۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۵:۲۸

معاون دادستان اراک:

70 درصد سرقت های اراک، به علت اعتیاد سارقین است/ نبود پارکینگ در اراک، از علل نزاع خیابانی

70 درصد سرقت های اراک، به علت اعتیاد سارقین است/ نبود پارکینگ در اراک، از علل نزاع خیابانی

اراک – خبرگزاری مهر: معاون دادستان اراک مواد مخدر، بی اخلاقی ها و مواد الکلی را سه ضلع وقوع جرائم دانست و گفت: متاسفانه 70 درصد سرقت های تعزیری که در رتبه اول جرائم شهر اراک قرار دارد به علت اعتیاد سارقین بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر عباس قاسمی ظهر یکشنبه با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: در استان مرکزی سرقتهای تعزیری، ضرب و جرح، توهین به اشخاص، تهدید، ایراد صدمه بدنی غیر عمد، نگهداری مواد مخدر، استعمال مواد مخدر، افترا، مزاحمت تلفنی، خیانت در امانت و تخریب جرائم 10 گانه ای هستند که بیشترین آمار وقوع را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه جرائم خشن، باندی و سازمان یافته در لیست 10جرم اول استان نیست اظهارداشت: بسیاری از جرائمی که در جامعه رخ می دهد به دلیل عدم آگاهی خانواده ها و فرزندان انها به ماهیت جرائم است و این عدم اگاهی موجب می شود تا بعد از ارتکاب جرم خانواده ها صدمات روحی و روانی بسیاری را به واسطه جرائم متحمل شوند.

حل مشکلات اجتماعی و شهری اراک در گرو نظات بی غرض رسانه ها

قاسمی حل مشکلات اجتماعی و شهری اراک  را در گرو نظات بی غرض رسانه ها دانست و گفت:  رسانه ها چشم بینا و گوش شنوای جامعه اند که باید با نگاهی عادلانه و غیر مغرضانه به مشکلات شهری و اجتماعی شهر و استان خود بازوی دستگاه قضایی در کاهش جرائم و پیشگیری از وقوع جرم باشند.

معاون دادستان اراک با بیان این که اصحاب رسانه دو رسالت بزرگ را عهده دارند گفت: نظارت بر عملکرد مسئولین شهر و استان از یک سو و اطلاع رسانی در جامعه دو رسالت بزرگ اصحاب رسانه است که اگر به خوبی از سوی این قشر دنبال شود وقوع جرائمی که در پی جهل و عدم آگاهی در جامعه رخ می دهد در جامعه کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه با اشاره آسیب شناسی وقوع جرائم در شهر اراک گفت: بخش قابل توجهی از پرونده های واردده به دادگاه کیفری استان را که توهین، تهدید و ضرب و جرح تشکیل می دهند در پی اشکالات موجود در ساختارهای شهری برمی گردد.

وی  نبود پارکینگ در اراک را یکی از علل اصلی بروز اختلافات و درگیری های افراد در نزاع های خیابانی برشمرد وگفت: نبود پارکینگ عمومی علت اصلی درگیری ها در شهر اراک است و چاره اندیشی پیرامون حل این مسئله در اولویت کاری دستگاه قضایی قرار گرفته است.

معاون اجرایی و پیشگیری دادستان اراک در ادامه از عزم جدی دستگاه قضا برای جلوگیری از صدور پروانه پایان کار برای پروژه های ساختمانی فاقد پارکینگ خبر داد و گفت: رسانه ها باید در این راستا دستگاه قضایی را بدون غرض های سیاسی یاری کنند.

18 حکم قصاص در اراک با صلح و سازش عجین شدند

وی درادامه از عجین شدن 18 حکم قصاص در شهر اراک خبر داد و گفت: از مجموع 28 مورد حکم قصاص قطعی شده در اراک خوشبختانه 18 حکم با تلاش های صورت گرفته با صلح و سازش عجین شده اند.

قاسمی با بیان این که صلح و سازش از موارد مورد تاکید در قانون است گفت: سیستم قضایی تلاش می کند تا آنجا که امکان دارد در دعاوی خصوصی پرونده ها منجر به صلح و سازش شود.

وی تاکید کرد: دستگاه قضایی طبق آیات و روایات صلح و سازش را در اولویت کاری خود قرار داده و تلاش در راستای فرهنگ سازی این موضوع از اولویت های کاری ماست.

قاسمی در ادامه با تاکید بر ضرورت انجام نقد منصفانه از سوی رسانه ها گفت: من تقاضای نقد منصفانه مشکلات شهری از سوی رسانه ها را دارم و در این مسیر باید رسانه ها با در نظر گرفتن خدای متعال و با هدف بهبود شرایط موجود با دید باز و نقد منصفانه مسئولین را در راستای حل مشکلات یاری کنند.

وی تاکید کرد: نظارت مغرضانه جواب نمی دهد بلکه باید خبرنگاران با هنرمندی خویش و ظرافت قلمی که در دست دارند مسائل را کالبد شکافی کرده و جامعه را در مسیر جامعه ای بدور از آسیب ها و جرائم سوق دهند.

بیکاری به عنوان یکی از دیگر از علل وقوع جرم

معاون دادستان اراک در ادامه از بیکاری به عنوان یکی از دیگر از علل وقوع جرم در جامعه یاد کرد و گفت: معضل بیکاری ریشه در نبود فرهنگ اشتغال در جامعه دارد چرا که این خلا باعث شده تا همه از شغل تصویر پشت یک میز نشستن را برای خود تداعی کرده و از انجام کارهای دیگر خودداری کنند.

قاسمی با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ اشتغال در جامعه گفت: اگر فرهنگ اشتغال در جامعه حاکم شود و هر فرد بداند تلاش در راستای تامین ارتزاق خانواده اش نوعی جهاد در راه خدا است آنگاه دیگر کسی در این بیکار نمی ماند.

وی یاداور شد: نظارت بر شیرخوارگاه ها، تهیه شناسنامه سارقین با سابقه، برگزاری جلسات کمیته پیشگیری، شناسایی مناطق آلوده، برگزاری نشست های تخصصی و کاربردی پیشگیری از ضرب و جرح، نظارت بر اماکن عمومی، نظارت بر مراکز ترک اعیتاد، پیگیری ساختمانهای فاقد پارکینگ، نظارت بر بازداشتگاه ها انتقال مشاغل مزاحم و.... از جمله برنامه های سالجاری معاونت اجرایی و  پیشگیری دادستانی اراک است.

وی همچنین از تقویت ارتباط دستگاه قضایی با رسانه ها خبر داد و گفت: این مهم در سایه همکاری رسانه ها و دوری گزیدن اصحاب رسانه از بازیهای سیاسی در راستای حل مشکلات شهری بدون هر گونه حب و بغض امکانپذیر است.

کد خبر 2293706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha