۲۶ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۵۵

مطالبات مردم ازنا از دولت/

تشنگی روستائیان در دامنه های برفی آلپ ایران/ مجتمع فولاد و ذوب آهن به کما رفت

تشنگی روستائیان در دامنه های برفی آلپ ایران/ مجتمع فولاد و ذوب آهن به کما رفت

ازنا - خبرگزاری مهر: شهرستان ازنا با وجود بهره مندی از ظرفیت های فراوان با مشکلاتی به ویژه در حوزه های صنعت و اشتغال مواجه است که انتظار می رود با توجه به سفر هیئت دولت به استان لرستان شاهد رفع این مشکلات باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سفر ریاست محترم جمهور و هیئت دولت به استان لرستان می تواند فرصت مناسبی برای طرح مشکلات این استان و مطالبات مردم باشد که باید از آن نهایت استفاده را برد.

شهرستان ازنا که در شرق استان لرستان واقع شده با وجود بهره مندی از استعداد های طبیعی فراوان و شاخص های قابل توجه در بخش های کشاورزی، گردشگری و صنعت با مشکلات فراوانی از جمله نیمه کاره ماندن برخی پروژه های صنعتی مواجه است.

کمبود آب قطب کشاورزی استان را تهدید می کند

شهرستان ازنا با وجود در اختیار داشتن تنها 7.5 درصد از اراضی استان لرستان به عنوان یکی از قطب های کشاورزی این استان مطرح است که سالانه بیش از 305 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در آن تولید می شود.

این در حالی است که  این شهرستان با وجود بهره مندی از دشت های حاصل خیز در سالیان اخیر با مشکل کمبود آب به ویژه در روستاهای بخش جاپلق مواجه شده است.

یکی از کشاورزان ازنایی در این رابطه به مهر می گوید: سد کمندان شهرستان ازنا با وجود گذشت حدود 10 سال از آغاز عملیات ساخت آن هنوز به مرحله آبگیری و بهره برداری نرسیده است.

وی با یادآوری اینکه پیشرفت فیزیکی این پروژه روند کندی را طی می کند، ادامه می دهد: با توجه به اهمیت موضوع و نقش آن در تامین آب مورد نیاز کشاورزی و شرب شهرستان ازنا باید این پروژه سرعت بیشتری به خود بگیرد.

روستاهای تشنه در انتظار انتقال آب سراب کمندان

اما مشکل دیگر این شهرستان در زمینه آب شرب است که علیرغم قرار داشتن در دامنه های پر برف اشترانکوه و بهره مندی از منابع آب فراوان همچنان بخشی از آب شرب مورد نیاز مناطق شهری و روستاهای آن توسط آب چاه تامین می شود.

یکی از اهالی شهرک المهدی ازنا در این رابطه با اشاره به مشکل آب این شهرک به مهر می گوید: همچنین تعداد زیادی از روستاهای شهرستان ازنا با کمبود آب شرب به ویژه در فصل تابستان مواجه هستند که مشکلات زیادی را برای آن ها ایجاد کرده است.

وی عنوان می کند: با وجود اینکه برای رفع این مشکل طرح انتقال آب از سراب کمندان به شهرستان ازنا در سال های گذشته آغاز شد اما همچنان به دلیل کمبود اعتبار و عدم تکمیل تصفیه خانه دائم شهر ازنا این طرح نیمه تمام باقی مانده است.

خواب طولانی مجتمع فولاد و ذوب آهن

مشکل دیگر در شهرستان ازنا نیمه تمام ماندن طرح های صنعتی و غیر فعال شدن برخی صنایع است در حالی که برخی از صنایع فعال نیز با نیمی از ظرفیت خود در حال فعالیت هستند.

یکی از مهمترین این صنایع مجتمع فولاد و ذوب آهن شهرستان ازنا است که عملیات ساخت آن در سال 85 آغاز شد و ظرفیت ایجاد 1200 نفر شغل مستقیم در آن نوید رفع بخش عمده ای از معضل بیکاری در منطقه را به همراه داشت.

مطابق آخرین اظهارات مسئولان این مجتمع که عملیات ساخت آن فراز و نشیب های فراوانی به همراه داشت حدود سه سال است که با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در فاز اول آن به صورت کامل متوقف شده است و بهره برداری از آن به یکی از مطالبات جدی مردم شهرستان ازنا تبدیل شده است.

یک شهروند ازنایی در این رابطه می گوید: با توجه به ظرفیت عظیم اشتغال زایی این مجموعه باید تکمیل و بهره برداری از آن در اولویت مسئولان دولت تدبیر و امید قرار بگیرد.

اهمیت بهره برداری از این پروژه با توجه به تامین بخش عمده ای از نیاز کشور به فولاد و ورق های استیل و  800 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در سال به گونه ای است که انتظار می رود با مدیریت جهادی دولت یازدهم شاهد بهره برداری از این مجموعه باشیم.

طرحی 3 ساله با 35 درصد پیشرفت فیزیکی

و اما در حوزه پروژه های زیرساختی نیز شهرستان ازنا با مشکلاتی مواجه است به طوریکه یکی از شهروندان ازنایی به پروژه های راهسازی این شهرستان اشاره کرده و می گوید: تکمیل پروژه چهار خطه محور ازنا - شازند، به عنوان پرتردد ترین و پر حادثه ترین محور شهرستان ازنا از مطالبات مهم مردم این شهرستان است.

طرح این مطالبه در حالی صورت می گیرد که این پروژه راهسازی با وجود گذشت 3 سال از آغاز عملیات چهار خطه  شدن تنها با 35 درصد پیشرفت فیزیکی از پیشرفت کندی برخوردار است.

این در حالی است که به گفته فرمانده نیروی انتظامی شهرستان ازنا بیش از 80 درصد تصادفات این شهرستان در محور ازنا - شازند رخ می دهد و با توجه به اهمیت این موضوع تسریع در تکمیل این پروژه نیمه تمام امری ضروری است.

کد خبر 2312635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha