۱۲ شهریور ۱۳۹۳، ۱۳:۰۹

ابراهیمی در گفتگو با مهر تاکید کرد:

آینده شهرک‌های صنعتی قم بسیار درخشان است/ استقبال ضعیف از شهرک چاپ

آینده شهرک‌های صنعتی قم بسیار درخشان است/ استقبال ضعیف از شهرک چاپ

قم - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی قم رو به رشد و تکامل است گفت: شهرک‌های صنعتی چاپ‏، فناوری اطلاعات و ارتباطات و قنوات در آینده نزدیک به قطب‌های صنعتی قم تبدیل خواهند شد.

مهندس روح الله ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه سازمان صنایع کوچک از سال 43 شکل گرفته‌اند، گفت: در شرایط کنونی ارزش صنایع کوچک به دلیل نیاز به سرمایه گذاری کم‏، ریسک پذیری پائین و اشتغال زایی مناسب و ارزش افزوده بالا دوچندان شده است.

وی با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی از سال 64 فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، اظهار داشت: این شرکت برای تامین زیرساخت‌ها و مدیریت و انجام برنامه‌های سخت افزاری شهرک‌های صنعتی شکل گرفت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی با تاکید براینکه صنایع کوچک مکمل صنایع مادر است، افزود: سازمان صنایع کوچک از سال 83 با شرکت شهرک‌های صنعتی ادغام شد و تحت سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران مدیریت می‌شود.

تاکنون 300 میلیون یارانه صنعت دریافت کردیم

وی با تأیید اینکه بین برخی از کارهای سازمان صنعت و شرکت شهرک‌ها موازی‌کاری مشاهده می‌شود، گفت: اما عملکرد طرفین می‌تواند مکمل یکدیگر بوده و جهت حل مشکلات موجود در بخش صنعت مؤثر و سبب رضایت صنعتگران و کارآفرینان حوزه صنعت باشد.

ابراهیمی درباره اختصاص یارانه صنعت به شرکت شهرک‌های صنعتی قم با توضیح این مطلب که دولت در این باره بودجه‌ای مشخص تکلیف و تعیین نکرده است‏، گفت: از ابتدای سال تاکنون 300 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی برای تکمیل زیرساخت‌های صنعتی اختصاص داده شده که این مبلغ را جهت تکمیل پست‌های برق در شهرک‌های صنعتی صرف کرده‌ایم.

وی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شهرک‌های صنعتی را تامین برق کافی دانست و گفت: با توجه به اینکه ظرفیت‌های پست برق در شهرک‌های صنعتی تکمیل و از طرفی تامین برق یکی از موارد پرهزینه است، توافق نامه‌ای را با شرکت برق منطقه‌ای امضا کرده‌ایم تا بتوانیم ظرفیت‌های جدیدی برای متقاضیان تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم با اشاره به اینکه در دو سه سال اخیر تزریق بودجه دولتی به این شرکت کاهش یافته است، گفت: با اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی یک شرکت کاملا دولتی است و بصورت خودگردان (درآمد - هزینه) اداره می‌شود. اما تخصیص منابع دولتی برای تکمیل زیرساخت‌ها می‌تواند هزینه‌های تمام شده را کاهش دهد.

بیش از 18000 نفر در شهرک‌های صنعتی اشتغال دارند

ابراهیمی از اشتغال بیش از 18 هزار نفر در شهرک‌های صنعتی قم تا پایان خردادماه سال جاری خبر داد و گفت: مجموعاً شامل بیش از 1600 قرارداد هستند که تاکنون بیش از هزار واحد به بهره برداری رسیده‌اند.

وی درباره معیار آمار اشتغال صنایع و اینکه تا چه حد آمار‌های ارایه شده مستند و واقعی است گفت: معمولا آمارهای اشتغال در صنایع بر سه پایه آمار مندرج در پروانه بهره برداری و یا در جواز تاسیس و یا بازدید می‌دانی از واحدهای صنعتی اعلام می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی بیان داشت: صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک با دریافت کمترین وثایق مبادرت به صدور ضمانت نامه برای دریافت تسهیلات مالی از سایر بانک‌های عامل برای صنعتگران و تولید کنندگان می‌کند.

ابراهیمی درباره بلاتکلیفی وضعیت شهرک فناوری و اطلاعات گفت: آنچه مسلم است این است که متولی اصلی بحث‌های فناوری و اطلاعات وزارت ارتباطات است و فقط تامین نیازهای سخت افزاری و زیر ساختی شهرک به عهده ماست.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا از‌‌ همان ابتدای تاسیس کلیه امور شهرک فناوری و اطلاعات به شرکت شهرک‌ها سپرده شده است، گفت: یکی از راهبردهای مورد تأکید مسئولان استانی بر اساس سند چشم انداز قم در افق 1404 ایجاد شهرک فناوری اطلاعات است که برای استفاده حد اکثری از ظرفیت بخش‌های مختلف استان مطالعات امکان سنجی و توجیهی اولین شهرک تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستور کار این شرکت قرار گرفت، ‌اما استقرار جامعه هدف در شهرک مورد نظر همکاری گسترده همه مسئولان استانی را می‌طلبد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی از انعقاد توافق نامه‌ای در خصوص توسعه و تکمیل شهرک فناوری و اطلاعات خبر داد و گفت: در این راستا با پیگیری استاندار قم توافقنامه‌ای فی مابین سازمان فناوری اطلاعات ایران، ‌استانداری قم، ‌شرکت شهرکهای صنعتی استان قم، ‌پارک علم و فناوری قم و کنسرسیوم ایریانا منعقد شد که انشاء الله موجبات تسریع در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این شهرک فراهم شود. و در صورت تحقق تعهدات طرفین در توافق نامه تحول چشمگیری در حوزه فناوری اطلاعات استان رقم خواهد خورد.

شهرک چاپ را باید صنف چاپ و نشر پویا و فعال کنند

وی با انتقاد از عدم استقبال صنف چاپ و نشر از شهرک چاپ گفت: با اینکه با نمایندگان این صنف جلسات متعددی تشکیل دادیم و تسهیلات ویژه‌ای برای برخورداری آن‌ها از امکانات شهرک چاپ تدارک دیدیم اما این قشر به دلیل عمدتاً ناتوانی‌های مالی از این شهرک و ظرفیت‌های آن استفاده نمی‌کنند.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه اگر صنف چاپ و نشر از شهرک چاپ استقبال نکنند احتمال واگذاری زمین‌های آن به دیگر صنایع وجود دارد، گفت: متاسفانه از 100 هکتار زمین قابل واگذاری تنها حدود 6 هکتار آن واگذار شده است. درحالی که در این مدت بسیاری از سرمایه گذاران بخش‌های مختلف اقتصادی که اتفاقا در زمینه‌ای پیشرفته صنعتی فعالیت دارند برای سرمایه گذاری در شهرک ابراز علاقه کرده‌اند.

کد خبر 2363411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha