۲۸ مرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۴۷

فرهمندپور مطرح کرد:

زاویه دید مشترک نسبت به مسائل حوزه زنان در کشور وجود ندارد/ افزایش آمار افسردگی دختران تحصیل کرده

زاویه دید مشترک نسبت به مسائل حوزه زنان در کشور وجود ندارد/ افزایش آمار افسردگی دختران تحصیل کرده

اراک – خبرگزاری مهر: مشاور وزیر کشور در امور خانواده و بانوان از افزایش آمار افسردگی در بین دختران تحصیل کرده کشور خبر داد و گفت: امروزه بالغ بر 60 درصد ورودی دانشگاه های کشور را دختران جوان تشکیل می دهند، آماری که در نگاه نخست موفقیتی برای دختران ما محسوب می شود اما در بطن امر زنگ خطری بزرگ برای کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، فهیمه فرهمندپور ظهر سه شنبه با بیان این مطلب در جلسه شورای اداری استان مرکزی بی توجهی به ایجاد فرصت های موازی با دانشگاه برای دختران را عامل مهم به صدا درآمدن این زنگ خطر در کشور عنوان کرد و گفت: عدم برنامه ریزی برای ایجاد بسترهای شغلی مناسب برای دختران جوان فارغ التحصیل از دانشگاه باعث شده تا این جمعیت بعد از خروج از فضای علمی دانشگاه ها با شوک بزرگی در حوزه اشتغال روبرو شوند.

عدم برنامه ریزی برای اشتغال دختران تحصیل کرده کشور

وی با تاکید بر این که عدم برنامه ریزی برای اشتغال دختران تحصیل کرده کشور را با چالش های بزرگ در حوزه اجتماعی روبرو می کند گفت: اعمال سهمیه راه حلی برای مقابله با چالش های احتمالی نیست و این مسئله نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری و مدیران میانی است.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد فرصت های موازی با دانشگاه برای دختران گفت: ایجاد فرصت های موازی با دانشگاه برای دختران یکی از اقدامات موثر در جهت مقابله با عدم تعادل جمعیت دانشگاه های کشور است.

مشاور امور خانواده و بانوان وزیر کشور افزود: متاسفانه امروز روستاهای ما نیز شاهد حضور دختران فارغ التحصیل دانشگاهی است که هیچگونه زمینه فعالیت اقتصادی برای آنها در روستاها فراهم نشده است.

فرهمند پور با بیان این که دختران تحصیل کرده دانشگاهی ما امروز فرصتی متناسب با تحصیلات دانشگاهی خود برای ارائه توانمندی های علمی خویش در جامعه پیدا نمی کنند گفت: این مسئله باعث شده تا دخترانی که در شهرهای بزرگ و دانشگاه های مطرح تحصیل کرده اند و بعد از اتمام تحصیلات و اشتغال در فرصت های شغلی موجود زندگی مجردی در شهر غریب را به زندگی در شهر خویش که فاقد بسترهای شغلی مناسب است ترجیح دهند رویکردی که ارمغان آن مسائل اجتماعی بسیار در آینده ای نه چندان دور برای  کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: وقتی دختران در مناطق مختلف جز ورود به دانشگاه ها امکان استفاده از فرصت ها و راهی موازی برای ابراز خود و  استفاده از عمرشان نمی یابند دانشگاه مفر می شود.

مشاور امور خانواده و بانوان وزیر کشور یاداور شد: با ایجاد صرفا فرصت های آموزشی در دانشگاهی برای دختران بدون برنامه ریزی لازم تنها زمان بی هدف بودن دختران را 4 سال به تاخیر انداخته ایم چرا که امروز کشور بجای دختران دیپلم بیکار با قشر عظیمی از  دختران لیسانسه بیکار روبروست که بی هدف بعد از تحصیلات دانشگاهی در انتظار فرصت های شغلی اند.

فرهمندپور تاکید کرد: اگر برای استفاده از فرصت های ارزشمند و حداقل حقوق شهروندی زنان و دختران شهری و روستایی برنامه ای پیش بینی کرده بودیم امروز شاهد بالانس جمعیتی دانشگاه ها نبودیم.

تغییردیدگاه ها به حوزه زنان در کشور ضروریست

مشاور وزیر کشور در امور خانواده و بانوان گفت: تبیین جایگاه خانواده و ایجاد هماهنگی در نگرش به این حوزه از اولویت های حوزه کاری ماست و در تلاشیم این مهم هر چه زودترمحقق شود.

فرهمندپور ادامه داد: آنچه بیشترین تاثیر را دربرنامه ریزی ها و فرایند اجرای امور مربوط به حوزه خانواده و زنان در کشور دارد نه به وجود امکانات و چالش های اقتصادی و سیاسی برمی گردد و نه در گرو مسائل فرهنگی، نیروی انسانی یا منابع مالی قرار دارد بلکه بیشترین تاثیر به نو نگاه، دیدگاهها و بینش مدیران استانی برمی گردد امر مهمی که به  نحو ه مواجهه ما با امکانات محدود ،چالش ها و منابع در اختیار برای پیش برد امورمعنا داده و باعث می شود تا تعریف خاصی از اولویت های این حوزه ارائه گردد.

وی با بیان این که متاسفانه زاویه دید مشترک نسبت به مسائل حوزه زنان و خانواده در کشور وجود ندارد گفت: این مسئله به عنوان یک چالش اساسی در کشور بسیار نگران کننده است.

مشاور امور خانواده و بانوان وزیر کشور یادآور شد: اگر چه زنان امروز ایران باید خدا را شکر کنند در دوره ای قرار دارند که مقامات عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران و در صدر همه مسئولین از یک سو مقام معظم رهبری همواره برمسائل مربوط به حوزه زنان تاکید داشته و معتقدند مسائل این حوزه باید در زمره مهمترین دغدغه های مدیران قرار بگیرد.واز سوی دیگر  ریاست عالیه قوه مجریه اعتمادی عمیق و نگاه مدبرانه ای به مسائل حوزه زنان دارند اما زنان ما خواستار الزامات خاص در این دیدگاه اطمینان بخش هستند .

فرهمندپور با بیان این که در کوتاه مدت عمر دولت یازدهم نیز دستاورد عملی در این حوزه مشاهده نشده است گفت: علت این مهم عدم وجود تعریف واحدی از حوزه زنان و خانواده در میان مدیران میانی دولت است.

وی ادامه داد: کماکان شاهدیم وقتی صحبت از نگاه عدالت محور به توزیع فرصت ها و برخورداری از حداقل حقوق شهروندی به زنان می شود زنان متاسفانه جنسیت رغیب دیده شده و این نوع نگاه بربرنامه ریزی ها متاسفانه موثر است.

وی تاکید کرد: مدیران باید وقتی صحبت از فرصت های تحصیلی برای دختران به میان می آید با نگاه ایجاد این فرصت برای دختران خویش تصمیم بگیرند و وقتی صحبت از ایجاد بسترهای اقتصادی برای حضور و فعالیت زنان در عرصه اقتصاد می شود باید این فرصت را امتیازی برای همسران و دختران خویش بدانند.

رشد نامتوازن شاخصها مشکلات حوزه زنان را حل نمی کند

مشاور وزیر کشور در امور خانواده و بانوان با بیان این که رشد نا متوازن شاخصها مشکلات حوزه زنان را حل نمی کند افزود: حل مشکلات زنان و دختران کشور در گرو ورود مدیران به همه بخشها و پوشش همه لایه های اجتماعی است چرا که رشد نامتوازن شاخصها نه تنها مشکلی حل نمی کند که بر مشکلات نیز می افزاید.

فرهنمندپور گفت: بخشی نگری و عملکرد جزیره ای دستگاه ها کمکی به مسائل پیش روی زنان کشور نمی کند و تنها منابع محدود را از بین می برد.

وی با تاکید بر ضرورت تحکیم خانواده در کشور گفت: تحکیم خانواده لازمه تحکیم جامعه و سالم سازی آن است و توجه به زنان به عنوان اصلی ترین رکن جامعه یک ضرورت است.

مشاور امور خانواده و بانوان وزیر کشور با بیان این که برخی از استانها امروز فاقد حداقل های فرصت های فرهنگی، اجتماعی، رفاهی آموزشی و ... برای دختران و زنان جوان در شهرها و روستاها هستند گفت: امروز مقیاس های ورزشی تخصیص یافته به حوزه بانوان در کشور تعجب برانگیز است و این بی توجهی به قشری که رسالت تربیت نسل آینده کشور را عهده دار است دور از انصاف است.

فرهنمندپور تاکید کرد: مسائل مربوط به حوزه خانواده امروزه یکی از مسائل مهم ومورد توجه کشور است چرا که بی توجهی به این حوزه یعنی استقبال از چالش های اجتماعی و استقبال از چالش های اجتماعی یعنی به پیشواز مشکلات فرهنگی رفتن و این مسئله شایسته کشور ما نیست.

کد خبر 2353296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha