۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۰۹

شاکری در گفتگو با مهرمطرح کرد:

ایجاد اعتماد دوباره بین هنرمندان و ارشاد استان مرکزی/ یخِ بی اعتمادی ذوب می شود

ایجاد اعتماد دوباره بین هنرمندان و ارشاد استان مرکزی/ یخِ بی اعتمادی ذوب می شود

اراک – خبرگزاری مهر: نزدیک به سه ماه است که در حوزه مدریت اصلی ترین دستگاه متولی فرهنگ و هنر استان مرکزی تغییراتی انجام شده است، تغییراتی برق امید و روشنی را در دل اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کرد. در این مدت کوتاه عده ای برنامه ریزی ها و تغییرات انجام شده را درست و عده ای هم آنها را تکرار گذشته می دانند. بکارگیری نیروهای متخصص، تعیین تکلیف پروژه های چند ساله فرهنگ و هنر و ایجاد حس اعتماد دو طرفه بین هنرمندان و ارشاد از جمله چالش هایی است که حسین شاکری مدیریت جدید سازمان فرهنگ و ارشاد استان مرکزی با آن روبروست.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهنگ و هنر همیشه در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر بوده است، مقوله ای که پایه ها و زیرساخت های اصلی یک جامعه را بنا می دهد، هر چند در دنیای امروز مسائل اقتصادی از مقوله های دیگر پیشی گرفته اند؛ اما پیشرفت اقتصادی بدون در نظر گرفتن، شاکله های فرهنگی همچون یک غشا و سطح نازک می ماند که هر لحظه امکان ترک برداشتن دارد.

استان مرکزی یکی از استان های صنایع مادر در کشور است، استانی که شاید رشد بی رویه کارخانه ها و صنایع مختلف در آن، بر پیشرفت در بعدهای دیگر سایه افکنده است. بی توجهی مسئولان در سال های گذشته باعث شد که درخت فرهنگ، تمدن و هنر غنی این خطه روزهای بی برگی را بگذراند.

خبرگزاری مهر در گپ و گفتی دوستانه با حسین شاکری مدیریت جدید فرهنگ و ارشاد استان برخی از چالش های پیش روی فرهنگ و هنر از جمله تغییر فضای بی اعتمادی و ایجاد حس اعتماد دو طرفه، پروژه نیمه تمام تالار مرکزی و... را با وی در میان گذاشت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر تغییر فضای یاس و ناامیدی حاکم بر فرهنگ و هنر استان گفت: به نظر بنده هرگاه جامعه فرهنگی و هنری، اراده ای معطوف برای فراهم آوردن زمینه های لازم برای ظهور و بروز استعدادها و خلاقیت های فرهنگی و هنری احساس نکند، دچار یأس و ناامیدی شده و در مقابل هرگاه چنین اراده ای را احساس کند، امیدوارانه وارد عرصه های فرهنگی و هنری خواهد شد.

یخِ بی اعتمادی بین فرهیختگان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ذوب شود

حسین شاکری با تاکید بر تغییر این فضا به دور از شعار تصریح کرد: تلاش بنده این است که به دور از شعار و تعارف به گونه ای عمل کنم که چنین احساسی در بدنه اصلی اهالی فرهنگ و هنر ایجاد نشود و یخِ بی اعتمادی بین فرهیختگان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ذوب شود و امیدوارم در این جهت به توفیق برسم.

وی اضافه کرد: فرهنگ و هنر مجموعه ای است که نیاز به تعامل و همفکری میان تمامی اهالی این حوزه و متولیان مربوطه دارد، متولیانی به غیر از ارشاد که مدت هاست نقش خود در این زمینه را فراموش کرده اند، امید که با تعامل سازنده و برنامه ریزی های به جا شاهد حرکت دوباره قطار فرهنگ و هنر در استان باشیم.

شاکری با اشاره به  تغییرات نیروی انسانی در مجموعه ارشاد اضافه کرد: بدون شک نیروی انسانی بازوی حرکتی مدیریت به حساب می آید لذا تغییرات در نیروی انسانی اداره کل، تغییراتی از دورن سازمان و بیشتر به شکل جابجایی و با نگاه استفاده از نیروهای جوان تر؛ اما آزموده و با تجربه و دانش کافی انجام می شود.

استفاده از نیروهای بیرون سازمانی در حد ضرورت و اضطرار

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه استفاده از نیروهای بیرون سازمانی در حد ضرورت و اضطرار و با رعایت جمیع جوانب خواهد بود گفت: نباید در حوزه فرهنگ و اقتصاد تنها به ساعت اداری توجه کرد بلکه حضور در میدان عمل و در تمامی اوقات مهم است، چرا که فرهنگ مختص زمان و شخص نیست و شامل همه ابعاد می‌شود.

وی با اشاره به پروژه های عمرانی نیمه تمام فرهنگی  از جمله تالار مرکزی اراک ادامه داد: تالار مرکزی از پروژه های ملی است که دولت مکلف است با توجه به اینکه از پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد برخوردار است، اعتبارات ملی و  منابعی را برای تکمیل و تجهیز آن تخصیص دهد.

این مقام مسئول یاداور شد:  این طرح ملی که از تیرماه سال 91 در فهرست طرح مهر ماندگار دولت دهم قرار گرفته در زمینی به مساحت 12 هزار متر مربع و با زیر بنای 14 هزار متر مربع و در سه طبقه در حال ساخت است که  قرار است دارای سالن‌های موسیقی و تئاتر، رستوران، سالن همایش و کارگاه‌ها و گالری‌های فرهنگی و هنری باشد.

شاکری اضافه کرد: نظر به مشکلات مالی و اعتباری کشور به خصوص در بخش عمرانی، سیاست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در سال جاری تکمیل و تجهیز پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد و ادامه پروژه های زخمی شده و با پیشرفت های فیزیکی کمتر است.

وی تجهیز و نگهداری مجموعه تالار مرکزی را از ساخت آن مهم‌تر و پرهزینه‌تر دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در استان مرکزی با عنایتی که شخص استاندار محترم بعنوان نماینده عالی دولت به بخش فرهنگ دارند نسبت به این پروژه پیگیری های مکرری را انجام داده اند و همچنین نمایندگان محترم شهرستان اراک در مجلس شورای اسلامی به طور جدی دنبال تکمیل این پروژه بزرگ است، از این رو امیدواریم با پیگیری های سه جانبه استاندار، نمایندگان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این پروژه در سال جاری تکیمل و مقدمات بهره برداری از آن فراهم آیند.

راه اندازی مجدد فصلنامه پژوهشی فرهنگی نشریه "راه دانش"

شاکری از از راه اندازی مجدد فصلنامه پژوهشی فرهنگی نشریه "راه دانش" خبر داد و گفت: نشریه راه دانش از ابتدا بعنوان و با انگیزه فراهم آوردن زمینه های لازم برای پژوهش در حوزه فرهنگ و هنر و ارائه یافته های محققان در این عرصه به جامعه فرهنگی و هنری استان اعلام موجودیت کرد که متاسفانه در سال های اخیر کم کم  به وادی فراموشی سپرده شد.

وی اضافه کرد: از آنجا که هسته فرماندهی هر سازمانی بخش تحقیق و پژوهش آن می باشد تصمیم گرفته شد با هدف انجام پژوهش های کاربردی در حوزه فرهنگ عمومی و هنر و با آرایش جدید و استفاده از نیروهای مجرب و فرهیخته در شورای پژوهشی اداره کل و نیز شورای سردبیری فصل نامه، برگ جدیدی از فعالیت ها و پژوهش ها ورق خورده و جای خالی پژوهش های فرهنگی و هنری کاربردی تا حدودی جبران شود.

این مدیر فرهنگی با بیان اینکه انتشار این فصلنامه با هدف نشر مقالات، تحقیقات و گزارش‌ها و مصاحبه‌های تخصصی با رویکرد علمی و پژوهشی در دستور کار ارشاد قرار گرفته است گفت: این فصلنامه در حوزه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی و به منظور ایجاد فضای همکاری، رقابت و پویایی تحقیقاتی در فضای فرهنگی استان به زودی منتشر می‌شود.

کد خبر 2288323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha