۱ تیر ۱۳۹۳، ۹:۰۶

پرويزي:

اجراي طرح هاي عمراني خرد روستايي در خراسان شمالي به دهياران واگذار مي شود

اجراي طرح هاي عمراني خرد روستايي در خراسان شمالي به دهياران واگذار مي شود

بجنورد - خبرگزاري مهر: استاندار خراسان شمالي گفت: بايد دهياري هاي استان در زمينه توسعه و عمران روستايي از اين حالت ركود و سكون خارج شوند و اجراي برخي از طرح هاي خرد عمراني به آنها واگذار شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سيد علي اكبر پرويزي شنبه شب در همايش سراسري دهياران خراسان شمالي كه به مناسبت سالروز تاسيس دهياران خودكفاي سطح كشور با حضور بيش از 600 نفر از دهياران روستاهاي اين استان در بجنورد برگزار شد؛ با اشاره به اين كه تشكيل شوراهاي اسلامي و دهياري ها در كشور در زمان دولت اصلاحات اجرايي شد، افزود: روند رو به رشد جايگاه و نقش شوراها و دهياري ها اگر چه در دولت هاي نهم و دهم سرعت چنداني نداشت اما با به روي كار آمدن دولت روحاني بار ديگر توجه به شوراهاي اسلامي و دهياري ها اهميت زيادي پيدا كرده است.

وي اضافه كرد: در اين راستا در 9 ماه گذشته اعتباري برابر با كل اعتبارات 4.5 سال گذشته به دهياري اختصاص پيدا كرده و انتظار مي رود دهياران از اين فرصت مهم در جهت عمران و آباداني روستاهاي خود گام بردارند.

پرويزي با بيان اين كه دهياري هاي روستاهاي خراسان شمالي در سال 93 مي بايد از اين حالت ركود و سكون خارج شوند، افزود: دهياران بايد از فرصت مناسب اختصاص اين اعتبارات استفاده كنند.

نماينده عالي دولت در خراسان شمالي اظهار داشت: دولت يازدهم قصد دارد در آينده اي نزديك به قانون شوراها و دهياري ها ورود پيدا كند و اميدواريم با بازنگري در قانون دهياري ها، زمينه براي خدمات رساني بيشتر به مردم روستاها فراهم شود.

وي با بيان اين كه لازم است در حوزه عمراني اجراي پروژه هاي كوچك به دهياري ها واگذار شود، اضافه كرد: بايد علاوه بر طرح هاي عمراني خرد، خدمات قابل واگذاري دستگاه ها نيز به تدريج به دهياري ها واگذار شود.

به گفته پرويزي دستگاه هايي نظير شركت آب، برق، گاز، بهداشت و درمان و ... مي توانند بخشي از خدمات خود را از طريق دهياري ها انجام دهند.

منابع مالی در روستاها به سختی تامین می شود

وي با تأكيد بر اين كه دهياران بايد از اعتبار مصوب شده براي روستا استفاده كنند، اظهار داشت: منابع مالي به سختي تامين مي شود اما بارها مشاهده شده كه به خاطر كم كاري دهيار، اعتبار برگشت مي خورد در حالي كه در روستاهاي استان طرح هاي زيادي روي زمين مانده اند.

پرويزي عنوان كرد: دهياران بايد در روستاهاي خود پروژه هايي كه با اعتبار تا 30 ميليون تومان قابل اجرا هستند را پيشنهاد دهند و طرح هاي خرد را اجرا كنند و استانداري هم در اين زمينه به دهياران فعال مساعدت هاي ويژه اي خواهد كرد.

وي اضافه كرد: انتظار ما اين است كه دهياران به دنبال حل مشكلات كوچكي در روستاهاي خود باشند كه دستگاه هاي خدمات رسان نمي توانند و يا فرصت نمي كنند براي رفع آنها اقدام كنند اما همين مشكلات كوچك براي مردم روستا بزرگ هستند.

به گفته استاندار خراسان شمالي اگر اعتبارات مصوب شده تنها صرف حق و حقوقات دهيار و حق جلسه اعضاي شورا باشد و از طرف ديگر نيز خروجي چنداني براي روستا نداشته باشد؛ بهتر است به طور كلي اين سيستم را تعطيل كنيم.

وي افزود: دهياري ها دستگاه هاي اجرايي هستند و بايد در حد توان و اختيارات خود در اين زمينه فعال باشند.

پرويزي در ادامه به وظايف و قابليت هاي دهياري ها در زمينه مسائل اجتماعي و فرهنگي اشاره كرد و گفت: از دهياران انتظار مي رود به مسائل حوزه اجتماعي ورود پيدا كنند و با دستگاه هاي مسئول در اين زمينه همكاري لازم را داشته باشند.

وي شناسايي و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصيل از طريق صحبت با والدين، تلاش براي پاك سازي روستاها از معضل مواد مخدر، تلاش براي اجراي طرح هاي با اشتغال زايي حداقل 10 نفر در روستاها و ... را برخي از مواردي دانست كه دهياران مي توانند بيش از گذشته به آنها ورود داشته باشند.

کد خبر 2316615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha