۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۲۹

آقاجانی:

چوب جادو برای حل مشکلات بخش درمانی کشور نداریم/ ثبت‌نام 3000 پزشک متخصص در طرح ماندگاری

چوب جادو برای حل مشکلات بخش درمانی کشور نداریم/ ثبت‌نام 3000 پزشک متخصص در طرح ماندگاری

اراک – خبرگزاری مهر: معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: چوب جادو برای حل مشکلات انبوه بخش بهداشت و درمان کشور نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد آقاجانی ظهر چهارشنبه در اولین بازدید دبیرخانه اجرایی ستاد طرح تحول سلامت کشور گفت: حوزه بهداشت و درمان کشور در سالهای اخیر به دلیل سوء مدیریت ها با مشکلات بسیاری در حوزه اعتباری روبروست که حل تمامی مشکلات در گرو کار جهادی و اعمال مدیریت های کارشناساسی است.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت به عنوان یکی از اولویتهای کاری دولت یازدهم گفت: مهمترین حمایت دولت از سلامت مردم حمایت در بخش کاهش هزینه های درمانی در قالب این طرح است که از محل هدفمندی یارانه ها اجرا می شود.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: با اجرای طرح ارتقا سلامت از محل هدفمندی یارانه ها اعتبارات قابل توجهی برای ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستانی پیش بینی شده  و امید است با تخصیص این اعتبارات وضعیت خدمات هتلینگ بیمارستانی در کشور بهبود یابد.

آقاجانی ادامه داد: بهبود کیفی خدمات بیمارستانی، بسترسازی برای ماندگاری پزشکان متخصص در بیمارستانهای دولتی، ترویج زایمان طبیعی و... از جمله اهداف اجرای طرح ارتقا سلامت در مراکز درمانی دولتی کشور است که با جدیت تمام علیرغم وجود مشکلات اقتصادی پیش رو در حال اجراست.

بدهکاریها میراث نامبارک سوء مدیریت ها در مراکز درمانی کشور

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه به بدهکاری دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز درمانی به پزشکان، پرستاران و طرفهای قرارداد اشاره کرد و گفت: این بدهکاری میراث نامبارک سوء مدیریت ها در مراکز درمانی کشور است.

دکترآقاجانی از دانشگاه علوم پزشکی اراک به عنوان بدهکارترین دانشگاه علوم پزشکی کشور یاد کرد و گفت: براساس  اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک این دانشگاه بالغ بر100 میلیارد تومان بدهکار بوده که با تلاشهای صورت گرفته از اسفند ماه سال گذشته تاکنون بالغ بر 60 میلیارد تومان این بدهی پرداخت شده است.

وی توسعه بی رویه در حوزه آموزش عالی پزشکی بدون توجه به اعتبارات ویژه این بخش و انحراف منابعی که قرار بوده صرف سلامتی مردم شود در بخش آموزش هزینه شده را دلیل عمده بحرانهای پیش روی دانشگاه علوم یزشکی اراک در سالهای اخیر برشمرد و گفت: امید است با حمایت وزارت خانه و اعمال مدیریت به جا هر روز از حجم این مشکلات در استان مرکزی کاسته و بتوانیم با جلب رضایت پرسنل زمینه ارائه خدمات را برای بیماران فراهم کنیم.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه از ساختار فیزیکی فرسوده بیمارستان ولیعصر اراک به عنوان یکی دیگر از مشکلات این مرکز درمانی یاد کرد و گفت: فرسودگی و عمر بالای مرکز درمانی ولیعصر اراک در کنار حجم بالای بیماران مراجعه کننده همخوانی ندارد و این مسئله همواره موجب نارضایتی مردم شده است.

آقاجانی علیرغم لمس تمامی مشکلات پیش روی بیمارستان ولیعصر از لحاظ ساختار فرسوده این بیمارستان به نوعی آب پاکی را روی دست خبرنگاران ریخت و گفت: آنچه امروز اولویت وزارت خانه در حوزه بهداشت و درمان است کاهش هزینه های درمانی بیماران در قالب طرح ارتقا سلامت و افزایش کیفیت خدمات درمانی به بیماران است لذا با توجه به کمبود اعتبارات پیش رو نمی توانیم برنامه های در حوزه پروژه های عمرانی داشته باشیم.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی اراک باید با توجه به کمبود اعتبارات پیش رو چاره ای دیگری برای حل این مشکل اندیشه کرده و با مدیریت مناسب منابع زمینه حل مشکلات پیش رو را فراهم کند.

معاون وزیر بهداشت با بیان این که وضعیت اعتباری دانشگاه علوم پزشکی اراک هم اکنون زیر صفر است، گفت: مدیران استان باید سالها تلاش کنند تا بتوانند زخم عمیق این حوزه را در بخش اعتبارات درمان کرده و بعد از آنکه حداقل این وضعیت به صفر نزدیک شد به پروژه های توسعه ای فکر کنند.

دکتر آقاجانی بار دیگر با تاکید براینکه حل مشکلات اعتباری و.... در حوزه بودجه و اعتبارات با چوب جادو حل نمی شود گفت: حل این مشکلات در گرو صبوری و همیاری تمامی مدیران دانشگاه های علوم پزشکی، کارکنان، پزشکان، پرستاران و از همه مهمتر مردم است.

اصلاح شیوه های مدیریتی وضعیت بحرانی را در بهداشت و درمان حل می کند

وی با بیان این که مشکلات بحرانی فراروی حوزه بهداشت و درمان کشور با اصلاح شیوه های مدیریتی فقط حل شدنی است گفت: باید با اصلاح شیوه های مدیریتی و هزینه کرد تمامی منابع مالی در جای خود اجازه نداد پولی که حق مردم است در جای دیگر هزینه شود.

معاون درمان وزیر بهداشت تاکید کرد: تا زمانی که اولویت مهمی چون سلامتی مردم پیش روی مسئولان بخش درمان کشور است کسی حق ندارد به توسعه آموزش عالی در این بخش فکر کند و با هزینه کرد اعتباراتی که حق پزشکان، پرستاران و بیماران است در ایجاد رشته های آموزش عالی خرجکرد مردم از جیبشان را افزایش داد.

دکتر آقاجانی درادامه از جذب خارج از ضابطه نیروی انسانی در دانشگاه علوم پزشکی اراک طی سالهای گذشته به عنوان یکی دیگر از عوامل مشکل زا برای این دانشگاه یاد کرد و گفت: این اقدام بارسنگینی از تعهدات را پیش روی دانشگاه قرار داده است.

ثبت نام 3000 پزشک متخصص در طرح ماندگاری پزشکان متخصص

معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه از نتایج مثبت اجرای طرح ارتقا سلامت در کشور خبر داد و گفت: با اجرای این طرح از 19 اردیبهشت ماه امسال در 970 بیمارستان دولتی کشور خوشبختانه نتایج خوبی عاید شده که کاهش هزینه های پرداختی درمان از سوی مردم به عنوان  مهمترین هدف طرح تاکنون محقق شده است.

دکتر آقاجانی افزود: با اجرای این طرح که با هدف کاهش فرانشیز پرداختی از سوی بیماران، مقیم شدن پزشکان متخصص، ارتقا زایمان طبیعی، ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستانی، ارتقا خدمات اورژانسی و... اجرا شد سهم هزینه پرداختی بیماران از 37 درصد به 8 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان این که امروز دیگر کسی در بیمارستان های دولتی برای پرداخت هزینه های درمانی زیر خط فقر نمی رود گفت: تحقق تمامی اهداف طرح در کوتاه مدت امری محال است و این مهم کمی صبوری و همراهی همه مسئولان را می خواهد.

معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه از اجرای طرح ماندگاری پزشکان متخصص در بیمارستان های دولتی خبر داد  گفت: تاکنون 3 هزاز پزشک متخصص در 300 شهر کشور برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کرده اند.

وی یادآور شد: در حال حاضر بیش از 800 پزشک متخصص در بیمارستان های بالای 64 تختخوابی دولتی کشور در قالب طرح ارتقا سلامت فعال اند.

معاون درمان وزیر بهداشت یادآور شد: مردم می توانند هر گونه تخلف در این حوزه را مبنی بر عدم حضور پزشکان متخصص در طول 24 ساعت شبانه روز در مراکز درمانی کشور به شماره 1590 و سامانه پیامکی 20001590 اطلاع دهند.

کد خبر 2344549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha