۲ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۱۳

تاخیر دولت در تدوین آیین نامه قانون تسهیل ازدواج / سیاستهای ابلاغی رهبر انقلاب راه را مشخص کرده است

تاخیر دولت در تدوین  آیین نامه قانون تسهیل ازدواج / سیاستهای ابلاغی رهبر انقلاب راه را مشخص کرده است

عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به سیاستهای جمعیتی ابلاغی از سوی رهبر انقلاب گفت: قانون تسهیل ازدواج به دلیل اینکه آیین نامه اجرایی آن از سوی دولت تدوین نشده به تعویق افتاده است از همین رو دولت و مجلس باید هر چه سریعتر با همکاری یکدیگر زمینه‌های اجرای این قانون را ایجاد کنند.

شهلا میرگلو بیات در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از جمله سیاستهای جمعیتی که هفته گذشته از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شد تاکید بر رفع موانع ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوره بارداری بود. در حال حاضر و براساس اخرین آمارها در حدود 6 میلیون جوان در سن ازدواج داریم که باید شرایط ازدواج وتشکیل خانواده آنها فراهم شود.

وی افزود: برای اجرایی شدن سیاستهای ابلاغی رهبری در زمینه جوانان، در حال حاضر قانون تسهیل ازدواج وجود دارد که این قانون هنوز پس از گذشت چندین سال شکل اجرایی به خود نگرفته است که می بایست دولت آیین نامه‌های اجرایی آن را تدوین کند.

به گفته میرگلو بیات، برای برداشتن موانع ازدواج جوانان، ابتدایی ترین  کار ایجاد شغل و منبع درآمد خانواده است. اما در این سالها نه تنها این قانون اجرایی نشده بلکه تسهیلاتی همچون پرداخت وام ازدواج نیز به آنها داده نمی شود و روند پرداخت وام ازدواج از سال گذشته متوقف شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ابلاغ سیاستهای رهبری کاملا راه را برای همه مشخص کرده است، تصریح کرد:یکی دیگر از تاکیدات رهبری در سیاست های ابلاغی اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه دردوره بارداری است. در این مورد نیز مجلس قانون افزایش مرخصی زایمان از شش ماه به 9 ماه را سال گذشته تصویب کرد. همچنین مجلس قانون بیمه کردن فرزند چهارم به بعد را نیز تصویب کرد که هیچ کدام شکل اجرایی به خود نگرفته است. با ابلاغ سیاست های رهبری تکلیف مشخص شده است و باید مفاد طرح تعالی افزایش جمعیت و خانواده نیز مطابق با این سیاست ها تنظیم و تصویب شود. قطعاً برای اجرای سیاست های ابلاغی دولت و مجلس باید به یکدیگر کمک کنند، چرا که در مواردی لازم است دولت لوایحی را برای اختصاص اعتبار به مجلس ارائه دهد و مجلس نیز باید برای  تصویب بررسی آنها را دراولویت های خود قرار دهد.

وی با اشاره به افزایش امار طلاق و جلوگیری از این روند در راستای اجرای سیاستهای ابلاغی رهبری تصریح کرد: امسال سیاستهای رهبری هم در حوزه سلامت و هم در حوزه جمعیت ابلاغ شده است؛ زمینه هر دو مورد اقتصاد و فرهنگ است که شعار سال 1393 نیز در این زمینه است و این همه نشان می دهد که در کنار تامین منابع مالی برای اجرای سیاست ها باید اقدامات فرهنگی نیز انجام شود.

میرگلو بیات تصریح کرد: امروزه سبک زندگی جوانان تغییر کرده و جوانان تن به ازدواج های ساده با امکانات کم نمی دهند. برای تغییر این نگاه نیازمند اقدامات فرهنگ سازی و فعالیت های اموزشی هستیم تا جوانان راه تشکیل زندگی به شکل ساده و آسان را یاد بگیرند. 

کد خبر 2295583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha