۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶:۰۵

برنامه ریزی عملی برای اجرای سیاستهای کلی جمعیتی توسط دستگاهها

برنامه ریزی عملی برای اجرای سیاستهای کلی جمعیتی توسط دستگاهها

رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران در خصوص ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری تاکید کرد: پس از ابلاغ سیاست های کلی هر یک از دستگاه ها باید بر اساس وظایف تعیین شده برای اجرایی شدن مفاد آن برنامه ریزی و اقدام کنند.

دکتر محمد میرزایی در گفتگو با خبرنگار مهر به سیاستهای کلی جمعیت اشاره کرد و گفت: سیاست های کلی جمعیتی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، با طرح هایی که در مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش جمعیت بررسی می شود، متفاوت است و در سیاست های کلی، افق و نقشه راه مشخص شده است.

وی تاکید کرد: سیاست هایی که در خصوص افزایش جمعیت در مجلس قرار بود تصویب شود از نظر مخارج و تامین هزینه های آن واقع بینانه تدوین نشده بود به همین دلیل برای برنامه ریزی و اجرای سیاستهای کلی باید ابتدا اقدامات کارشناسی لازم انجام شود و سپس نسبت به تصویب آن اقدام گردد.

رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران گفت: در سیاست های کلی جمعیت باید سعی کرد که در چارچوب عملی و تا جایی که امکانات اجازه می‌دهد، برنامه ریزی های لازم در راستای اجرایی شدن آنها انجام شود.

به گفته میرزایی این سیاست ها در 14 بند از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است و در آن هر یک از دستگاه ها باید بر اساس وظیفه ای که دارند نسبت به برنامه ریزی برای اجرایی شدن این مفاد اقدام کنند.

وی تاکید کرد: در ابتدا باید یک برنامه ریزی کلی، تدوین و روی آن اقدامات کارشناسی لازم انجام گیرد و به تدریج اقدامات عملی نیز مدنظر قرار گیرد.

ارتقاء پويايي، بالندگي و جواني جمعيّت با افزايش نرخ باروري به بيش از سطح جانشيني. رفع موانع ازدواج، تسهيل و ترويج تشكيل خانواده و افزايش فرزند، كاهش سن ازدواج و حمايت از زوج‌هاي جوان و توانمندسازي آنان در تأمين هزينه‌هاي زندگي و تربيت نسل صالح و كارآمد ، اختصاص تسهيلات مناسب براي مادران بويژه در دوره بارداري و شيردهي و پوشش بيمه‌اي هزينه‌هاي زايمان و درمان ناباروري مردان و زنان و تقويت نهادها و مؤسسات حمايتي ذي‌ربط.  تحكيم بنيان و پايداري خانواده با اصلاح و تكميل آموزش‌هاي عمومي در باره اصالت كانون خانواده و فرزند پروري و با تأكيد بر آموزش‌ مهارت‌هاي زندگي و ارتباطي و ارائه خدمات مشاوره‌اي بر مبناي فرهنگ و ارزش‌هاي اسلامي- ايراني و توسعه و تقويت نظام تأمين اجتماعي، خدمات بهداشتي و درماني و مراقبت‌هاي پزشكي در جهت سلامت باروري و فرزندآوري، ترويج و نهادينه‌سازي سبك زندگي اسلامي- ايراني و مقابله با ابعاد نامطلوب سبك زندگي غربي و... از جله مفاد سیاستهایی کلی جمعیتی است که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

کد خبر 2295473

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha