۲۲ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۱۶

روشن روان:

شاخص آب شرب سالم روستایی در خراسان شمالی از میانگین کشوری عقب تر است

شاخص آب شرب سالم روستایی در خراسان شمالی از میانگین کشوری عقب تر است

بجنورد - خبرگزاری مهر : مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی گفت: شاخص بهره مندی از آب شرب سالم روستایی در این استان از میانگین کشوری عقب تر است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید روشن روان صبح پنج شنبه در نشست خبری، اظهار داشت: از 865 روستای خراسان شمالی با جمعیت 417 هزار نفر، 607 روستا تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان هستند و 258 روستا نیز به علل مختلف خارج از حوزه خدمات این شرکت قرار دارند.

به گفته وی در حال حاضر در استان 867 هزار نفری خراسان شمالی بیش از 349 هزار نفر در روستاهای استان از خدمات این شرکت استفاده می کنند و در این روستاها نیز 452 منبع آبی شامل چشمه، قنات، چاه، سد و ... آب مصرفی اهالی روستاها را تامین می کنند.

روشن روان اضافه کرد: از این تعداد منبع آبی هزار و 438 لیتر در ثانیه آب برداشت می شود که برای نگهداری و تجمیع این حجم آب شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی 623 مخزن بتنی، هوایی، فلزی و ... با ظرفیت بیش از 71 هزار مترمکعب را احداث کرده است.

وی اظهار داشت: همچنین در خراسان شمالی برای توزیع و انتقال آب در روستاهای این استان هزار و 691 کیلومتر خطوط انتقال آب و برای توزیع آب در منازل نیز دو هزار و 809 کیلومتر شبکه توزیع احداث شده است.

به گفته روشن روان همچنین در روستاهای خراسان شمالی در حال حاضر 238 کلرزن گازی و قطره ای برای گندزدایی و تصفیه آب شرب روستایی فعال است.

وی با بیان این که اکنون در 607 روستای خراسان شمالی شرکت آبفار استان 105 هزار و 671 مشترک را تحت پوشش خود دارد، اضافه کرد: با این وجود در حال حاضر شاخص بهره مندی از آب شرب سالم در روستاهای خراسان شمالی 71.5 درصد است در حالی که این میانگین در کشور 77.4 درصد برآورد شده است.

روشن روان عنوان کرد: یکی از اهداف شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی این است که طی چند سال آینده شاخص بهره مندی از آب شرب سالم روستایی در استان را به میانگین کشوری برساند.

به گفته وی اکنون سرانه مصرف آب در روستاهای خراسان شمالی نیز 13.7 مترمکعب در ماه به ازای هر نفر است که مقدار بالایی محسوب می شود و باید تلاش شود تا با صرفه جویی و مراقبت این میزان به 10 مترمکعب در ماه کاهش یابد.

روستاییان خراسان شمالی 1.8 میلیارد تومان به شرکت آبفار بدهکارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی در ادامه میزان بدهی مشترکان این شرکت تا پایان اردیبهشت ماه امسال را افزون بر یک میلیارد و 800 میلیون تومان ذکر و اضافه کرد: این میزان بدهی در حالی است که میانگین قیمت آب شرب روستایی به ازای هر هزار لیتر تنها 111 تومان است.

روشن روان گفت: همچنین در حال حاضر از 258 روستای خراسان شمالی که تحت پوشش شرکت آبفار استان نیستند، 98 روستا دارای آب شرب مناسب هستند اما به دلیل مشارکت اهالی در آبرسانی به روستا، هزینه ای بابت مصرف آب نمی دهند و فاقد کنتور هستند.

به گفته وی همچنین از این تعداد 160 روستای کم جمعیت خراسان شمالی نیز با وجود این که از منابعی ناپایدار نظیر چشمه آب شرب خود را تامین می کنند؛ از نظر شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در زمره روستاهای بدون آب طبقه بندی می شوند.

33 درصد شبکه انتقال و توزیع آب روستایی خراسان شمالی فرسوده است

وی در ادامه در مورد مشکل فرسودگی خطوط انتقال و شبکه توزیع آب و فاضلاب روستایی در خراسان شمالی با یادآوری این که در استان دو هزار و 809 کیلومتر شبکه توزیع و هزار و 691 خطوط انتقال آب روستایی وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به این که این خطوط بیش از سه دهه قدمت دارند، اکنون دچار فرسودگی شده اند.

روشن روان با اشاره به این که بر اساس بررسی های این شرکت بیش از 33 درصد از خطوط انتقال و شبکه توزیع شرکت آبفار خراسان شمالی فرسوده است، افزود: باید وزارت نیرو، استانداری و سایر دستگاه ها و نهادهای مرتبط برای تعویض و بازسازی این شبکه فرسوده کمک ویژه کنند.

به گفته وی شبکه توزیع و خطوط انتقال فرسوده نقش مهمی در هدررفت آب روستایی دارد اما اعتبارات این شرکت به تنهایی تکافوی تعویض و بازسازی این خطوط و لوله ها را نمی کند.

269 روستای خراسان شمالی با تانکر آبرسانی می شوند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که با توجه به خشکسالی های پی در پی در حال حاضر 113 روستای این استان با تانکر آب رسانی می شوند، افزود: با توجه به کمبود بارندگی امسال پیش بینی شده این تعداد در تابستان امسال به 269 روستا افزایش یابد.

به گفته روشن روان پارسال نیز آبرسانی به 113 روستای خراسان شمالی با استفاده از تانکر انجام می شد به گونه ای که هفت هزار و 260 سرویس تانکر آب به روستاهای مورد نظر ارسال شد و امسال هم تاکنون هزار و 751 سرویس تانکر آب به این روستاها ارسال شده است.

کد خبر 2310034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha