۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶:۰۷

حجت الاسلام چمانی:

آمادگی 144 مسجداستان مرکزی برای مراسم اعتکاف/ ثبت نام از پنجم تا 10 رجب

 آمادگی 144 مسجداستان مرکزی برای مراسم اعتکاف/ ثبت نام از پنجم تا 10 رجب

راک – خبرگزاری مهر: معاون فرهنگی، پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با اشاره به آمادگی 144 مسجد برای مراسم اعتکاف گفت: از این تعداد مسجد 76 مسجد ویژه خواهران، 48 مسجد برای برادران و 20 مسجد به صورت مشترک در اختیار معتکفین قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام داوود چمانی ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: در اراک 33 مسجد، ساوه 9 مسجد، زرندیه شش مسجد، خمین 20 مسجد، فراهان 9 مسجد، دلیجان 10 مسجد، کمیجان سه  مسجد، محلات هشت مسجد، آشتیان چهار مسجد، شازند 15 مسجد، خنداب 23 مسجد و تفرش چهار مسجد برای برگزاری مراسم سه روزه اعتکاف در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد مسجد 86 مسجد شهری و 58 مسجد نیز در روستاها هستند خاطرنشان کرد: از روز پنجم رجب نام نویسی ر سمی معتکفین در آنها آغاز خواهد شد.

سال گذشته حضور و استقبال جوانان از مراسم اعتکاف بی نظیر بود

حجت الاسلام چمانی با اشاره به اینکه در سال گذشته حضور و استقبال جوانان از مراسم اعتکاف بی نظیر بود، تصریح کرد: سال گذشته در 130 مسجد مراسم اعتکاف برپا که از 10 هزار و 354 شرکت کننده در آن بالای 61 درصد معادل شش هزار و 317 نفر را افراد بین 15 تا 30 سال تشکیل می داد.

وی افزود: همچنین خواهران معتکف در سال گذشته، 84 درصد معتکفین معادل هشت هزار و 683 نفر را تشکیل می دادند، که در مقابل جمعیت 16 درصدی آقایان، بسیار چشمگیرتر بود.

حجت الاسلام چمانی در خصوص دیگر آمار سال گذشته معتکفین گفت: هشت هزار و 51نفر از کل معتکفین در مساجد شهری و دو هزار و 303 نفر نیز در روستاها حضور داشتند.

وی بیان کرد: از لحاظ سنی یک هزار و 425 معتکف در رده سنی 30 تا 40 سال و دو هزار و 612 نیز در رده سنی بالاتر از 40 سال قرار داشتند.

معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل تبلیغات استان مرکزی با بیان اینکه بخشی از اعتکاف مباحث فرهنگی، تبلیغی،تشریحی و ترویجی است افزود: برپایی دعای عهد و زیارت عاشورا، تبیین و بیان احکام و معارف،پرسش و پاسخ، گفتمان و تشکیل حلقه های مختلف از برنامه هایی است که در روزهای مختلف اعتکاف در کنار راز و نیاز معتکفین برپا خواهد شد.

حجت الاسلام چمانی اضافه کرد: کلیه مساجدی که مبلغ، مبلغه و مداح دارند می توانند از آن ها استفاده کنند و گرنه با مراجعه به تبلیعات اسلامی از این امکان بهره مند شوند.

وی هزینه های ثبت نام اعتکاف  را از 20 هزار تا 35 هزار تومان برشمرد و خاطرنشان کرد:  ثبت نام از پنجم رجب آغاز و تا 10 رجب ادامه دارد و از آنجاییکه یک مراسم مردمی است با هزینه های خود معتکفین برپا خوهد شد.

وی در ادامه با تبریک حلول ماه رجب افزود: ایام ماه رجب فرصت مناسبی برای خودسازی است، ماه رجب ماه با برکتی است و آغاز فصل بندگی و عبادت است.

ماه رجب ماه مراقبت از اخلاق ، ارزش ها بندگی و راز و نیاز با خداوند است

حجت الاسلام چمانی ادامه داد: ماه رجب ماه مراقبت از اخلاق ، ارزش ها بندگی و راز و نیاز با خداوند است، ماهی که تعالی ، سعادت کمال و نیکبختی در آن سرشار است.

وی با اشاره به ایام اعتکاف در 13، 14 و 15 رجب، اضافه کرد: یکی از اعمال مستحب و ارزشمند در ماه رجب، انجام سنت حسنه اعتکاف است که به برکت انقلاب اسلامی رونق خاص و ویژ ای پیدا کرده است.

حجت الاسلام چمانی در خصوص معنای اعتکاف گفت: اعتکاف در لغت  به معنای درنگ، اقامت گزیدن در جایی و ملتزم شدن در آن مکان، همراه با اختیار و علاقمندی برای تعظیم و اهمیت دادن به آن چیز یا آن مکان ، به گونه ای که قصد عبادت و راز و نیاز با معبود را داشته باشد.

وی ادامه داد: در اصطلاح فقه اعتکاف عبارت است از درنگ نمودن در مسجد برای مدت سه روز یا بیشتر با قصد عبادت و پایبندی به شرایط و احکام خاص و البته با اختیار،  بنابراین صرف ماندن در مسجد بدون قصد عبادت اعتکاف صدق نمی کند.

حجت الاسلام چمانی در خصوص اهمیت و جایگاه اعتکاف گفت: در سوره بقره آیه 125 خداوند متعال اعتکاف کنندگان را در کنار طواف کنندگان قرار داده است.

وی بیان کرد: در فضیلت اعتکاف همین بس که معادل طواف خانه خدا قرار گرفته و همتای رکوع و سجود به شمار آمده است، به طوریکه در  دو تن از انبیای بزرگ الهی چنین آمده است که آنان مامور شدند تا کعبه و حریم آن را از لوث وجود بت و بت پرستی تطهیر کنند تا عبادت کنندگان در کنار قبله و حرم امن الهی به طواف، اعتکاف، رکوع و سجود بپردازند.

کد خبر 2283583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha