۳۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۹:۳۰

در نشست تخصصی با رسانه مطرح شد:

افزایش سوانح ترافیکی در استان مرکزی/ اجرای سند ارتقای فرهنگ ترافیک در راستای کاهش حوادث

افزایش سوانح ترافیکی در استان مرکزی/ اجرای سند ارتقای فرهنگ ترافیک در راستای کاهش حوادث

اراک – خبرگزاری مهر: استان مرکزی بعنوان یکی از استان هایی که در شاهراه ترانزیتی کشور قرار دارد در سال های اخیر وضعیت مناسبی در ایمنی ترافیکی نداشته به طوری که به گفته ی معاون امور اجتماعی استانداری مرکزی افزایش سوانح ترافیکی در سال های اخیر داشته، عاملی که باعث شده است، سند ارتقای فرهنگ ترافیک در این استان تدوین و بصورت پایلوت در شهر اراک اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون امور اجتماعی استانداری مرکزی ظهر سه شنبه در نشست تخصصی با اصحاب رسانه استان مرکزی با اشاره به حوادث رانندگی استان گفت: سند ارتقای فرهنگ ترافیک در استان مرکزی تدوین شده و از اردیبهشت امسال اجرای آن آغاز شده است.

غلامرضا فتح آبادی افزود: 850 ساعت نفر کار تخصصی و 100 نفر نیروی اختصاصی در تدوین این سند همکاری و اجرای آن با مشارکت 46 دستگاه در 900 برنامه عملیاتی تعریف شده است.

وی  تاکید کرد: مهم ترین هدف تدوین سند ارتقای فرهنگ ترافیک، آموزش مستقیم و غیر مستقیم فرهنگ و قوانین ترافیک با تاکید بر همه اقشار جامعه است.

سند ارتقای فرهنگ ترافیک در سراسر استان اجرایی می شود

فتح آبادی اضافه کرد: این سند هم اکنون در شهرستان اراک به صورت پایلوت عملی و در صورت بروز دستاورد و نتایج مثبت در سراسر استان اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: هدف کمی این سند، کنترل و کاهش تخلفات و حوادث ترافیکی به میزان 25 درصد است.

فتح آبادی با اشاره به اینکه مرحله اجرایی سند تاکنون از این هدف جلوتر بوده است، اظهار کرد: در سه ماه نخست سال گذشته تعداد قربانیان حوادث ترافیکی 151 نفر بوده که این تعداد با کاهش 23 درصدی روبرو و به 116 نفر رسیده است.

وی افزود: این آمار در شهرستان از 30 نفر به 20 نفر رسیده و  با کاهش 33 درصدی روبرو بوده است که شروع برنامه های اجرایی سند در اعمال این نتیجه موثر بوده است.

ارتقای فرهنگ ترافیک یکی از شاخص های توسعه در جهان امروز است

فتح آبادی به اینکه ارتقای فرهنگ ترافیک یکی از شاخص های توسعه در جهان امروز است، افزود: هم اکنون مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی نهمین علت مرگ و میر در جهان است که متاسفانه در کشور ما دومین عامل است.

وی با اشاره به اینکه در هر روز 52 نفر در ایران بر اثر حوادث ترافیکی می میرند، تصریح کرد: این آمار در یک دهه گذشته 241 هزار نفر بوده است

معاون اجتماعی استاندار با بیان اینکه در این میان استان مرکزی از وضعیت نامناسبی در کشور برخوردار است، اظهار کرد: متاسفانه شهر اراک طی دو، سه سال گذشته رتبه اول قربانیان تصادفات را داشته است به طوریکه از 19 هزار کشته تصادفات سال گذشته، 611 نفر مربوط به استان مرکزی بوده اند.

فتح آبادی علل مختلفی را جهت ضرورت تدوین این سند معرفی و گفت: مکلف شدن دولت به کاهش 10 درصدی سالانه سوانح و حوادث ترافیکی، بالا بودن آمار تصادفات و رتبه بالای استان در کشور، لزوم اعمال سیاست های  جامع و هدفمندی ترافیکی از جملع این علل است.

تبعات اقتصادی و اجتماعی حوادث ترافیکی یکی از دلایل پیگیری سند است

وی گفت: تبعات اقتصادی و اجتماعی حوادث ترافیکی یکی از دلایل پیگیری این سند است، با توجه به آمار خسارت یک مورد حادثه رانندگی به طور متوسط 500 میلیون تومان و میانگین خسارت روزانه این سوانح برای استان 400 میلیون تومان و برای کل کشور 20 میلیارد تومان هزینه است.

فتح آبادی ادامه داد:  هزینه اقتصادی ناشی از سوانح ترافیکی در سال 1390 معادل 52 هزار میلیارد تومان بوده است که برابر با هشت درصد تولید ناخالص داخلی است.

وی با اشاره به تبعات اجتماعی این سوانح گفت: بی سرپرستی خانواده ها، عوارض معلولیت، فقر و فساد از پیامدهای اجتماعی سوانح رانندگی است که در دراز مدت آثار سوء خود را در جامعه نشان خواهد داد.

فتح آبادی کثرت اختلالات روحی و روانی در جامعه، مصرف مواد مخدر، مشروبات الکی و روانگردها، مشکلات مربوط به مهندسی ترافیک چو طولانی شدن پروژه عمرانی، پیاده روهای نامناسب و نبود پارکینگ را از عوامل ایجاد سانحه در اراک عنوان کرد.

وی یادآور شد: اعتبارات این طرح از محل اعتبارات مصوب استانی، شهرداری ها، 5 درصد از اعتبار سند ارتقا فرهنگ ترافیک و سایر منابع تامین می شود.

فتح آبادی با اشاره دوباره به نقش رسانه ها گفت: انتظار می رود مطبوعات و سایت های خبری با رصد مشکلات و نواقص ترافیکی شهر و ارائه به مسئولین و دستگاه های زیربط در این راستا موثر باشند.

وی ادامه داد: همچنین برگزاری مسابقات عکس خبری، انعکاس برنامه ههای مرتبط با ارتقا فرهنگ ترافیک در رسنه، درج کاریکاتور، برگزاری کارگاه های آموزشی با همین موضوع، مصاحبه با آسیب دیدگان ترافیک و تهیه گزارش از آن ها از کارهایی است که رسانه ها می توانند در این راستا انجام دهند.

فتح آبادی در خصوص کارهای صورت گرفته سند از آغاز تاکنون گفت: در اختیار قرار دادن خودرو با راننده توسط 15 دستگاه جهت افزایش گشت پلیس راه در نوروز، عضویت 57 هزار دانش آموز مقطع ابتدایی بعنوان همیار پلیس، ایجاد بانک اطلاعات و آمار حوادث ترافیکی، شناسایی 110 نقطه مشکل دار شهر اراک و انعکاس به شهرداری وشورای شهر از جمله این اقدامات بوده است.

رسانه ها شرکای اصلی این طرح

وی در ادامه رسانه ها را شرکای اصلی این طرح عنوان کرد و اظهار کرد: خبرنگاران کنشگران فعال و کارآفرینان اصلی اجتماعی هستند که بیشترین تاثیر را در ارتقای سندهای توسعه بعنوان یکی از شاخص های کشورها را دارند.

فتح آبادی افزود: بی شک نقش خبرنگاران در نگاه موشکافانه به این شاخص ها بی بدیل است و در توسعه کمی و کیفی در عرصه های مختلف می تواند کمک رسان نظام باشد.

وی با بیان اینکه نقد موثر و سازنده از کارهای خبرنگار و رسانه است، ادامه داد: پرهیز از نگاه برخوردی و غضبی با نقدها و استفاده از آن ها بعنوان فرصت باید در دستگاه ها و میان مسئولین شکل بگیرد.

فتح آبادی بیان کرد: در سال های اخیر شاهد بهبود فرهنگ ترافیک در کشور بوده ایم و این در نتیجه آگاهی مردم، همکاری بین دستگاهی و اصلاح قوانین ترافیکی بوده است.

در پایان این مراسم خبرنگاران برای همکاری با اجرای این سند اعلام آمادگی کردند و درخواست خود را مبنی بر تعامل دو طرفه مطرح کردند.

کد خبر 2336220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha