست و گفت: استاد مرتضی مطهری معلمی را قابل ستایش می دانست که اندیشیدن را بیاموزد نه اندیشه ها را.

وی با اشاره به این که استادمطهری با تمسک به علوم و معارف اسلامی غنی به این جایگاه دست یافته بود اظهار داشت: شهید مطهری مبانی فقهی اهل بیت(ع) را مبنای فکری خود قرار داده بود چراکه از هر افراط و تفریطی به دور است.

علوم را نمی شود به علوم اسلامی و غیر اسلامی تفکیک کرد

مجتبي مطهري عنوان كرد: در مبحث تمدن اسلامي، خدمات متقابل ايران و اسلام در جايگاه ويژه‌اي قرار دارد و بدانيم كه اسلام براي ايران موهبتي بسيار بزرگ بود.

وی گفت: علومی مانند فیزیک، شیمی، پزشکی، انسانی و ... را نمی شود به علوم اسلامی و غیر اسلامی تفکیک کرد چرا که اگر علم در جهت تزکیه و رسیدن به حقانیت باشد می توان آن علم را در دایره علوم تمدن اسلامی دانست.

فرزند استاد شهيد مطهري با تاکید بر اینکه شهيد مطهري بر اين باور بود كه تربيت شاگردان بايد بر اصول، تزكيه نفس و رسيدن به حقانيت استوار باشد ادامه داد: آثار شهيد مطهري آثار وصل به درگاه عبوديت است چرا كه ايشان اعتدال در ميان هستي، دين، هنر، عرفان و علم را مورد بررسي قرار داده بود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامي اراك و دبیر هیأت امنای استان مرکزی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که روز معلم را روز پرمضمون و درنگاه کلان روز همه ملت ایران دانستند گفت: در منطق اسلامی مساله تعلیم و تربیت به معنای زندگی بخشیدن به فرد و جامعه است و در نگاه تمدن مادی معیار ارزش گذاری معلم، قابلیت تبدیل فعالیت او به پول است.

علیرضا نظام آبادی با اشاره به این موضوع که امام خمینی(ره) علاوه بر اینکه معلمی را نقش انبیا الهی خوانده اندگفت: ایشان با ژرف اندیشی خاصی از دانشگاه و مراکز آموزشی به عنوان کارخانه آدم سازی یاد می کنند که معلمین به عنوان صنعتگران وهنرمندان این کارخانه انسان سازی هستند.

وی توضیح داد: در قرآن نیز معلمی به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی و نمادی از ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است به گونه ای که در نخستین آیاتی که در سوره علق بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده است به این هنر خداوند اشاره شده است و در این آیات خداوند خود را معلم می خواند.

قلم نماد علم است/رسالت سنگین و جایگاه خاص آموزگاری

دبیر هیأت امنای استان مرکزی خاطرنشان کرد: قلم با توجه به اهمیتی که در آموزه‌های توحیدی دین مبین اسلام دارد، نماد علم است که خداوند به آن قسم خورده است و پیامبر اسلام هم علم ‌آموزی در بین تمام افراد جامعه چه زن و چه مرد را واجب دانسته است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی اراک با تاکید بر رسالت سنگین و جایگاه خاص آموزگاری اظهار داشت: بنا به فرموده یکی از بزرگان، انسان سه پدر دارد پدری که بعد از خدا و به اذن او به انسان زندگی جسمانی می بخشد، پدری که به انسان همسر می‌دهد و پدری که به انسان آموزش می‌دهد بنابراین جایگاه معلم پدرگونه است و آموزش معلم به شاگرد می بایست با نگاهی پدرانه، مهربانانه و همراه با دلسوزی باشد.

معلمین بد پرهزینه ترین موجودات هستند

دبیر هیات امنای استان مرکزی با اشاره به اینکه معلم به عنوان دشمن جهل و تاریکی، مخالف فقر و پیام آور صلح و دوستی در جهان است گفت: معلمان خوب، با ارزش ترین موجودات روی زمین هستند و معلمین بد پرهزینه ترین موجودات هستند.

وی با بیان اینکه ملتی که بهترین معلمان را دارد نیازی به معادن طلا ندارد خاطرنشان كرد: معلم تنها تاجري است كه ثروتش به يغما نمي‌رودو معلمی تنها حرفه ای است که تمامی حرفه های دیگر را خالصانه آموزش مي‌دهد.

 

 

نظام آبادی بیان کرد: علامه مطهری از شخصیت‌های برجسته و ممتاز تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که تجلیل از چنین شخصیت‌های علمی، فرهنگی و تاریخی، در ماندگاري آثار و فعالیت‌های ارزشمند آنان نقش سازنده‌ای ایفا می‌کند.

دبیر هیأت امنای استان مرکزی با اشاره به جلوه های معلمی استاد مطهری و هنر تشریح مطالب ایشان ابراز داشت: این مرد اخلاق، همیشه با وضو در کلاس درس حاضر می شد و پختگی علمی، توجه به شاگردان و تشویق آنان، جذب شاگردان با خوشرویی و ارائه مطالب جهت دار و متنوع، محقق و نقاد بار آوردن شاگردان با بیان مسائل نو و کاربردی از ویژگی های بارز وی در کلاس درس بود.

شهید مطهری در برخورد با شاگردان هیچ گاه عصبانی نمی شد

وی خاطرنشان کرد: شهید مطهری بزرگ مردعلم و ادب واخلاق با وجود هوش و دانش فراوانی که از خداوند هدیه گرفته بود چنانچه احتمالا اشتباهی داشت با فروتنی و تواضع می‌پذیرفت و در برخورد با شاگردان هیچ گاه عصبانی نمی شد.

نظام آبادی درپایان اظهار امیداری کرد: با الهام گرفتن از آموزه های دینی،قرآنی والگوهای رفتاری معلمین بزرگی مثل شهید مطهری با آموزش صحیح، کارآمد، به روز، دلسوزانه، خردورزانه وپدرانه درآینده شاهد ایران اسلامی مقتدرتر و با عزت تر باشیم.

گفتنی است این مراسم با حضور مسئولین و جمعی از اساتید دانشگاه های اراک در تالار ولایت مجتمع قائم مقام فراهانی دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار شد.
 

کد خبر 2282829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha