۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۵۷

الله وردي:

250 پايگاه سيار غربالگری بينايی در روستاهای خراسان شمالی فعال است

250 پايگاه سيار غربالگری بينايی در روستاهای خراسان شمالی فعال است

بجنورد - خبرگزاری مهر: مديركل بهزيستی خراسان شمالی از فعاليت 250 پايگاه سيار غربالگری بينايی در روستاهای استان طی سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا الله وردي در حاشيه افتتاح طرح كشوري پيشگيري از تنبلي چشم در جمع خبرنگاران گفت: اجرای اين طرح که از اول آبانماه جاری آغاز شده تا ۳۰ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: این طرح با همکاری مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، مراکز پیش دبستانی آموزش و پرورش و مهدهای کودک و روستامهدهای سازمان بهزیستی در سه سطح انجام می شود.

الله وردی با بیان اینکه سازمان بهزیستی همه ساله برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم را در پایگاه های سنجش بینایی برای کودکان سه تا شش سال به اجرا در می آورد، از والدین خواست تا در مهلت اعلام شده باهمراه داشتن شناسنامه و یا کارت ملی و با مراجعه به یکی از این پایگاه ها از خدمات ایجاد شده برای سلامتی بینایی فرزندانشان استفاده کنند.

اين مسئول با اشاره به اينكه سال گذشته ۳۳ هزار و ۶۵۸ كودك در خراسان شمالي مورد غربالگري قرار گرفتند، افزود: از اين تعداد هزار و ۷۸  کودک دچار مشکلات چشمی بوده و به پزشکان متخصص معرفی شده اند، ۱۵ کودک مورد عمل جراحی قرار گرفته و هزار و ۸۰۸ کودک نیز به بینایی سنجی معرفی شده اند.

وی تعداد پایگاههای غیر دائمی را ۲۵۰ پایگاه عنوان کرد و گفت: در سال ۹۳ برنامه غربالگری بینایی با دستگاه های غربالگر به صورت سیار در روستاها به اجرا در آمده است.

به گفته مدیر کل بهزیستی استان، سازمان بهزیستی در راستای وظایف خود خدماتی ویژه جهت کودکان شناسایی شده این طرح که احتیاج به معاینات پزشکی و درمانی دارند ارائه می دهد.

وی تخفیف در هزینه های بینایی سنجی در سطح دوم برنامه، پرداخت کمک هزینه عمل جراحی، تحویل فرم عینک به کودکان نیازمند و کمک هزینه ایاب و ذهاب و شیشه عینک در صورت نیازرا از جمله این خدمات بر شمرد.

الله وردي عنوان كرد: امبلیوپی یا تنبلی چشم یکی از علل شایع کم بینایی و نابینایی چشمی و گاهی دو چشمی است که در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است.

کد خبر 2411379