۳ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۳۸

هشدارسیدمهدی شجاعی به فعالان فرهنگی:

فضای مجازی دارد جای کتاب خواندن را می‌گیرد

فضای مجازی دارد جای کتاب خواندن را می‌گیرد

سیدمهدی شجاعی داستان نویس، گفت: سطح مطالعه در كشور ما هیچ وقت امیدواركننده نبوده و از آنجا که اخیراً درگیر فضای مجازی و به‌خصوص شبكه‌های اجتماعی شده‌ایم، معتقدم بخشی از وقت كتاب‌خوانان به گذراندن زمان در این شبكه‌ها اختصاص پیدا می‌كند و كسانی كه فرضاً پیش از این دو كتاب در هفته می‌خواندند، دیگر وقتی برای كتاب خواندن ندارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین شب از چهارمین دوره شب‌های داستان برج میلاد، یكشنبه دوم شهریور با حضور منیژه آرمین، سیدمهدی شجاعی و جواد عاطفه برگزار شد.

منیژه آرمین، نویسنده و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم در این برنامه گفت: داستان یعنی انسان و انسان هم ابعاد مختلفی دارد كه یكی از این ابعاد، تاریخ است.

وی اضافه كرد: من همیشه به دنبال قطعات گمشده‌ای بوده‌ام كه همیشه در انسان وجود داشته است و ممكن است انسان‌ها حس كنند آن را فراموش كرده‌اند ولی همیشه به دنبال آن می‌گردند. بر همین اساس هم فكر می‌كنم تاریخ، نه به معنای كتابی بلكه به شكل فردی، اجتماعی و سیاسی در انسان وجود دارد و كاری كه نویسنده می‌كند، این است كه پرده را كنار می‌زند و لایه‌های درونی انسان‌ها را نشان می‌دهد.

آرمین همچنین گفت: چیزهای زیادی است كه هنوز درباره آنها ننوشته‌ام به‌خصوص كه عمر انسان كوتاه است و محدود بنابراین بلندپروازانه است كه بگویم درباره همه‌چیز نوشته‌ام چون باید دید كه آیا عمر اجازه می‌دهد بیش از این بنویسم یا نه.

وی همچنین درباره تمایلش به نوشتن درباره تاریخ گفت: دوست دارم كل انسان را بنویسم و نه فقط تاریخ، چون جنبه‌های انسان و انسانیت، بسیار گسترده و عمیق است.

آرمین در پایان سخنانش بخشی از رمان‌های «شب و قلندر» و «16 سال» را برای حضار خواند؛ او درباره این كتاب‌ها گفت: كتاب 16 سال، شكل پازل دارد و ممكن است بخش‌هایی از آن به یكدیگر ارتباطی نداشته باشد ولی همه داستان كتاب، در 16 سالی رخ می‌دهد كه رضاشاه بر ایران حكومت می‌كرد.

سیدمهدی شجاعی، دیگر میهمان دومین شب از شب‌های داستان برج میلاد، پیش از داستان‌خوانی به وضعیت مخاطبان داستان در ایران اشاره كرد و گفت: سطح مطالعه كشورمان هیچ وقت امیدواركننده نبوده است و چون اخیراً درگیر فضای مجازی و به‌خصوص شبكه‌های اجتماعی هستم، معتقدم بخشی از وقت كتاب‌خوانان به گذراندن زمان در این شبكه‌ها اختصاص پیدا می‌كند؛ فرضا كسانی كه پیش از این دو كتاب در هفته می‌خواندند، وقتی برای كتاب خواندن ندارند.

وی افزود: البته امتیازها و محاسن فضای مجازی را نباید از یاد برد ولی در عین حال اهالی فرهنگ و هنر باید تامل بیشتری در مواجهه با فضای مجازی داشته باشند و باید به نوعی آن را مدیریت كنند تا این فضاها جای كتاب و مطالعه را نگیرد.

نویسنده «كشتی پهلوگرفته» درباره طیف مخاطبانی كه برای آنها می‌نویسد نیز گفت:‌ همان‌طور كه نوشتن فیلمنامه و نمایشنامه و داستان، شیوه و سبك متفاوتی را طلب می‌كند، نوشتن برای نوجوانان یا بزرگسالان هم سخت و دشوار می‌شود و به تعمق و تفكر نیاز دارد.

شجاعی سپس داستان «آگهی فروش خودرو» را برای مخاطبان خواند.

جواد عاطفه، داستان نویس و مترجم، آخرین میهمان برنامه شب‌های داستان برج میلاد بود كه داستانش را با عنوان «آن مرد در باران آمد» برای حضار خواند.

وی درباره دلیل اینكه چرا از آگوست استریندبرگ، بیش از دیگر نویسنده‌ها ترجمه می‌كند، گفت: آگوست استریندبرگ، پدربزرگ من است و پنج سال گذشته را با او و آثارش گذرانده‌ام. او یكی از موثرترین هنرمندان و نویسندگان سوئدی است كه چنان هنرمندانه و خلاقانه می‌نویسد كه سه مكتب ادبی یا از او متاثر شده‌اند یا با او آغاز شده‌اند و یا اینكه او بوده كه باعث بالیده شدن آن مكتب شده است.

نویسنده «تا مقصد می‌خوابم بیدارش نکن» در پایان گفت: تمام شخصیت استریندبرگ در آثار و داستان‌هایش منعكس شده است و شمای كلی زندگی‌اش را باید از میان نوشته‌هایش یافت.

سوم شهریور در سومین شب از شب‌های داستان، میترا داور، محمد صالح‌علا، مریم طاهری‌مجد و رضا فکری از ساعت 18 در همین مکان داستان‌خوانی خواهند داشت.

کد خبر 2356794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha