۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۶:۳۷

صالحی نیا:

نقدینگی، فرسودگی و فناوری های غیربومی درد بزرگ صنعت کشور است

نقدینگی، فرسودگی و فناوری های غیربومی درد بزرگ صنعت کشور است

اراک- خبرگزاری مهر: معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت پایین تولید در صنعت کشور گفت: عدم نقدینگی ، فرسودگی ماشین آلات و فناوری های غیربومی و عموما بی کاربرد درد بزرگ صنعت کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن صالحی نیا ظهر چهارشنبه در نشست مدیران صنایع استان مرکزی در اراک با بیان اینکه دولت نیز بر این مشکلات واقف است افزود: دولت تدبیر و امید با درک این مشکل به دنبال  حل مشکل و رشد شاخص های توسعه صنعتی است.

وی اضافه کرد: افزایش سرمایه در گردش، اعطلای تسهیلات با بهره های مناسب، حمایت از تولید داخلی با پشتوانه های مالی بانکی، ارایه مشوق های سرمایه گذاری برای بخش خصوصی و حمایت از صنایع کوچک زود بازده از جمله اولویتهایی است که در وزارت صنعت ، معدن و تجارت در حال پیگیری است.

صاحی نیا با تاکید بر اینکه  باید بانکهای عامل تسهیلات کم بهره و ارایه سرویس های مالی منضبط  بخش تولید را کمک کنند تصریح کرد: صنایع تولیدی کشور نسبت به بهره برداری های انجام شده تاکنون نوسازی نشده اند و این امر در واحدهای صنعتی مختلف متفاوت است.

وی با بیان اینکه صنایع کشور هم اکنون نیازمند 160 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش هستند گفت: در صورت تحقق این میزان سرمایه در گردش، ظرفیت واحدهای تولیدی کشور معادل سال 90 خواهد شد.

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در شش ماه اول امسال حدود 60 تا 70 درصد مشکلات تولید در بخش قطعه سازی خودرو حل و فصل شده است ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال سازو کار هایی است تا در پرداخت مطالبات قطعه سازان توسط شرکتهای خودرو ساز شتاب مضاعفی صورت گیرد.

صالحی‌نیا در ادامه به موضوع تعرفه‌ها در صنایع اشاره کرد و افزود: از آبانماه تا دیماه جلساتی در حوزه تعرفه‌ها برگزار و طی اقداماتی به منظور حمایت از صنعت تصمیماتی اخذ خواهد شد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت تعرفه‌ها به معنای افزایش قیمت است، تصریح کرد: دولت قطعا چارچوب کلی تعرفه‌ها را تغییر نخواهد داد چرا که منجر به افزایش قیمت خواهد شد.

سیاست دولت در شرایط کنونی کمک به کاهش قیمت مواد اولیه است

معاون وزیر صنایع در ادامه به افزایش قیمت مواد اولیه اشاره کرد و افزود: سیاست دولت در شرایط کنونی کمک به کاهش قیمت مواد اولیه است و در بسیاری از صنایع مانند فولاد و نساجی این کاهش قیمت را شاهد هستیم.

وی در ادامه به موضوع نوسازی ماشین‌آلات صنایع اشاره کرد و گفت: صنایع ما به نسبت بهره‌وری در حوزه نوسازی ماشین‌آلات اقدام اساسی انجام نداده‌اند و در صنایعی مانند صنایع فلزی، قطعه‌سازی، ماشین‌سازی این موضوع حادتر است.

استاندار مرکزی نیز نبود نقدینگی و بالا بودن هزینه های تولید را از چالش های جدی صنایع استان دانست و گفت: رسودگی ماشین آلات، نبود نقدینگی مناسب، بدهکاری های سنگین به شبکه بانکی، نبود توان رقابت مستمر اقتصادی، بالا بودن هزینه های تولید به واسطه تحریم ها و افزایش نرخ ارز از جمله چالش های جدی این صنایع به شمار می رود.

محمد حسین مقیمی بیان کرد: بسیاری از واحدهای صنعتی که توسط دولت مدیریت می شدند اینک به بخش خصوصی واگذار شده است و برخی از صنایع استان نیز فرسوده و دارای تکنولوژی قدیمی هستند که محصولاتشان قابل رقابت با بازار نمی باشد و  باید در این صنایع نوسازی صورت بگیرد.

استاندار مرکزی اظهار کرد: صنایع شاخص استان به ویژه صنعتگران وسایل حوزه نفت، گاز و پتروشیمی می توانند تامین کننده بسیاری از نیازهای پارس جنوبی باشند که ماشین سازی اراک و شرکت صنایع آذرآب از جمله این صنایع محسوب می شوند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: نوسازی، بهسازی و بازسازی برخی از واحدهای صنعتی این استان نیازمند توجه بیشتری است.

علیرضا زاوشی اضافه کرد: پروانه اصلاح ساختار نوسازی واحدهای صنعتی در وزارتخانه نیازمند بازنگری جدی است که این امر در کاهش مشکلات واحدهای تولیدی موثر است.

بازدید از چهار واحد صنعتی شهرستان اراک از دیگر برنامه های معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به اراک است.

کد خبر 2376824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha