۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۱۵

گزارش مهر/

اعتکاف معجونی از چند عبادت/ عابدان جوانی که خواهان درک عظمت عرش الهی می‌شوند

اعتکاف معجونی از چند عبادت/ عابدان جوانی که خواهان درک عظمت عرش الهی می‌شوند

اراک – خبرگزاری مهر: رجب ماه ولایت است، ماه خودشناسی و خداشناسی، ماه رجب زمانِ اعتکاف است. ماهی که فرصت تغییر و تحول در آن مهیاست. و حالا 33 مسجد شهر اراک پذیرای جوانهای جویای تحول می شود. عابدان جوانی که با اعتکاف سه روزه در زمین خدا، خواهان درک ذره ای از عظمت عرش الهی می شوند تا از این معجونی که چند عبادت در آن نهفته است بی نصیب نمانند.

به گزارش خبرنگار مهر، تا آغاز ثبت نام معتکفین کمتر از دو روز مانده است اعتکافی که امسال پیش بینی می شود در استان مرکزی با شور و حرارت بیشتری انجام شود تا آنجا که در سال گذشته 130 مسجد پذیرای معتکفین شده بود و امسال این مکانهای امن الهی برای مناجات به 144 مسجد رسیده است.

ماه رجب ارزشمند است، ماه سلوک و زدودن زنگارهای شیطانی از آیینه دل است؛ ماه رجب یکی از زمان هایی است که دارای ارزش و ویژگی های خاصی است، ماهی که فرصت تطهیر و معرفت به خویش در آن فراهم است.

عاکفان کوی دوست، با حضور در صحن و سرای دوست، پله های سلوک را پیموده و پله پله به خدا نزدیکتر می شوند. معتکف روزه اش، نمازش، حضورش در مسجد و دیگر اعمالش مایه تقرب است.

برخی از زمان ها و مکان ها دارای ویژگی های خاصی هستند، برخی از روزها یوم الله و برخی از مکان ها مقدس هستند، و ایام بیض در پیش است زمان عرشی شدن فرشیان؛ اعتکاف با همه فضیلتش، زن و مرد را به خود می خواند، انسان را می خواند تا راهی به سوی عروج از میان غبار و زنگار این دنیا پیدا کند.

اعتکاف فرصتی است که از هیاهوی زندگی دنیوی خارج شویم

یکی از دانشجویان جوان با اشاره به اینکه در اعتکاف فرصتی است که از هیاهوی زندگی دنیوی خارج شویم گفت: این سه روز فرصتی پیدا می شود تا نگاه کنیم به پشت سر و تجدیدی دوباره داشته باشیم برای مسیر پیش رو.

مهدیه احمدی ادامه داد: روزه داری و معتکف شدن در مسجد باعث می شود تفکر کنیم در باره انسان بودنمان و اینکه خالق ما را بیهوده نیافریده است. بنابراین این روزها فرصتی می شود برای اینکه هدف خلقت خود را درک کنیم.

بهروز روزبهانی نیز با بیان اینکه رجب مقدمه ای برای ماه رمضان که ماه تقدیر الهی است گفت: عبادت این ماه مقدمه ای برای رمضان. ماهی که تقدیر یکساله انسانها نوشته می شود و شاید خداوند متعال می خواهد در رجب درنگ و تامل کنیم تا در ماه رمضان از فیض رحمت الهی محروم نشویم.

معاون فرهنگی و پژوهشی  اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی نیز یکی از اعمال مستحب و ارزشمند در ماه رجب را انجام سنت حسنه اعتکاف دانست و به خبرنگار مهر گفت: مسلمانان و مومنین در روزهای 13، 14 و 15 رجب در مساجد جامع و دیگر مساجد شهر گرد هم می آیند و برای قرب و نزدیکی به خداوند متعال، مدت سه روز با رعایت آداب و احکام خاصی، پروردگار را عبادت می کنند.

اعتکاف تجلی خداپرستی و نوعی سیر و سلوک در رسیدن به عرفان

حجت الاسلام داوود چمانی افزود: اعتکاف تجلی خداپرستی و نوعی سیر و سلوک در رسیدن به عرفان و معرفت حق تعالی است که از گذر آن زمینه رشد معنوی و کمال اخلاقی در نهاد انسان فراهم می شود.

وی ادامه داد: روزها و شب های اعتکاف زمان و فرصت مغتنمی است تا انسان از دنیا و خود چشم بپوشد و جانش را در زمزم معارف حق شستشو دهد.

حجت الاسلام چمانی تاکید کرد: این فرصت برای آن است که انسان خود را بشناسد و آداب حضور در صحن و سرای دوست را دریابد تا در پرتو آن روح خویش را به عطر حضور بیاراید و عهد مودت و میثاقی دوباره با حضرت معبود داشته باشد.

وی در خصوص اهمیت و جایگاه اعتکاف گفت: در سوره بقره آیه 125 خداوند متعال اعتکاف کنندگان را در کنار طواف کنندگان قرار داده است و در فضیلت اعتکاف همین بس که معادل طواف خانه خدا قرار گرفته و همتای رکوع و سجود به شمار آمده است و نیز در فضیلت دو تن از انبیای بزرگ الهی چنین آمده است که آنان مامور شدند تا کعبه و حریم آن را از لوث وجود بت و بت پرستی تطهیر کنند تا عبادت کنندگان در کنار قبله و حرم امن الهی به طواف، اعتکاف، رکوع و سجود بپردازند.

اعتکاف معجونی از چند عبادت

وی اعتکاف را عبادتی کامل و معجونی از چند عبادت دانست و اظهار کرد: معتکف در خانه خدا مهمان خداست و نشستن در خانه خدا عبادت محسوب می گردد.، بعلاوه معتکف روزه دار است و روزه یکی از عبادات بزرگ و جزء ارکان دین شمرده شده است و در مرحله بعد معتکف باقرآن ، دعا و مناجات و زمزمه های عاشقانه با خداوند متعال همدم است که این ها نیز راه های ارتباط با خدا و عبادت محسوب می گردد.

معاون پژوهشی تیلیغات اسلامی استان ادامه داد: معتکف در دل شب به نماز شب اشتغال دارد که از عبادات عظیم و از نشانه های انسان مومن و سالک الی الله است و دارای حالت توبه و بازگشت به سوی خداوند متعال است که همه این ها نشان دهنده عظمت این عبادت بزرگ الهی است.

حجت الاسلام چمانی اظهار کرد: اعتکاف دارای آثار اخروی و دنیوی بسیار است که از آن جمله می توان به نزدیکی به خدا به وسیله عبادت، آمرزش گناهان به واسطه توبه، و جلب محبت خداوند از طریق پرهیز از گناه و انجام اعمال دینی اشاره کرد.

وی تحصیل بهشت را از دیگر آثار اخروی اعتکاف عنوان و ابراز کرد: بی شک اگر معتکف بتواند در ایام اعتکاف، حق اعتکاف را بجا آورد و خود را در محضر دوست قرار دهد و رضایت حق تعالی را جلب نماید به درجاتی که برای مومنان در بهشت و در نزد پروردگار در نظر گرفته شده است خواهد رسید.

اعتکاف فرصتی برای تقویت اراده و تمرینی برای دوری از خواهش های نفسانی

حجت الاسلام چمانی در خصوص آثار دنیوی اعتکاف گفت: اعتکاف فرصتی برای تقویت اراده و تمرینی برای دوری از خواهش های نفسانی است، همچنین تواضع و فروتنی، دوری از گناه، انس با معنویت و ارزش ها و یافتن دوستان نیک از دیگر آثار اعتکاف است.

وی تاکید کرد: اعتکاف از سنت های  راموش شده بود که به برکت نظام اسلامی و خون های پاک و مطهر  شهدا احیاء شد و باید سعی کنیم این سنت در هر سال با شکوه تر از گذشته برگزار شود.

حجت الاسلام چمانی ادامه داد:  ایران اسلامی امروز در معرض تهاجم فرهنگی دشمن قرار دارد. آنچه که در مقابل تهاجم فرهنگی میتواند ایستادگی کند. معنویت و ارزش های الهی است.

وی اضافه کرد: امروز دشمنان ایران اسلامی با تمام قوا در جبهه جنگ نرم علیه این سرزمین صف آرایی کرده و در تلاش است تا با بهره گیری از تمامی حیله ها و ترفندهای خویش به مبانی اعتقادی ملت ایران ضربه بزند.

معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: مراسم اعتکاف و حضور چشمگیر نسل جوان که جامعه هدف دشمن در جنگ نرم است فرصت خوبی را پیش روی ما قرار داده تا بتوانیم با تبیین ارزشهای والای الهی و مذهبی آینده نسل جوان را بیمه کنیم.

بیش از 70 درصد معتکفین مساجد را جوانان تشکیل می دهند

چمانی با بیان اینکه بیش از 70 درصد معتکفین مساجد را جوانان تشکیل می دهند، اظهار کرد: در سالهای اخیر بیش از 70 درصد معتکفین مساجد را نسل جوان و نوجوانی تشکیل داده که کمتر کسی انتظار حضورشان را در این مراسم داشته و حال این رسالت ماست تا با بهره گیری ازاین فرصت و اعزام مبلغین آشنا به روحیات جوانان زمینه تحقق اهداف دینی را در این ایام فراهم کنیم.

وی حضور نسل و جوان و نوجوان جامعه در مدت سه روزه اعتکاف در مساجد و دوری گزیدن این قشر از گناه را اولین اثر معنوی این مراسم برشمرد و گفت: کسانی که به واسطه حضور در این مراسم هویت دینی یافته و بازیافت شخصیتی شده اند بیانگر ارزشمندی این سنت حسنه است.حجت الاسلام چمانی گفت: ثبت نام از معتکفین در اراک از پنجم رجب آغاز و تا 10 رجب ادامه دارد.

اعتکاف در لغت به معنای درنگ ، اقامت گزیدن در جایی و ملتزم شدن در آن مکان، همراه با اختیار و علاقمندی برای تعظیم و اهمیت دادن به آن چیز یا آن مکان ، به گونه ای که قصد عبادت و راز و نیاز با معبود را داشته باشد و در اصطلاح عبارت است از درنگ نمودن در مسجد برای مدت سه روز یا بیشتر با قصد عبادت و پایبندی به شرایط و احکام خاص. بنابراین صرف ماندن در مسجد بدون قصد عبادت اعتکاف صدق نمی کند.

در روایات نیز توجه ویژه به این عبادت شده است به طوری که بیش از صدها روایت راجع به اعتکاف رسول خدا (ص)، انبیای الهی، احکام و شرایط اعتکاف وارد شده است و در بعضی از آن ها مکان اعتکاف را مکانی خاص و هرجایی را قابل برای اعتکاف ندانسته اند بلکه فرموده اند که باید اعتکاف در شریف ترین مکان ها که خانه خداست و آن هم مسجدی که مصلای توده مسلمان ها باشد برگزار گردد و نیز روزه را که یکی از ارکان دین است، جزئی از اعتکاف قرار داده اند  بیانگر جایگاه رفیع و شرافت و اهمیت اعتکاف است.

و این درنگ کردن و ماندن در مسجد، فرصتی برای بازگشت به خویش و خدای خویش است فرصتی برای بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است امید است که از این عبادتهای چندگانه محروم نشویم.

کد خبر 2284181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha