۱۴ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۳۶

حجت الاسلام کوششی:

برنامه‌های قرآنی را مطابق با ذائقه مردم تدوین کنیم

برنامه‌های قرآنی را مطابق با ذائقه مردم تدوین کنیم

اراک- خبرگزاری مهر: مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی کشور گفت: تدوین برنامه‌های قرآنی مطابق با ذائقه و نیازهای مردم از ضرورت‌هایی است که موسسات قرآنی باید به آن بپردازند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سیدحسین کوششی عصر پنجشنبه در بیستمین گردهمایی کارشناسان و مدیران موسسات قرآنی مردمی استان مرکزی در شهر مهاجران افزود: موسسات قرآنی باید برای خودشان طرح برنامه کوتاه و بلند مدت داشته باشند و برنامه های آنها هم داراری کیفیت و کمیت خوبی باشد که بتواند ضمن جذب بیشتر مردم به سمت برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی خروجی مناسبی را نیز در جامعه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی بر اساس استانداردهای موجود پتانسیل ایجاد 150 موسسه قرآنی را دارد، ادامه داد: این استان باید با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل های خوبی که در این زمینه دارد در مناطقی که با کمبود موسسات قرآنی مواجه است به راه اندازی این مراکز بپردازد.

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی کشور با تاکید بر ایجاد برنامه‌های متنوع در زمینه قرآنی همچون برپایی نمایشگاه محیط زیست از منظر قرآن و غیره ابراز کرد: باید در زمینه برنامه‌های قرآنی کار به گونه‌ای پیش برود که ضمن حرکت به سمت برنامه های علمی بتوانیم پاسخگوی نیازهای دستگاه های کلان ذیربط نیز باشیم.

حجت الاسلام کوششی با اشاره به اینکه اتحادیه موسسات قرآنی کشور در طول چند ماهه اخیر اقداماتی را صورت داده اظهار داشت: برقراری تعامل با تمامی دستگاه‌های حاکمیتی با اعتقاد بر اینکه کلیه دستگاه‌های حاکمیتی و همه آحاد جامعه نسبت به قرآن وظیفه دارند، تائئید سند راهبردی برای اتحادیه و تعیین چشم اندازهای آن و  انعقاد تفاهم نامه ای چهارجانبه برای اولین بار در کشور بین سازمان تبلیغات اسلامی، دارالقرآن الکریم، اتحادیه موسسات قرآنی و شورای هیات های مذهبی از جمله این اقدامات بشمار می رود.

تصویب سند جامع فعالیت های قرآنی در کلانشهرها از برنامه‌های آتی

وی همچنین تصویب سند جامع فعالیت‌های قرآنی در کلانشهرها را از برنامه‌های آتی این نهاد اعلام و عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که باید توسط این نهاد و موسسات قرآنی پیگیری شود جایگزینی رفاقت به رقابت در فعالیت های قرانی است.

ین مقام مسئول رقابت را یکی از آفت های فضای قرآنی دانست و اظهار داشت: رقابت به لحاظ اینکه در ذات خود حسادت را دارد جایی در برنامه‌های دینی ندارد؛ لذا باید مسئولان و فعالان موسسات قرآنی که پرچم دار قرآن هستند رفاقت را جایگزین رقابت کنند.

درمان همه چالش های جامعه در قرآن کریم است

رئیس هیات مدیره اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور هم در این جلسه گفت: درمان همه چالش‌های جامعه در قرآن کریم و عمل به فرامین آن است.

سردار مرتضی طلایی افزود: طبق مطالعات صورت گرفته کارشناسان استکبار برای نابودی یک تمدن و یک ملت سه عنصر خانواده، نابودی الگوهایی که به عنوان هدایتگر نسل های آینده آن تمدن هستند و ناکارآمدی نظام آموزشی آن ملت را مورد هدف قرار می دهد.

وی ادامه داد: امروزه جامعه ما با جنگ نرم به جای جنگ نظامی و با مشکلات ذکر شده مواجه هستند که برای رفع این چالش‌ها باید با عمل به فرامین قرآن کریم و احیاء تلاوت قرآن در خانواده ها این مشکلات را مرتفع نمایند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور افزایش سن ازدواج، رشد طلاق، میل به تجرد و فردرایی را از جمله چالش‌های جامعه بیان کرد و عنوان داشت: در هر خانواده‌ای که باورهای دینی کم شود احتمال فروپاشی آن خانواده بیشتر است.

طلایی اضافه کرد: کاهش باورهای دینی، کمبود عاطفه و محبت و در مرحله ی بعدی مشکلات اقتصادی عامل فروپاشی خانواده‌ها را در جامعه ما تشکیل می‌دهند.

این مقام مسئول کشوری وجود بحران هویت را در جوانان یکی دیگر از چالش‌های جامعه برشمرد و اظهار داشت: با وجود ایجاد فرقه‌های نوظهور در جامعه و عرفان‌های کاذب جوانان دچار سردرگمی هویتی شده اند که باید فعالان قرآنی با در دستور کار قرار دادن این مشکلات معضلات فعلی جامعه را از طریق برنامه‌های قرآنی رفع کنند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور همچنین گسست نسلی و توسعه نسلی را از دیگر مشکلات جامعه اعلام و ابراز کرد: باید مسائل فرهنگی جامعه با مسجد محوری و شریعات محوری رفع شود؛ چرا که زمانی که مساجد به عنوان کانون‌های برنامه‌های فرهنگی معرفی شوند به طور خوجوش مردم به این مکان ها روی می آورند و بدین ترتیب از خطرات نابودی هویت و فرهنگی دینی مصون می‌مانند.

وی یادآور شد: باید موسسات قرآنی از برنامه‌های کمی به برنامه‌های کیفی برسند، چرا که تنها تلاوت و روخوانی قران نمی‌تواند جامعه را از خطرات ذکر شده مصون نگهدارد بلکه برنامه های کیفی قرآنی می توانند با جذب بیشتر جوانان به سمت فعالیت های قرآنی دشمن را در رسیدن به اهداف شومش ناکام بگذارند.

استان مرکزی می‌تواند به قطب قرآنی کشور تبدیل شود

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی هم در ادامه جلسه فوق گفت: استان مرکزی می‌تواند به قطب قرآنی کشور تبدیل شود.

حجت الاسلام صفر قربان‌پور افزود: در استان مرکزی 38 موسسه قرآنی و 160 خانه قرآن در حال فعالیت هستند.

وی ابراز کرد: استان مرکزی به لحاظ موقعیت خوب جغرافیایی و همسایگی با استان قم قادر است به یکی از قطب‌های قرآنی کشور تبدیل شود.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: با عنایت به اینکه استان مرکزی استانی فرهنگی و صنعتی است می‌تواند با استفاده از این ظرفیت‌ها و با پشتیبانی مسئولین کشوری فعالیت‌های قرآنی در جامعه را توسعه بدهد.

مسئول دارالقرآن کریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی هم در ادامه به اعلام برنامه‌های این مرکز در سال جاری پرداخت و اظهار داشت: برگزاری 37 محفل انس با قرآن کریم در ماه رمضان در استان که 24 محفل با اعتبار استان برای هر شهرستان اعتباری معادل یک میلیون و 600 هزار تومان هزینه شد، برگزاری 100 جلسه طرح قرآن که به هر شهرستان حدود یک میلیون و 200 هزار تومان پرداخت شد، اجرای طرح تفسیر سوره ی نور که به هر شهرستان 400 هزار تومان اعتبار پرداخت شد، برگزاری کرسی تلاوت از اول تیر ماه، آموزش صحیح خوانی قرآن با حدود 6 هزار و 201 نفر، اجرای طرح 1448 با شرکت 1200 نفر و اجرای طرح زلال اعتکاف از جمله این فعالیت ها بشمار می رود.

حجت الاسلام شفیعی افزود: چاپ قرآن کریم و اجرای طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظین قرآن کریم از جمله برنامه های در دست اقدام این مرکز در استان مرکزی تلقی می شود.

کد خبر 2364206

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha