۲۶ خرداد ۱۳۹۳، ۸:۵۶

مطالبات مردم دلفان از دولت/

قطب کشاورزی لرستان تشنه است/ قفل پروژه هایی که چشم به کلید تدبیر دارد

قطب کشاورزی لرستان تشنه است/ قفل پروژه هایی که چشم به کلید تدبیر دارد

نورآباد - خبرگزاري مهر: شهرستان دلفان به عنوان قطب کشاورزی لرستان همچنان با مشکلات جدی برای تامین آب این بخش مواجه است به طوریکه به رغم کلنگ زنی پروژه های آبرسانی همچنان این پروژه ها با کمبود اعتبارات بلاتکلیف مانده و چشم به کلید دولت تدبیر و امید دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان دلفان با دو هزار و 740 كيلومتر مربع مساحت در شمال غربي استان لرستان و در ميان استانهاي همدان و كرمانشاه قرار گرفته است.

از جمعيت 147 هزار نفري اين شهرستان حدود 80 درصد به شغل كشاورزي مشغول هستند به طوريكه با توليد سالانه 200 هزار تن انواع محصولات كشاورزي يكي از قطب هاي مهم توليد محصولات كشاورزي در استان لرستان به شمار مي رود.

از 120 هزار هكتار اراضي كشاورزي اين شهرستان تنها 20 هزار هكتار به صورت آبي كشت مي شود و مابقي آن به صورت ديم است كه با توجه به بروز خشكسالي هاي مكرر در اين شهرستان كشاورزان متحمل خسارات فراواني شده و براي امرار معاش خود با مشكل مواجه مي شوند كه اين موضوع علاوه بر كاهش راندمان توليد مانع از توسعه اقتصادي اين منطقه نيز خواهد شد.

يكي از راه هاي توسعه بخش كشاورزي اين شهرستان را مي توان احداث سد ها و ايستگاه هاي پمپاژ آب نام برد به طوریكه در صورت جلوگيري از هدر رفت آبهاي سطحي، جاري و رودخانه ها و ايجاد سدهاي آبي و خاكي شاهد تحول در بخش كشاورزي اين شهرستان خواهيم بود.

در حال حاضر طرح مطالعاتي سدهاي گلباغي، گله ويس و سد نورآباد( پهلوان) در حال انجام است كه در صورت به بهره برداري رسيدن اين طرح ها  5 هزار از اراضي ديم اين شهرستان به آبي تبديل خواهد شد.

سد تاج امير، ايستگاههاي پمپاژ آب اسماعيل آباد، خاتون بان و چند طرح ديگر آبي در حال انجام است كه به دليل نبود اعتبار ادامه ساخت اين پروژه هاي آبي متوقف شده است كه در صورت به بهره برداري رسيدن آن چهار هزار هكتار ديگر از اراضي دلفان آبي مي شود که این امر در گرو تخصيص اعتبارات ملي است.

تعدادي از كشاورزان دلفاني با مراجعه به دفتر خبرگزاري مهر اين شهرستان با تاكيد بر اين مهم كه درآمد زندگي آنان تنها از راه كشاورزي و دامپروري به دست مي آيد مي گويند: متاسفانه تا به حال فكري به حال وضعيت زمين هاي كشاورزي ما نشده است و اگر هم اقدامي صورت گرفته نيمه كاره و يا در حد كلنگ زني رها شده است.

آنان مي افزايند: ايجاد سدها و طرح هاي آبي مختلف مي تواند موجب رونق و توسعه بخش كشاورزي و ايجاد اشتغال پايدار خود و فرزندانمان باشد كه علاوه بر اينكه با تحقق اين امر شاهد شكوفا شدن اقتصاد كشاورزي منطقه خواهيم بود محصولات بهتري را به بازار داخلي و خارجي عرضه خواهيم كرد.

آنان با تاكيد بر اينكه اگر وضعيت كشاورزي مطلوب باشد ما مجبور نیستیم در ساير فصول سال به مشاغل دیگر روی بیاوریم ادامه مي دهند: شغل اصلي ما كشاورزي است و زماني شغل ما رونق پيدا مي كند كه دولت توجه بيشتري به چگونگي توسعه كشاورزي ما داشته باشد.

کشاورزان دلفانی می گویند: با توجه به اينكه تاكنون كاشت و برداشت به صورت سنتي بوده است با توسعه طرح های مكانيزاسيون مي توانيم استفاده بهتري از بخش كشاورزي داشته باشيم.

آنان با ابراز خوشحالي از سفر هيئت دولت در روزهاي آينده به لرستان مي افزايد: اميدواريم اين سفر موجب توسعه همه جانبه استان باشد و شاهد رشد و بالندگي لرستان در تمامي زمينه ها باشيم و با تصويب طرح هاي مختلف بويژه در بخش كشاورزي عقب ماندگي هاي گذشته جبران و تكليف طرح هاي نيمه تمام نيز معلوم شود.

آنان از دولت تدبير و اميد مي خواهند كه با توجه به وضعيت كشاورزي منطقه و ضرورت ايجاد طرح هاي آبي و خاكي وزراي نيرو و كشاورزي به عنوان وزراي معين به اين شهرستان اعزام شوند و راهي براي خروج از اين بن بست پيدا كنند.

کشاورزان دلفانی همچنین از مسئولان استان خواستند که طرح هاي موثریدر راستای پيشرفت حوزه كشاورزي منطقه به منظور طرح در جلسه هيئت دولت ارائه کرده و به تصويب برسانند.

آنان اظهار اميدواري كردند با توجه به اينكه شهرستان دلفان يكي از شهرستانهاي محروم استان لرستان و كشور است دولتمردان با يك نگاه ويژه در راستای جبران كوتاهي ها و عقب ماندگي هاي توسعه اين شهرستان تلاش كنند.

به هر حال اميدواريم مسئولان شهرستان دلفان و استان نيز طرح هاي پيشنهادي مهم و زيرساختي را ارائه کنند تا بتواند موجب رشد اقتصادي، توسعه استان و ايجاد اشتغال پايدار براي افراد جوياي كار با توجه به رتبه نخست بيكاري لرستان در كشور و توجه به وجود ظرفيت ها و پتانسيل هاي موجود باشد.

کد خبر 2312468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha